Hej,
vi har en inbyggnadsugn som är 8-9 år gammal, en Electrolux med 220v-anslutning via stickkontakt. En standardanslutning med andra ord. I samma vägguttag sitter också inbyggnadsmikron.
Problemet som har börjat uppstå är att om man sätter tempen på dryga 200 grader kommer jordfelsbrytaren att lösa ut efter en stund. Det kan hända ett par gånger under en gräddning, vilket givetvis är störigt. Det händer dock aldrig med mikron som sitter i samma vägguttag, och som rimligen har en minst lika hög effektåtgång när den går på full effekt.
Jag misstänker att ugnen i sig börjar ha gjort sitt, annars borde rimligen mikron lösa ut jordfelsbrytaren också? Säkringen löser aldrig ut, bara jordfelsbrytaren.
Är jag inne på rätt spår, dvs byta ugn för att lösa problemet tror ni? Man köper ju inte gärna en ny ugn för 6-10 tkr om det inte är problemet...
Tackar,
/Micke
vi har en inbyggnadsugn som är 8-9 år gammal, en Electrolux med 220v-anslutning via stickkontakt. En standardanslutning med andra ord. I samma vägguttag sitter också inbyggnadsmikron.
Problemet som har börjat uppstå är att om man sätter tempen på dryga 200 grader kommer jordfelsbrytaren att lösa ut efter en stund. Det kan hända ett par gånger under en gräddning, vilket givetvis är störigt. Det händer dock aldrig med mikron som sitter i samma vägguttag, och som rimligen har en minst lika hög effektåtgång när den går på full effekt.
Jag misstänker att ugnen i sig börjar ha gjort sitt, annars borde rimligen mikron lösa ut jordfelsbrytaren också? Säkringen löser aldrig ut, bara jordfelsbrytaren.
Är jag inne på rätt spår, dvs byta ugn för att lösa problemet tror ni? Man köper ju inte gärna en ny ugn för 6-10 tkr om det inte är problemet...
Tackar,
/Micke
Testa om ugnen funkar utan andra förbrukare inkopplade (dvs koppla bort så mycket som möjligt). Kanske bara är ugnen som "får det rinna över"?
Testa också utan andra förbrukare att köra ugnen varm, riktigt varm. I och med att den ändå håller en stund så kanske du kan få ut ev. fukt.
En 30mA JFB får lösa på mellan 15-30 mA om jag kommer ihåg rätt, så kanske bara just spisen som får det "rinna över". Kanske är nån annan förbrukare som är den stora felkällan.
Fortsätter den lösa utan andra förbrukare inkopplat så kan man kanske troligt anta att elementet är dåligt.
Om du har en strömtångsmätare så mät runt jorden från ugnen.
Kan du säga om JFB löser innan termostaten "slagit till"?
Testa också utan andra förbrukare att köra ugnen varm, riktigt varm. I och med att den ändå håller en stund så kanske du kan få ut ev. fukt.
En 30mA JFB får lösa på mellan 15-30 mA om jag kommer ihåg rätt, så kanske bara just spisen som får det "rinna över". Kanske är nån annan förbrukare som är den stora felkällan.
Fortsätter den lösa utan andra förbrukare inkopplat så kan man kanske troligt anta att elementet är dåligt.
Om du har en strömtångsmätare så mät runt jorden från ugnen.
Kan du säga om JFB löser innan termostaten "slagit till"?
Moderator
· Stockholm
· 52 299 inlägg
Det är nog rätt sannolikt att det är ett av ugnselementen. Vi har en spis i liknande ålder, jag fick JFB utlösning först för ett par år sedan. Det tog en del arbete att lokalisera felet. Jag har en isolationstestare, men isolationsfelet uppstod först när ugnen var varm, så jag fick köra ugnen i 3-4 minuter. Sedan snabbt koppla ur elementet för att kunna kontrollmäta.
Sedan för några månader sedan hände samma sak igen, men med att annat av elementen.
Electrolux har fördelen att de har en reserdelsshop på nätet. Nytt element kostar några hundra.
Sedan för några månader sedan hände samma sak igen, men med att annat av elementen.
Electrolux har fördelen att de har en reserdelsshop på nätet. Nytt element kostar några hundra.
Allt tyder på som sagts att ett element får ett litet isolationsfel när det är varmt. Den typen av fel rätt vanligt i vissa värmeelement. Fel av den typen märktes inte innan jordfelsbrytarens intåg i svenska bostäder. Det har varit åtskilliga sådana jordfel i drift förr, så länge skyddsjorden var korrekt hade användaren inga problem. Det var först när jordfelen blev större som apparaten löste ut säkringen och användaren märkte problemet.
Hej!
Jag har exakt samma problem men i en Cylinda inbyggnadsugn från 2013 som använts i ca 1,5 år. Är det rimligt att det är fel på elementen i en så pass ny ugn eller borde jag på något sätt felsöka elsystemet?
Det brukar börja med att ugnen "nollställer sig själv", eller startar om väldigt snabbt. Om jag t.ex. sätter den på 200 grader så händer det att den under uppvärmningen, efter t.ex. 5 minuter blinkar till i displayen och ber mig ställa in temperaturen igen. När jag då gör det så brukar det inte dröja ytterligare många minuter innan JFB löser ut.
Jag har exakt samma problem men i en Cylinda inbyggnadsugn från 2013 som använts i ca 1,5 år. Är det rimligt att det är fel på elementen i en så pass ny ugn eller borde jag på något sätt felsöka elsystemet?
Det brukar börja med att ugnen "nollställer sig själv", eller startar om väldigt snabbt. Om jag t.ex. sätter den på 200 grader så händer det att den under uppvärmningen, efter t.ex. 5 minuter blinkar till i displayen och ber mig ställa in temperaturen igen. När jag då gör det så brukar det inte dröja ytterligare många minuter innan JFB löser ut.
Moderator
· Stockholm
· 52 299 inlägg
Nja det låter som ett fel på ugnen. Just det där med att den verkar göra reset först, indikerar att det kanske inte är just elementet som har isolationsfel. Men framförallt så borde det inte kunna vara något annat än ugnen som är felaktigt.
Fast element kan gå sönder när som helst, även om längre tids användning "sliter".
Fast element kan gå sönder när som helst, även om längre tids användning "sliter".
Hade en Electrolux ugn förut som löste JFB när den blev varm och det blev byte av elementet som hjälper till vid uppvärmingen.
Hörde dock då att det inte är ovanligt att isoleringen till elementen suget åt sig fukt om man inte använder ugnen så ofta.
Då kan man köra ugnen en bra stund och sen ventilera för att torka ur...
Hörde dock då att det inte är ovanligt att isoleringen till elementen suget åt sig fukt om man inte använder ugnen så ofta.
Då kan man köra ugnen en bra stund och sen ventilera för att torka ur...
askmifo skrev:Hej,
Tackar,
/Micke
Jag har exakt detta problemet med min 6 år gamla Eletrolux-ugn. Och svaren här, samt lite andra ställen google lett mig till, säger att det är elementen som får problem när de blir varma. Skillnaden i mitt fall är att jag bara kör varmluften och det händer ändå. Kan det ändå vara att elementen blir varma eller har jag något annat bekymmer...?
Och det händer bara när jag drar på ganska varmt, typ 250 grader eller mer. JFB slår av relativt snabbt, ugnen kan max nått max 150 grader skulle jag tippa. Om jag sätter ugnen på 220 grader så har jag inga problem, den värmer upp till 220 och hållet sig där samtidigt som JFB är nöjd.
Någon som har någon clue...?
Medlem
· Södermanland
· 96 inlägg
Elementen expanderar av värme.. fukten från maten tränger in de minimala springorna och löser jfb.. samma fenomen som på bastuagg.. sätt ugnen på egen 2 polig .. kan vara så att fen totala felströmmen blir för hög pga ugnen med att den i sig själv inte löser jfb...
Det kan ju som nämnt vara någon annan förbrukare som läcker ström och när ugnen slås på blir det för mycket. Vi hade problem med att jfb löste vid tvätt och när diskmaskinen kördes utan att tvättmaskinen samtidigt kördes. Visade sig vara avledning i tvättmaskinens nätfilter.
Testade att köra bara element och det funkade prima, 275° utan problem. Alltså går JFB när jag drar på varmluften i hög temperatur. Fattar inte vad som kan vara dåligt isolerat då...?Nilfons skrev:Jag har exakt detta problemet med min 6 år gamla Eletrolux-ugn. Och svaren här, samt lite andra ställen google lett mig till, säger att det är elementen som får problem när de blir varma. Skillnaden i mitt fall är att jag bara kör varmluften och det händer ändå. Kan det ändå vara att elementen blir varma eller har jag något annat bekymmer...?
Och det händer bara när jag drar på ganska varmt, typ 250 grader eller mer. JFB slår av relativt snabbt, ugnen kan max nått max 150 grader skulle jag tippa. Om jag sätter ugnen på 220 grader så har jag inga problem, den värmer upp till 220 och hållet sig där samtidigt som JFB är nöjd.
Någon som har någon clue...?
Moderator
· Stockholm
· 52 299 inlägg
En ugn innehåller flera element, bla. så sitter det ofta ett som bara är igång samtidigt med fläkten.