Känns som att tempot går ner i takt med att dom ljusa timmarna på dygnet blir färre.

Nu har vi dock påbörjat köket på allvar så nu är det dags att öka tempot igen.
Ner vi "flyttade" väggen mellan lilla sovrummet och köket för att får 40cm större kök så förde det med sig en hel del extrajobb.
Jag hade inte tid att planera elen ordentligt så jag fick rätta till en del misstag i efterhand.

Elinstallation i tak med synliga elslangar, kablar och en ghost apparatdosa under en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi sänker taket 45mm så jag va tvungen att få upp slangarna ända mot taket.
Gick bra genom att skära ut gipsen och sen osbskivan lite mindre så va det bara att montera tillbaka.

Elinstallationer i ett pågående köksrenoveringsprojekt med synliga sladdar och apparatdosor mot en vägg under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elinstallationer i ett pågående köksrenoveringsprojekt med synliga sladdar och apparatdosor mot en vägg under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Behövde även en till apparatdosa och gjorde likadant där. Det blir lite mer spackling men inte så farligt.

Vägg med utskuret hål och OSB-skiva synlig bakom, där en apparatdosa är monterad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vägg med utsågat hål som visar en apparatdosa mot OSB-skiva och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vägg med utsågad del för elinstallation och två apparatdosor monterade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När vi skulle regla upp för ett nytt innertak så gjordes en lite miss.
Jag tänkte inte på att man behöver mer än 45mm i bredd att skarva gipsskivorna på.

Kommer att lösa det genom att skjuta fast en läkt på vardera sida om regeln med spikpistolen så får jag en 95mm bred regel att skarva på. Behövs som tur är bara göras på varannan regel.

Nytt reglat innertak med elinstallationer, synliga spikar och utmärkta platser för skarvning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Överskåpen är nedmonterade och körda till återvinningen.
Nedmonterade överskåp från kök staplade i rum under renovering med oavslutade väggar och synlig elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även förberett för lite utökning av elen i en av köksväggarna.
Det va ett rörutlopp mitt på väggen för bänkbelysning. Nu kommer jag att sätta en kopplingsdosa längst upp på väggen och dra slang till två nya apparatdosor i hörnen istället.

Kök under renovering med avlägsnade överskåp, blottade väggsektioner och kablar för elutökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Spännande värre, kök är alltid kul att följa när nån renoverar.. även om det nu är två sidor på myntet, troligen hinner ni klart före oss fast vi började förra hösten haha ;)

Men kul att inspireras och snoka.. (y)
 
Vårat kök är ganska litet och okomplicerat så jag hoppas att det går lite snabbare än ett år ;)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Fick lite gjort idag efter jobbet.
Monterat dosor, slang och dragit i lite tråd.
Har även påbörjat en liten låda som ska dölja ventilationsröret.


Köksrenovering visas med monterade eldosor, slang, tråddragning och en påbörjad låda runt ventilationsröret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
maah skrev:
Vårat kök är ganska litet och okomplicerat så jag hoppas att det går lite snabbare än ett år ;)
Pst, vårt med.. Haha :surprised:
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
I helgen kom äntligen taket upp. Spacklat och målat en vända med.

Det tog ca 20 timmar totalt och va jobbigt så in i h-lvete :D

Nyinstallerade gipsskivor på taket i en köksrenovering med spackel och målarutrustning synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymonterat gipstak i renoveringsprojekt med synlig laserlinje och oputsade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerat spacklat och målat tak med synliga skruvar samt del av en obehandlad vägg och laserpass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymålat rumstak med spacklade skarvar och utstickande elledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyuppsatt spacklat och målat tak i ett renoveringsprojekt med synliga kablar och osammanhängande vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eftersom jag avskyr att bredspackla så satte jag renoveringsgips på fönsterväggen. Den va ganska trasig efter att vi rivit bort bröstpanelen som satt där förut.

Ett rum under renovering med nya renoveringsgipsplattor installerade runt ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsgips installerat på en vägg bredvid ett fönster i ett rum under ombyggnad, gamla väggytor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbeten i rum med gipsplattor på väggen vid fönster, stege och osammanhängande belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Ni måste ha en otroligt snabb ber-styrelse som godkände allt på två dagar efter inflytt. Eller så har ni extremt tydliga stadgar :)
 
Chrissofsweden skrev:
Ni måste ha en otroligt snabb ber-styrelse som godkände allt på två dagar efter inflytt. Eller så har ni extremt tydliga stadgar :)
Inget som behövde godkännas av styrelsen enligt min tolkning av stadgarna ;)
Det är väl egentligen bara om man ska ändra bärande konstruktioner eller gör ändringar i ledningar (vatten, ventilation, el eller avlopp) som betjänar flera lägenheter som man behöver ha styrelsens godkännande.
 
Igår va vi på IKEA och beställde köket.
Leverans 17/11, lite senare än vad jag hade hoppats på.

3D-rendering av ett köksutrymme med Laxarby luckor, ugn och diskho utan bänkskiva och överskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Luckorna är Laxarby. Bänkskiva har vi inte bestämt ännu om vi ska köpa en eller gjuta en egen i betong.
Det kommer att bli lite andra hyllor och förvaringslösningar på väggarna än traditionella överskåp.
Mellan diskho och hörnskåp blir det en liten vinkyl.

Vi kommer att ha rejält med belysning så jag är inte orolig för att det ska bli mörkt.
5st 10W LED-spottar i taket samt 5-6st andra ljuskällor.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Igår målades taket klart och jag kopplade in spottarna.

Fantastisk känsla att ha riktigt belysning som går att tända med en strömbrytare efter 3 månader av byggbelysning.
Vilken lyx! :D

Nyinstallerade spotlights i ett kök under renovering med tända lampor som lyser upp det nymålade taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi valde att sätta spotlightsen så att dom följer kökets utformning samt en extra in mot väggen över arbetsytan bredvid spisen. Det blev riktigt bra tycker vi.
Spottarna är på 10W och har "dim to warm" så att dom går från 3000k ner till 2000k när man dimrar ner.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
maah skrev:
Vi ska börja med hallen nu. Där tänker vi låta befintliga taklister sitta kvar.
Samma sorts list sitter även i köket och den ska vi ta ner.
Hur skulle man kunna göra för att använda den listen runt garderoben på bild?

Känns knepigt att gera in mot befintlig list men det kanske finns nåt smart knep
[bild]
Här har du en lösning.
https://www.youtube.com/watch?v=PQsPwY-eoFI
 
  • Gilla
Alnervik
  • Laddar…
Tack för tipset, men det blev en enklare lösning
Vit hörnskåp mot en mörkblå vägg under en texturerad vit takyta, enkel renoveringslösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Idag har vi satt OSB och renoveringsgips på väggen bakom diskbänken

Ganska mycket outnyttjad yta i hörnet på köket
Hörnet av ett kök under renovering med OSB-skivor och gips installerade bakom en diskbänk, exponerade rör och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vägg under renovering i kök med nyinstallerad OSB och gips nära vattenslangar och elledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök under renovering med nyinstallerade OSB-skivor och renoveringsgips på väggen, oavslutad elektrik i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök under renovering med OSB och gips monterat på vägg, samt oinnredade underskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.