Jag har en tryckluftsdriven mutterdragare men tyvärr så är min kompressor förmodligen för klen för att driva den och jag kunde inte motivera mig att köpa en ny stor kompressor i vårt lilla villagarage. Att sen baxa ut kompressorn eller långa tryckluftslangar på infarten gjorde att jag valde att prova denna från Biltema:

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Mutterdragare/Elmutterdragare-310-Nm-2000020211/

Den var billigare då jag köpte den (tror den kostade kring 700kr) och jag valde den för att den verkade smidigare än dom flesta andra elektriska. Enligt specifikationerna så är den inte så kraftig som dom större klumpigare men jag har klarat mig bra med denna maskin. Vid åtdragning av muttrar så använder jag den i kombination med en momentstång.

Jag har även en:
http://www.proffsmagasinet.se/verkt...tterdragare/milwaukee-m18-ciw12-mutterdragare
som jag fick med i samband att jag köpte ett Milwaukeepaket men det blir att jag använder Biltemas maskin då jag byter däck på våra bilar släpvagn, hästtransport och så vidare.

Den har visat sig duga gott för mitt behov.

MVH

Anders

D
Chrissofsweden skrev:
<Iom att jag redan kör Makita med 18V så är jag lite sugen på att komplettera med deras mutterknack.. men är det inte lite overkill? Vinner man verkligen något i tid och energi mot ett hederlig fälgkors?
Jag tycker den elektriska mutterknackaren som jag köpte för runt 250:- (plus momentstav för runt 100:) definitivt var värt det för mig. Visst tjänar man lite tid, men det är inte så mycket det, som att allt blir så mycket lättare och med en känsla av bättre tillförlitlighet. Ingen risk att man inte får upp några muttrar, ingen risk att man sabbar skallarna på muttrarna eller drar sönder hylsan, man vet att muttrarna dragits med ungefär rätt moment och till sist att man sparar ryggen.

Byter bara två ggr per år (1 bil) men värt det. Utrustningen kostar ju inte mycket mer än det kostar att be någon annan göra bytet en gång.

Chaly
Jag lossar och drar åt manuellt. Resten med slagskruvdragarn. Lätt och smidig. Går snabbare än att skarva ihop en tillräckligt lång slang för att köra luftmutterknacken. Drar det sista med momentnyckel bara för att jag är lite... Anal. :)

Angående momentstavar så är det väl Inga konstigheter med att kalibrera dom, det är justeringen som blir lite knepigare ;)

Hade en Meec 220V dragare i några år. Köpte sedan luftmaskin mest för att jag hade kompressor mm. Gav Meec maskinen till en snäll granne och han har säkert bytt på 10 bilar till med den. Så nästan 10år senare fortsätter den göra sitt jobb. Klart värd pengarna och som många redan nämnt, perfekt maskin att köpa en enkel, nätansluten och lite klumpig då den bara används 2ggr/år.

Jag lossar med biltemas billiga elektriska mutterpicka, fungerar utmärkt!
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Mutterdragare/Hjulmutterdragare-2000022920/
Jämfört med de tryckluftdrivna IR-dragare jag använt är den både tung och väldigt stor. Har man en rejäl kompressor är valet enkelt. Har man ingen stor kompressor är el-varianterna dock helt okej kompromiss m.a.p. kostnad/prestanda.

Vid åtragning kör jag med fälgkorset för att få rätt moment :)
Jag tror inte tidsvinsten är så värst stor, och byter man på två bilar vår och höst så blir det inte många minuter tidsvinst per år... Däremot är det skönt att ha en mutterpicka de gånger en skruv eller mutter sitter som berget!

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Hej vänner.

I ett tidigare inlägg i denna tråd så berömde jag min mutterdragare från Biltema.
Jag vill med detta inlägg ta tillbaka mitt beröm då den gick sönder vid årets omläggning till sommardäck. Den överlevde 2 år innan den kilade iväg till mutterdragarhimlen. Det verkar som att namnet "Professional" inte innebär att kvalitén skulle vara bättre än Biltemas billigare mutterdragare.

20160429_212844.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I bilden ovan ser man att det saknas några kuggar på två av dreven.

MVH/Anders

• Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
Jag har en likadan som fortfarande är hel... jag håller tummarna för att den ska fortsätta vara hel.

Jag har alltid kopparpasta på mina skruvar så att lossa med teleskopskaft är en snabb och lätt sak. Sen i år körde jag med slagskruvdragaren och en hylsa för att skruva ur och i dom. Så räckte det att efterdra med teleskopskaftet lite lagom. Klart smidig lösning som jag kommer att köra vidare på.

Om jag ska lyckas spara tid och energi så är det en bra domkraft som måste inhandlas :)

• Gilla
Skooda
  • Laddar…
Vad kör du med för domkraft idag? Inte bilens egna sax-domkraft hoppas jag?

Personligen kör jag med luftdriven muttermaskin och skulle nog ha svårt att gå tillbaka till en "vanlig" eldriven muttermaskin. Det finns lite värre batteridrivna men dom är inte tänkta till vanliga privatpersoner.

Holmspel skrev:
Vad kör du med för domkraft idag? Inte bilens egna sax-domkraft hoppas jag?
Jo.... hemskt, jag vet! :(

Dessutom är de skitlyftarna i V70 från 2009 det sämsta tänkbara i kategorin...

Nån som har ett tips på en billig domkraft som är lågbygd så man får in den under en v60? Måste först köra upp på fyra brädor nu och då är det på håret att jag kommer åt framme.

snowjim skrev:
Vad tror ni om denna :

Mutterdragare R18IW3-0
För svag, om du tänker skruva loss hårt sittande hjulbultar.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
richardtenggren
Vi har en Compac och en AC, funkar perfekt :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.