Zakalwe skrev:
Den är kanon för att gänga reglar för Nivellgolv! Som mutterknack (hjulbyte) är den ganska värdelös. Momentstavarnas "moment" varierar beroende på hur snabbt/hårt mutterpickan slår och får således betraktas som "okalibrerade" och ojämna.

Personligen lossar jag alltid hjulbultar med lång hävarm en aning, sen använder jag vanlig skruvdragare för att skruva av/montera tillbaka hjulen. Det går snabbt och man behöver inte sladdar/slangar.

Bultar får alltid en droppe kopparpasta på gängorna inför återmontering, och sista dragning görs med en momentnyckel av gamla typen (med visare, den kan aldrig bli slapp). Självklart ska momentdragningen göras med obelastade hjul! 90Nm för alufälgar, 110Nm för plåtfälgar. Centrumkonan kan ibland behöva lite puts mha. stålborste och lite kopparpasta

På detta viset blir skivor aldrig skeva, hjulen sitter centrerade på skivan och går att demontera med normala verktyg man har i bilen i fall man får en punka.

Om man måste använda mutterpicka för att skruva av hjulen har man antagligen dragit åt för hårt och/eller inte smort upp bultarna.
Jag har provat att använda vanlig skruvdragare i samarbete med ett manuellt handtag och båda gångerna har mina handleder fått stryk(så att det har suttet i par dagar). Det är utan tvekan större risk för skador. Mycket möjligt man kan komma runt det genom att köra skruvdragare långsammare men då kan man lika bra köra manuellt, då finns det inte risk för skador.

Momentnyckel på hjulbultar känns minst sagt onödigt. Ingen verkstad jag varit på använder sådant och alla verkar spänna dem olika hårt utan att det är någon katastrof. Jag har såklart bytt många däck manuellt och det har hänt EN gång att jag draget bultarna fört hårt, så hårt att hjulen inte kunde rulla. Detta var på en SAAB och hur det var möjligt förstår jag inte men så var fallet. Man lär sig ganska snabbt vad som är lagom hårt, man gör ju det ändå mist 2 gånger om året per bil.

Att använda koppar eller silverpasta känns ganska självklart ja men det finns ingen mening att ösa på onödigt mycket så oftast räcker det var 2a eller var 3e gång.

Sen har vi bultar som sitter i konstruktionen bakom hjulet och där kan det säkert vara känsligare för vissa moment. Vet ju att vissa bultar tål inte att spännas för hårt, ex centerbulten för axeln på Volvo bilar. Vi har dock alltid kört på känsla och aldrig någonsin haft problem mer än möjligen lossa sådant som verkstäderna spänt. Eller jo, det har nog också hänt en gång att jag draget åt någon bult bakom hjulet så pass att bulten faktiskt blev längre och fick bytas ut men man lär sig av sina misstag.

Man kan ju fråga sig hur ofta det verkligen varit ett problem med hur hårt bultarna dras.

Mutterdragare är inte huvudsakligen till för att få av tuffa bultar, de är till för att snabba upp jobbet.
 
snowjim skrev:
Momentnyckel på hjulbultar känns minst sagt onödigt. Ingen verkstad jag varit på använder sådant och alla verkar spänna dem olika hårt utan att det är någon katastrof.
Jag tycker att detta är ett uttalande mot bättre vetande.

Det är viktigt att dra med rätt moment och kan man inte köra det med fingertoppskänsla så får man nog använda momentnyckel.

Seriösa verkstäder använder momentnyckel.

Att säga att det sällan är ett problem tror jag många som får däcken bytta på verkstad inte håller med om. Jag tror att det är mer regel än undantag att det är svårt att få loss hjulen där det är monterat snabbt och effektivt på verkstad. På tok för hårt.
 
Ja, det är många som stått med punka ute längs vägrenen och inte fått loss hjulbultarna för däckfirman har dragit dem för hårt. Och det är faktiskt inte så väldigt ovanligt med folk som tappar hjul. Att det inte sker oftare beror väl på att det är så pass många bultar att man oftast bara tappar en eller två innan man upptäcker det.

Drar man för hårt riskerar gängorna (eller färgen) dessutom att deformeras.


Däremot håller jag helt med om att mutterdragaren främst är till för att snabba upp jobbet. Att dra med längre hävarm är både enklare och skönare för händerna (kör man med knack får man lätt vibrationsskador i händerna).
 
Tycker också mutterdragaren är grym för det går så snabbt. Bytte hjul på Jeepen idag, 30 minuter inklusive snöskottning, lätt städning i garaget, fettning av spindelleder fram, in och ut ur garaget. Det går inte utan mutterdragare (eller iallafall så blir man då mycket svettigare!).
 
MathiasS skrev:
Jag tycker att detta är ett uttalande mot bättre vetande.

Det är viktigt att dra med rätt moment och kan man inte köra det med fingertoppskänsla så får man nog använda momentnyckel.

Seriösa verkstäder använder momentnyckel.

Att säga att det sällan är ett problem tror jag många som får däcken bytta på verkstad inte håller med om. Jag tror att det är mer regel än undantag att det är svårt att få loss hjulen där det är monterat snabbt och effektivt på verkstad. På tok för hårt.
Jag lämnar mina bilar till Volvo verkstäder endast och de använder då aldrig någon moment nyckel när jag varit med o tittat(vilket jag faktiskt gjort). Däremot vet jag som sagt att det finns vissa skruvar/bultar där momentet är väldigt viktigt, oftast handlar det om saker som inte får spännas för hårt(ex centerbulten för drivaxel fram). Men mig veterligen så är det ganska få? Jag är ingen meckare, men byta hjullager, bromsok, drivaxlar och liknande har jag gjort ett par gånger om man säger så och helt utan momentnyckel och ändå har jag aldrig haft problem? Jag är fullt medveten om att det finns moment angivet i reperationshandböckerna men jag tar dem personligen med en nypa salt om det nu inte står extremvärlden på ett eller annat håll.

Istället för att tro så mycket, vad vet vi egentligen? Finns här kanske någon som jobbar på verkstad? Hur vanligt är det problem med momentet? Jag kan såklart ringa o prata med ett per verkstäder och höra vad de säger.

Har du själv råkat ut för problem eller hört faktiska incidenter där momentet har spelet roll? Jag har EN gång haft problem att få av bult som verkstad spänt, den fick de själva ta av och En gång om en person som inte draget åt bultarna men där hade ingen momentnyckel räddat situationen.

Ja, jag är som sagt ingen meckare så självklart finns där bättre vetande där ute, lite faktiskt erfarenhet hade varit intressant.

Förövrigt har jag funderat på momenthandtag ett par gånger men vad jag förstår så tappar de precision relativt snabbt och det finns inget enkelt vis att fastställa det utan att ta med verktyget till någon bättre vetande.
 
Vem är det som tror saker? Inte jag iallafall.

En av de allra viktigaste skruvarna på mina bilar är de som hjulen sitter fast med. Det är helt självklart att dessa bör dras med rätt moment. Givetvis finns det lite flexibilitet i detta eftersom det är rätt grova dimensioner som används, men det förtar inte att det är ett faktum, inte troende, att ett skruvförvand fungerar enligt specifikation när det är draget med angivet moment.

På samma sätt är det ett faktum att

1. Man drar sönder fälgar, skruvar, medbringare med för stort moment
2. Man får inte loss hjulen med för stort moment.
3. Man tappar hjulen med för litet moment.
 
MathiasS skrev:
Vem är det som tror saker? Inte jag iallafall.

En av de allra viktigaste skruvarna på mina bilar är de som hjulen sitter fast med. Det är helt självklart att dessa bör dras med rätt moment. Givetvis finns det lite flexibilitet i detta eftersom det är rätt grova dimensioner som används, men det förtar inte att det är ett faktum, inte troende, att ett skruvförvand fungerar enligt specifikation när det är draget med angivet moment.

På samma sätt är det ett faktum att

1. Man drar sönder fälgar, skruvar, medbringare med för stort moment
2. Man får inte loss hjulen med för stort moment.
3. Man tappar hjulen med för litet moment.
Du har alltså alltid använt momentnyckel på dina bilar? Känner du kanske någon som inte använder momentnyckel? Har deras bilar trillat sönder?

Det är en sak vad som står skrivet och en helt annan vad som är inom marginal.

Vad jag säger är att det är märkligt att momentnyckel är ett måste när jag och många jag känner bevisligen skruvat en hel del på bilar utan momentnyckel och ändå håller det som det ska? Dessutom vet vi redan att man inte ens använder momentnyckel för däckbyte på däckverkstäder.

Min lekmannamässiga gissning är att momentet oftast har en väldigt bred marginal vilket gör momentnyckel onödig i många fall. Biltillverkarna skickar ju dessutom med verktyg för att byta däcken och där finns ingen momentnyckel?
 
Redigerat:
MathiasS skrev:
Jag tycker att detta är ett uttalande mot bättre vetande.

Det är viktigt att dra med rätt moment och kan man inte köra det med fingertoppskänsla så får man nog använda momentnyckel.

Seriösa verkstäder använder momentnyckel.

Att säga att det sällan är ett problem tror jag många som får däcken bytta på verkstad inte håller med om. Jag tror att det är mer regel än undantag att det är svårt att få loss hjulen där det är monterat snabbt och effektivt på verkstad. På tok för hårt.
Jag skulle vilja påstå att hjulbultar är rätt överdimensionerade och tåliga mot misshandel, dvs om du drar slumpvis mellan 125-250 Nm 2 ggr om året under 10 års tid så kommer du inte märka nåt direkt av det.
Det är inte som topplocksbultar direkt...

Däremot vet jag att det är kinkigare att momentdra på racebilar men där har man en helt annan värmeutveckling att ta hänsyn till som påverkar. Jag är inte tillräckligt teoretisk/fysisk för att kunna reda ut den exakta effekten här men jag skulle tro att vid kraftig värmeutveckling (vid racing, inte transportkörning) kan bultarna utsättas för sådan sträckning att de går av om de är dragna med avsevärt högre moment än avsett.
Jag skulle även tro att för löst dragna riskerar att släppa när allting svalnat igen. Men jag gissar bara här.
Om någon här vet så får denne gärna utbilda övriga!

Skulle vara intressant att reda ut vid vilka moment en vanlig M12-skruv passerar sträckgränsen. (är det väl det heter? dvs när skruven sträcker sig utan att återgå till tidigare form vid lossning)

EDIT: Ska man vara über-anal ska man givetvis mäta alla sina hjulbultar innan återmontering så ingen är sträckt, då skall den bytas. I min bok är det överkurs just när det gäller hjulbultar..
Lagom är bäst och kommer räcka.
Det finns som sagt andra skruv på bilen som är mer kritiska, t.ex. topplocksbultarna.
 
Redigerat:
Ja, jag tror marginalen på de flesta bultarna är ganska bred men det finns givetvis ställen där det är viktigare med rätt moment. Men hitintills så har iallafall jag klarat mig på att dra åt på känn med vissa instruktioner.

Nu när jag tänker på det så har det framförallt varit tändstift och centerbulten för främre axel. Ingen av dessa får spännas särskilt hårt iallafall på de bilar jag skruvat på. Jag är dock övertygad om att det fortfarande är relativt stora marginaler då iallafall jag aldrig haft problem med det.

Jag håller dock med om att momentnyckel hade varit fint att ha att tillgå men vad jag förstår så tappar de som sagt precision relativt snabbt och måste kalibreras. Om någon har förslag på nycklar som inte behöver kalibreras så säg till.
 
snowjim skrev:
Jag har provat att använda vanlig skruvdragare i samarbete med ett manuellt handtag och båda gångerna har mina handleder fått stryk(så att det har suttet i par dagar). Det är utan tvekan större risk för skador.
Hur lyckas du med det? Jag lossar skruvarna med dragskaftet, går runt hela bilen och lossar alla först så jag vet att ingen jävlas innan jag lyfter hjul för hjul och drar ur skruvarna med skruvdragaren. Drar sedan i skruvarna med skruvdragaren, släpper ner bilen och drar åt det sista med dragskaftet. Att handlederna skulle få stryk då är otänkbart.
 
Jag idiotförklarar nog mig själv i mångas ögon när jag säger att jag bytt hjul sedan 1986 utan momentnyckel. Och aldrig tappat eller behövt efterdra ett hjul. Det blir ganska många hundra bytta hjul totalt, bara nu i höst har det blivit 16 stycken.
 
Norrhyttan skrev:
Hur lyckas du med det? Jag lossar skruvarna med dragskaftet, går runt hela bilen och lossar alla först så jag vet att ingen jävlas innan jag lyfter hjul för hjul och drar ur skruvarna med skruvdragaren. Drar sedan i skruvarna med skruvdragaren, släpper ner bilen och drar åt det sista med dragskaftet. Att handlederna skulle få stryk då är otänkbart.
Ja, jag håller med och det var så jag gjorde, d.v.s använde manuellt handtag först och sist men ändå gav skruvdragaren mig stryk. Kanske var det så att bultarna tog stop ganska plötsligt och att köra lägre hastighet innebar att jag likabra kunde skruva dem förhand.

Men det är bra att du hittat något som fungerar för dig. För mig fungerar Biltema knackaren okay, man hade kunnat hoppas på att den skulle klara av att lossa och spänna också men jag får leva med att göra det manuellt. Jobbet blev oavsett mycket snabbare gjort.
 
richardtenggren
Norrhyttan skrev:
Jag idiotförklarar nog mig själv i mångas ögon när jag säger att jag bytt hjul sedan 1986 utan momentnyckel. Och aldrig tappat eller behövt efterdra ett hjul. Det blir ganska många hundra bytta hjul totalt, bara nu i höst har det blivit 16 stycken.
Inte alls, då det som jag skrev tidigare bara är en liten del av momentet som går till förspänningen, ca 10-20%, resterande går åt till att övervinna friktionen i gänga/anliggningsyta.

Men att dra för hårt är bara dumt, då det inte ger något extra, utan bara kortar livslängden på skruven. Nu tror jag ju inte du drar för hårt för du har säkert lite känsla. :)
 
Redigerat:
richardtenggren
snowjim skrev:
Ja, jag håller med och det var så jag gjorde, d.v.s använde manuellt handtag först och sist men ändå gav skruvdragaren mig stryk. Kanske var det så att bultarna tog stop ganska plötsligt och att köra lägre hastighet innebar att jag likabra kunde skruva dem förhand.

Men det är bra att du hittat något som fungerar för dig. För mig fungerar Biltema knackaren okay, man hade kunnat hoppas på att den skulle klara av att lossa och spänna också men jag får leva med att göra det manuellt. Jobbet blev oavsett mycket snabbare gjort.
Har du testat momentbegränsningen på skruvdragaren?
 
richardtenggren skrev:
Har du testat momentbegränsningen på skruvdragaren?
Får kanske ge det ett nytt försök men jag har för mig det ja. Mina bultar har en del gammal pasta på sig vilket gör dem ganska sega att dra, kanske man ska se till att borsta av dem först innan man sätter nytt ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.