Jag har den billiga varianten från biltema. Den är tung men den gör det jag vill att den ska göra. Sedan är det tveksamt om den verkligen ger 400 nm som det anges men jag har kunnat lossa hjulen alla gånger. Jag brukar bara dra måttligt med dragarn och sedan dra år det sista för hand med en kort hjulmutternyckel. Så den hänger med så länge den håller
 
400Nm? Normalt sett ska man inte dra åt mer än 120Nm +- .
 
snowjim skrev:
Är det en sådan här du syftar till?

[länk]
Nej tyvärr så har jula slutat sälja modellen som jag har, men rustas modell ser väldigt lik ut fast 12 V då.
Jag tror att 12V räcker, funktionen är lite annorlunda, den varvar upp och slår sedan till
så den slår bara om det behövs.
Fungerar väldigt bra till hårda förband som en hjulmutter, men är helt odugligt till en grov träskruv tex.
 
frav skrev:
400Nm? Normalt sett ska man inte dra åt mer än 120Nm +- .
Nä men man vill ju kunna lossa saker också. Jag hade en Saab 9000 som jag alltid drog åt för hand med rimlig åtdragning med kort skaft (30 cm). Det gick inte lossa utan att man satte ett enmeters järnrör som förlängning på fälgkorset
 
Stefan N skrev:
Hur kalibreras en momentstav?
Intressant, hur tillförlitliga är dessa? De jag syftade till är dessa : 30935.jpg
 
Det är en momentnyckel.
Tror tillförlitligheten i en momentstav räcker gott och väl till för byte av hjul i vart fall.
 
Okay, vilken momentstav ska man ha för bil?
 
Billiga biltema här också. Ja, den är tung men för mitt lilla bruk spelar det ingen roll. Jag har även misshandlat den på traktorn. . Gjorde lite förebyggande underhåll på själva knackmekanismen genom att byta ut fettet där mot bättre fett.

Att byta fett i mekanismen är även ett mycket bra knep på vinkelslipar för övrigt, kolla in där på er slip så förstår ni behovet. :eek:
 
Hmm gillar inte grejer från Jula alls, inte ens deras verktyg. Tittade på Biltema men de verkar bara sälja i satts och den minsta momentstaven är på 150 nm?

Edit : såg fel, en av dem tar 110 NM men så kostar settet 329 kr och osäker på om de går att använda till manuellt arbete också?
 
Redigerat:
Ludwig skrev:
Billiga biltema här också. Ja, den är tung men för mitt lilla bruk spelar det ingen roll. Jag har även misshandlat den på traktorn. . Gjorde lite förebyggande underhåll på själva knackmekanismen genom att byta ut fettet där mot bättre fett.

Att byta fett i mekanismen är även ett mycket bra knep på vinkelslipar för övrigt, kolla in där på er slip så förstår ni behovet. :eek:
Bra tips!
 
Jag lossar med maskin och drar åt för hand. Brukar fästa bulten med fingrarna sedan köra den till stopp med maskinen och sedan dra åt för hand lagom hårt. Ingen knack vid åtdragning med andra ord.
 
  • Gilla
Danne_83 och 1 till
  • Laddar…
galento
Har en gammal 230v mutterdragare från Rusta,tung och otymplig men gör sitt jobb.Men jag drar
alltid åt hjulen för hand.Sen är det ju inte alla fälgar som krafthylsor får plats så man får göra det
manuellt i alla fall.
 
D
snowjim skrev:
Okay, vilken momentstav ska man ha för bil?
Volvo V60 manualen specar 140Nm så jag köpte den blå staven på 135. Momentstavar fungerar bara med mutterknackare och inte för manuell åtdragning (och inte med skruvdragare om man nu skulle kunna hitta en så stark).
 
Iom att jag redan kör Makita med 18V så är jag lite sugen på att komplettera med deras mutterknack.. men är det inte lite overkill? Vinner man verkligen något i tid och energi mot ett hederlig fälgkors?

Alltid kul med prylar.. men man lär ju övertyga sig själv och frun :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.