Dags för köksmontering!

Igår ägnade jag och svärfar 7 timmar åt att skruva ihop alla stommar och lådor.
Nu är det dags att sätta allt på plats (y)

Köksstommar och lådor ihopskruvade och redo för montering i ett hem under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ouppackade köksstommar och lådor i kartonger som är färdigskruvade och redo för montering i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köksrenovering pågår med omonterade skåpstommar och lådor i ett rum under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monterade skåpstommar i ett rum redo för köksinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Den uppmärksamme kanske ser att en stomme va i fel färg också. Riktigt drygt att det tar en vecka innan vi får den rätta :thumbdown:
 
Låtsas som jag inte ser den och säger att det är läckert med mörka stommar! Ångrar mig nästan själv nu.. var länge i valet och kvalet..
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
maah skrev:
Dags för köksmontering!

Igår ägnade jag och svärfar 7 timmar åt att skruva ihop alla stommar och lådor.
Nu är det dags att sätta allt på plats (y)

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Ska du ha skåpet så nära väggen (rekommenderas minst 5cm luft om det är vanlig skåpslucka och 10cm om det är kyl/frys? Orsaken är att du ska kunna öppna ordentligt (få ut hyllor t.ex).
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Det va bara uppställt på den bilden. Nu är det fastskruvat och det är 14cm till väggen.


Ett rum under renovering med ej fastskruvade skåpstommar och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Broken arrow
  • Laddar…
maah skrev:
Det va bara uppställt på den bilden. Nu är det fastskruvat och det är 14cm till väggen.


[bild]
Aha det förklarade saken:)
 
Det tar en jäkla tid att montera kök. Monterar man dessutom alla lådor fel så tar det mycket längre tid :rolleyes:
Nu är i alla fall alla stommar utom diskbänkskåpet på plats. Kyl/frys är installerad och även micron.
Ska börja med att gjuta bänkskivan idag.

Omonterade köksstommar och en vitvaruöppning i ett pågående köksrenoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök under renovering med installerade svarta skåpstommar, kyl/frys, och verktyg på bänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En annan del av renoveringen

Byggrummet med allt material och verktyg.
Renoveringsrum med byggmaterial, verktyg, 225kg betong, och en gitarr i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


225kg betong som förhoppningsvis ska räcka till bänkskivan
Staplar av betongpåsar och olika skor i ett hörn av ett renoveringsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har inte så mycket vitt i våran inredning. Men skyddsjorden och nollan är vit på vissa ställen :wow:
Elektriska installationer med kablar, rörelsevakter och kopplingsdosa under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
I väntan på den nya skåpstommen som va i fel färg som kommer i morgon så satte jag igång med gjutformen för den bänkskivan som ska vara med hällen.

Jag har aldrig gjutit något med betong förut så ser ni några fel såhär långt så är det bara att skrika till :)

Jag fick börja med att hyvla reglarna eftersom jag köpte reglar med rundade kanter.
Hyvlad regel fastklämd ovanpå formplyfa under konstruktion av gjutform för bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan skruvade jag fast reglarna på formplyfan. Vi har valt att göra skivan 630mm djup.
Jag gjorde formen 10mm mindre än måttet där den ska ligga för att vara på den säkra sidan. (fix och kakel täcker den skarven sen)
Gjutform för bänkskiva under tillverkning med skruvade reglar och formplyfa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man har bara 2mm att spela på i urtaget för hällen. Lite knepigt att få till men det gick bra.
Illustration av en manual för montering av köksskåp och inbyggnad av häll med detaljerade mått och anvisningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av träregel vid sågning, för förberedelse av gjutform för bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träreglar fastskruvade på en formplyfa för gjutning av bänkskiva, med tumstock och klämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Måttband som visar 50 centimeter vid en träregel som förbereds för gjutform av bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag skruvade ihop delarna med vinkeljärn för att underlätta att få alla vinklarna rätt.
Resultatet blev bra, men jag glömde göra rundningarna i ytterhörnen på formen för hällen.
Det ska jag fixa innan gjutningen.
Träreglar skruvade med vinkeljärn på formplyfa, förberedelse för gjutning av bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjutform i trä reglar och formplyfan för betongbänkskiva, förberedd för gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
AXS
Ser bra ut! Lite fog i alla kanter bara, akryl funkar bra.

Men gjut inte uppe på bockarna, då blir skivan böjd. Frigolitskiva under formen är enligt mig bäst.

När du väl gjuter, skaka ordentligt. Både med typ gummiklubba och vagnsbult i borrmaskin. Jag har även gjutit med lite lösare betong än vad som står på förpackningen, mycket lättare då.
 
Spännande, har funderat på att gjuta bänkskiva också.. men har inte vågat än :surprised: följer din bänkskiva med spänning :)
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
zeus_axel skrev:
Ser bra ut! Lite fog i alla kanter bara, akryl funkar bra.

Men gjut inte uppe på bockarna, då blir skivan böjd. Frigolitskiva under formen är enligt mig bäst.

När du väl gjuter, skaka ordentligt. Både med typ gummiklubba och vagnsbult i borrmaskin. Jag har även gjutit med lite lösare betong än vad som står på förpackningen, mycket lättare då.
Jag tänker lägga formen på golvet med skumgummi emellan.
Jag har en idé om att skruva fast spikplåtar på formen och köra slagborren mot dessa för att vibba.
Det borde väl kunna funka?

Hur har du gjort med armeringen?
Jag tänkte fylla 2/3 av formen med betong och sedan i med armeringen och fylla upp resten.
 
AXS
Körde med vagnsbulten direkt i formen. Men kört borr som jag vände rakt i formen, lite märken spelar ju ingen roll.

Ja, det funkar bra att bara lägga i det. Har testat med trådar upp, men gjorde det omöjligt att fylla formen.
För din skiva tror jag det räcker med bistål i fronten och runt vasken och sen enkelt rotnät(Tror de heter så det som används vid flytspackling) för resten.
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Idag kom sista skåpet med posten. Har fått det samt diskmaskin och vinkyl på plats. Tog bara 6 timmar :x
Tar tid när man ska göra nåt som inte är "ikeastandard"

Installation av svart köksskåp med verktyg ovanpå och klämmor som håller fast en arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Montering av köksskåp med klemmor som håller ett svart panel på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya svarta köksskåp, en diskmaskin och en vinkyl installerade mot en spånskivevägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
Det går framåt ser bra ut! Det är så att man får lite abstinens själv.
//Mathias
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.