3 552 läst · 87 svar
4k läst
87 svar
Vårtips=Vinn tid
Sida 1 av 6
Nu kommer våren och plötsligt skall så mycket göras på en gång--det gäller att spara tid...Nu sätter vi igång att tipsa varandra om tidssparande småknep ..
Två tips när det gäller att olja trä ( väl beprövade och mycket tid sparas jag lovar )
Olja möbler = använd sprayflaska
Olja altangolv =använd roller på kvastskaft.
Två tips när det gäller att olja trä ( väl beprövade och mycket tid sparas jag lovar )
Olja möbler = använd sprayflaska
Olja altangolv =använd roller på kvastskaft.
När det gäller gräsmattan om man har modell större så kan man köpa sig en sådan där traktor gräsklippare...
Varenda unge i området kommer tycka att den är jätte ball o häftig, så dom kommer att stå på kö för att få klippa gräsmattan... Sen så är det bara att sätta på en kalk vagn efter så har du löst den biten oxå = ;D
Varenda unge i området kommer tycka att den är jätte ball o häftig, så dom kommer att stå på kö för att få klippa gräsmattan... Sen så är det bara att sätta på en kalk vagn efter så har du löst den biten oxå = ;D
Jag har ett tips jag med som jag har provat länge med gott resultat.
Är bilen smutsig? Vänta med att tvätta den, det regnar snart ändå ;D
Nej seriöst, får ni för er att göra rent ugnen, smörj in den med såpa, sätt den på 120 grader i ca 20 minuter, låt den kallna. Nu är det bara att torka ut smutsen.
Är bilen smutsig? Vänta med att tvätta den, det regnar snart ändå ;D
Nej seriöst, får ni för er att göra rent ugnen, smörj in den med såpa, sätt den på 120 grader i ca 20 minuter, låt den kallna. Nu är det bara att torka ut smutsen.
Starta en "Byta-tjänster-pool" gå ihop med närmsta grannarna och hjälp varandra en helg var, nån behöver tapetsera, nån behöver måla garaget, osv, allt går fortare när man är många och så avslutar man dagens verk med grillat å öl. Bra för grannsämjan är det oxå
Inför kommande juletider ( mindre än nio månader kvar till julafton )kommer här mitt absoluta toppentips för alla icke städobak sugna;
tag en låda pepparkakor och en dl såpa
värm ugnen till 100 gr
blanda grönsåpan med 1 dl vatten
sprid ut pepparkakor på en plåt
hiva sen in plåten pepparkakor i ugnen dränk ett par skurtrasor i såpablandningen lägg dessa på varmt element eller golv med golvvärme...
och vips så har vi 100 % jul med pepparkasbaks- och såpdoft..
Mitt bästa jag lovar...
tag en låda pepparkakor och en dl såpa
värm ugnen till 100 gr
blanda grönsåpan med 1 dl vatten
sprid ut pepparkakor på en plåt
hiva sen in plåten pepparkakor i ugnen dränk ett par skurtrasor i såpablandningen lägg dessa på varmt element eller golv med golvvärme...
och vips så har vi 100 % jul med pepparkasbaks- och såpdoft..
Mitt bästa jag lovar...
Funkar det även när det smutsiga grillgallret stått ute hela vintern ??? .Lill skrev:
Kanske inte vinner tid i år, men väl nästa och nästa och nästa...
Gå ut på stenjakt i naturen, leta upp en himla massa halvstora fina stenar. Lägg dessa i rabatten (en fördel om du gräver upp allt tjafs därifrån först), utforma ev. mönster efter eget tycke och smak. Tycker man om blommor men inte orkar ta hand om rabatten kan man först måla stenarna i glada färger. Tar man sedan av sig glasögonen när man tittar i rabatten ser den ut att vara full av vackra blommor ;D.
Orkar man inte med detta, kan man lämpligen plantera några jordgubbsplantor i rabatten (svärmor kan hjälpa dig att driva upp dem inomhus först). Dessa ynglar av sig rejält med en massa utlöpare utan att man behöver göra något med dem, inom ett par år täcker de med sannolikhet hela rabatten. Bara fördelar, de är gröna hela säsongen och ger en massa goda bär. Orkar du ej ta hand om bären är det bara att släppa loss dina eller grannens ungar .
/Mvh Jenny med 50 kvm tomt som är ovårdad :-[
Gå ut på stenjakt i naturen, leta upp en himla massa halvstora fina stenar. Lägg dessa i rabatten (en fördel om du gräver upp allt tjafs därifrån först), utforma ev. mönster efter eget tycke och smak. Tycker man om blommor men inte orkar ta hand om rabatten kan man först måla stenarna i glada färger. Tar man sedan av sig glasögonen när man tittar i rabatten ser den ut att vara full av vackra blommor ;D.
Orkar man inte med detta, kan man lämpligen plantera några jordgubbsplantor i rabatten (svärmor kan hjälpa dig att driva upp dem inomhus först). Dessa ynglar av sig rejält med en massa utlöpare utan att man behöver göra något med dem, inom ett par år täcker de med sannolikhet hela rabatten. Bara fördelar, de är gröna hela säsongen och ger en massa goda bär. Orkar du ej ta hand om bären är det bara att släppa loss dina eller grannens ungar .
/Mvh Jenny med 50 kvm tomt som är ovårdad :-[
Ovan nämnda såpa-tips funkar även på grillgaller. Lägg gallret i såpa+hetvatten i 20 min. Torka bort allt fett och smuts! (Funkar förresten på allt fastbrännt- även grötkastruller odyl.)
Det här tipset är så förbaskat bra så jag måste bara påminna om det igen....Toppenväder=Två grillkvällar i rad och grillgallret ser ändå oanvänt ut....Lill skrev:
Men glöm inte att du måste göra det ganska så snart efter grillningen