38 189 läst · 126 svar
38k läst
126 svar
70-tals lägenhet som behöver lite glamour
Känns som att tempot går ner i takt med att dom ljusa timmarna på dygnet blir färre.
Nu har vi dock påbörjat köket på allvar så nu är det dags att öka tempot igen.
Ner vi "flyttade" väggen mellan lilla sovrummet och köket för att får 40cm större kök så förde det med sig en hel del extrajobb.
Jag hade inte tid att planera elen ordentligt så jag fick rätta till en del misstag i efterhand.
Vi sänker taket 45mm så jag va tvungen att få upp slangarna ända mot taket.
Gick bra genom att skära ut gipsen och sen osbskivan lite mindre så va det bara att montera tillbaka.
Behövde även en till apparatdosa och gjorde likadant där. Det blir lite mer spackling men inte så farligt.
Nu har vi dock påbörjat köket på allvar så nu är det dags att öka tempot igen.
Ner vi "flyttade" väggen mellan lilla sovrummet och köket för att får 40cm större kök så förde det med sig en hel del extrajobb.
Jag hade inte tid att planera elen ordentligt så jag fick rätta till en del misstag i efterhand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi sänker taket 45mm så jag va tvungen att få upp slangarna ända mot taket.
Gick bra genom att skära ut gipsen och sen osbskivan lite mindre så va det bara att montera tillbaka.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Behövde även en till apparatdosa och gjorde likadant där. Det blir lite mer spackling men inte så farligt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
När vi skulle regla upp för ett nytt innertak så gjordes en lite miss.
Jag tänkte inte på att man behöver mer än 45mm i bredd att skarva gipsskivorna på.
Kommer att lösa det genom att skjuta fast en läkt på vardera sida om regeln med spikpistolen så får jag en 95mm bred regel att skarva på. Behövs som tur är bara göras på varannan regel.
Överskåpen är nedmonterade och körda till återvinningen.
Har även förberett för lite utökning av elen i en av köksväggarna.
Det va ett rörutlopp mitt på väggen för bänkbelysning. Nu kommer jag att sätta en kopplingsdosa längst upp på väggen och dra slang till två nya apparatdosor i hörnen istället.
Jag tänkte inte på att man behöver mer än 45mm i bredd att skarva gipsskivorna på.
Kommer att lösa det genom att skjuta fast en läkt på vardera sida om regeln med spikpistolen så får jag en 95mm bred regel att skarva på. Behövs som tur är bara göras på varannan regel.
Logga in
Skapa konto
Överskåpen är nedmonterade och körda till återvinningen.
Logga in
Skapa konto
Har även förberett för lite utökning av elen i en av köksväggarna.
Det va ett rörutlopp mitt på väggen för bänkbelysning. Nu kommer jag att sätta en kopplingsdosa längst upp på väggen och dra slang till två nya apparatdosor i hörnen istället.
Logga in
Skapa konto
I helgen kom äntligen taket upp. Spacklat och målat en vända med.
Det tog ca 20 timmar totalt och va jobbigt så in i h-lvete
Det tog ca 20 timmar totalt och va jobbigt så in i h-lvete
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Eftersom jag avskyr att bredspackla så satte jag renoveringsgips på fönsterväggen. Den va ganska trasig efter att vi rivit bort bröstpanelen som satt där förut.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Ni måste ha en otroligt snabb ber-styrelse som godkände allt på två dagar efter inflytt. Eller så har ni extremt tydliga stadgar
Inget som behövde godkännas av styrelsen enligt min tolkning av stadgarnaChrissofsweden skrev:
Det är väl egentligen bara om man ska ändra bärande konstruktioner eller gör ändringar i ledningar (vatten, ventilation, el eller avlopp) som betjänar flera lägenheter som man behöver ha styrelsens godkännande.
Igår va vi på IKEA och beställde köket.
Leverans 17/11, lite senare än vad jag hade hoppats på.
Luckorna är Laxarby. Bänkskiva har vi inte bestämt ännu om vi ska köpa en eller gjuta en egen i betong.
Det kommer att bli lite andra hyllor och förvaringslösningar på väggarna än traditionella överskåp.
Mellan diskho och hörnskåp blir det en liten vinkyl.
Vi kommer att ha rejält med belysning så jag är inte orolig för att det ska bli mörkt.
5st 10W LED-spottar i taket samt 5-6st andra ljuskällor.
Leverans 17/11, lite senare än vad jag hade hoppats på.
Logga in
Skapa konto
Luckorna är Laxarby. Bänkskiva har vi inte bestämt ännu om vi ska köpa en eller gjuta en egen i betong.
Det kommer att bli lite andra hyllor och förvaringslösningar på väggarna än traditionella överskåp.
Mellan diskho och hörnskåp blir det en liten vinkyl.
Vi kommer att ha rejält med belysning så jag är inte orolig för att det ska bli mörkt.
5st 10W LED-spottar i taket samt 5-6st andra ljuskällor.
Igår målades taket klart och jag kopplade in spottarna.
Fantastisk känsla att ha riktigt belysning som går att tända med en strömbrytare efter 3 månader av byggbelysning.
Vilken lyx!
Vi valde att sätta spotlightsen så att dom följer kökets utformning samt en extra in mot väggen över arbetsytan bredvid spisen. Det blev riktigt bra tycker vi.
Spottarna är på 10W och har "dim to warm" så att dom går från 3000k ner till 2000k när man dimrar ner.
Fantastisk känsla att ha riktigt belysning som går att tända med en strömbrytare efter 3 månader av byggbelysning.
Vilken lyx!
Logga in
Skapa konto
Vi valde att sätta spotlightsen så att dom följer kökets utformning samt en extra in mot väggen över arbetsytan bredvid spisen. Det blev riktigt bra tycker vi.
Spottarna är på 10W och har "dim to warm" så att dom går från 3000k ner till 2000k när man dimrar ner.
Här har du en lösning.maah skrev:Vi ska börja med hallen nu. Där tänker vi låta befintliga taklister sitta kvar.
Samma sorts list sitter även i köket och den ska vi ta ner.
Hur skulle man kunna göra för att använda den listen runt garderoben på bild?
Känns knepigt att gera in mot befintlig list men det kanske finns nåt smart knep
[bild]
https://www.youtube.com/watch?v=PQsPwY-eoFI
Idag har vi satt OSB och renoveringsgips på väggen bakom diskbänken
Ganska mycket outnyttjad yta i hörnet på köket
Ganska mycket outnyttjad yta i hörnet på köket
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto