Du säger översta menar du då dom fyra stiften, lite repris, mätt på dom yttersta och sedan på dom mittersta. koppla in dom yttersta Pof fel på den eller dom mittersta Pof fel på den. det är så att ska det vara riktigt så ska det meggas med 500V och det går inte med ditt instrument. Ibland visar det 000 , men när spänningen kommer så smäller det och då är det fel på det elementet oavsett det är nytt. Gör så här som prov , koppla dom yttersta på dom mittersta och visse versa som prov
 
Ja får testa det i morgon då det blir väsen om jag drar jfb hela tiden när frugan ser på tvn
 
Ja du ser vad som händer när JFB löser :devilish:svart i hela huset men mysigt med stearinljus :D
 
Vi har en spis Electrolux EK6174, den är 20 år gammal. Den har två ugnar, den översta är en liten lagom stor en, som vi har använt väldigt flitigt. Nu har det tyvärr blivit så att om jag sätter på den ugnen så löser jordfelsbrytaren efter en liten stund. Jag tänkte försöka laga den, om jag kan, eftersom det inte finns den här lösningen med en liten lagom ugn som jag gillar på nya spisar. Jag ska kolla ikväll om man kan koppla ur elementen på baksidan, ett i taget, för att se vilket av dem som är paj. Är det någon som har någon input till mig inför detta?
 
  • Explosionsritning av en Electrolux EK6174 spis visande delarna och deras placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver minst en multimeter som kan mäta resistans. Förbered genom att ta bort bakstycket och identifiera kontakterna till värmeelementen. Du kan ju prova att ohmmäta dem i kallt tillstånd. Mät mellan ena polen och höljet. Får du inget resultat så värm upp ugnen först, under kontrollerade former då du har berörbara spänningsförande delar med baksidan av.
 
  • Gilla
Förkyld
  • Laddar…
F Förkyld skrev:
Vi har en spis Electrolux EK6174, den är 20 år gammal. Den har två ugnar, den översta är en liten lagom stor en, som vi har använt väldigt flitigt. Nu har det tyvärr blivit så att om jag sätter på den ugnen så löser jordfelsbrytaren efter en liten stund. Jag tänkte försöka laga den, om jag kan, eftersom det inte finns den här lösningen med en liten lagom ugn som jag gillar på nya spisar. Jag ska kolla ikväll om man kan koppla ur elementen på baksidan, ett i taget, för att se vilket av dem som är paj. Är det någon som har någon input till mig inför detta?
Låter som exakt samma problem som vi hade på en spis som såg ut som den du har (har flyttat så jag vet ej modellen).
När vår blev varm så löste jordfelsbrytaren och sen fungerade den efter det.
Det var elementet som snabbar på uppvärmningen till att börja med och jag tror det var nr.6 på skissen.
Bifogar mitt kvitto om det hjälper något...

Kvitto på köp av övre spiselement med detaljnummer och kostnad på 825 SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Förkyld
  • Laddar…
Behöver inte mätas, bara koppla ur ett element i taget och värma på så kommer felet att visa sig antingen direkt eller när ett element blir varmt , sen koppla ur ett till o.s.v. : enklarare kan det inte bli.
 
  • Gilla
Förkyld
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Behöver inte mätas, bara koppla ur ett element i taget och värma på så kommer felet att visa sig antingen direkt eller när ett element blir varmt , sen koppla ur ett till o.s.v. : enklarare kan det inte bli.
Ja, det var så jag tänkte att det borde funka att göra.
 
Glöm då inte att koppla ur spisen när du sätter fingrarna i delarna , killar en del i fingrarna otäckt.
 
  • Gilla
Förkyld
  • Laddar…
Att låta JFB agera mätinstrument är ingen bra metod av flera anledningar, t.ex att den släpper igenom en läckström på minst 20 mA innan den reagerar. Med multimetern kan du hitta värmeelement som är på väg utför, och ohmmätning i spänningslöst tillstånd är säkrare.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Att låta JFB agera mätinstrument är ingen bra metod av flera anledningar, t.ex att den släpper igenom en läckström på minst 20 mA innan den reagerar. Med multimetern kan du hitta värmeelement som är på väg utför, och ohmmätning i spänningslöst tillstånd är säkrare.
Ja, du har rätt! Min metod funkade inte, jordfelsbrytaren löste inte ut alls när jag testade... Jag testade bara genom att använda den vanliga manöverknappen. På den kan man välja att bara ha på "färgsättningselementet". Det är nummer 7 på skissen. Vad jag förstår så körs det antingen för fullt, eller så är det helt av. Jag värmde upp ugnen till 250 grader med det. Inga problem. Sen släppte jag ut en del värme så att ugnstempen var lite över 175 grader, och sen satte jag vredet på att jag ville ha 175 grader, och så lät jag det vara så ett bra tag. Ugnstempen sjönk ner under 175 grader, inidikatorlampan som visar att ugnen värms tändes, var tänd ett tag, släcktes, var släckt ett tag, tändes igen osv. Inga problem.
Så jag var kvar på ruta ett. Det enda jag ev lärt mig ikväll är att det nog ev är så att det är först när jag använder både ugnen och någon platta samtidigt som utfallet blir för dåligt för jordfelsbrytaren?
Sen tog jag fram multimetern, drog ur spiskontakten ur väggen, skruvade av bakstycket, lossade kontakterna till de två översta elementen, nr 6 och 7. Satte multimetern på MOhm, mätte mellan en av kontakterna på element 6 och chassit. 0L. Provade mellan andra kontakten på element 6 och chassit. 0L. Gjorde samma procedur för kontakterna på element 7 med samma resultat. Ugnen var lite ljummen - kanske för lite? Vad skulle jag kunna tänkas få för värde? Är det så att om det går under tex 2 MOhm så indikerar det typ jordfel? Och om det är över 10 MOhm så är allt frid och fröjd? Och hur stort ska värdet vara typ för att instrumentet ska visa 0L som det blev i mitt fall?
Jag testade sen att ställa multimetern på Ohm+pip och mätte över
element 6, fick 66 Ohm + pip,
element 7, fick 80 Ohm och inget pip
element 8, fick 66 Ohm + pip.
Säger det någonting? Jag tycker det ser ut som att element 6 och 8 är seriekopplade på nåt vis.
Nu måste jag verkligen gå och lägga mig. Tusen tack på förhand för svar!
 
  • Öppen bakdel av en ugn som visar isolering och trassliga trådar, utan synligt jordfel på elementen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var tur att du inte hunnit kasta ut spisen. Det kanske inte alls är något fel på den. Det kan finnas läckströmmar, men inte så höga att de triggar en JFB. Det kan vara en kombination av andra förbrukare du har i huset.

Nästa steg vore att försöka låna/skaffa en isolationsmätare. En multimeter mäter bara med några få volt. Felet kanske inte visar sig då.

Annars får du övervaka detta och försöka se samband för när JFBn löser.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.