Samma med våran ugn nu, så fort jag vrider tempvredet från noll och uppåt så yr det ett par sec och så löser jfb??!!
 
Klassiker med fel i ett element på ugnar och spisar med ugn, hur mycket kan du om EL , på baksidan bakom en plåt så finns anslutningarna till ellementen, går att koppla bort ett element i taget, ( inga fingrar i bitarna med spänning på ) och prova vilken som löser. Det är ingen klar lösning på detta, då det varierar kraftigt på tempen på ett element när det löser en JFB.
 
Ja , en del kan man ju iaf.
 
Beror på vad som menas med "" en del "" är det en fläktugn, innanför plåten bak så syns var elementen ät och brukligt är det s,k av abikotyp kontakter som är påskjutna stift. är du osäker ta ett foto så alla kopplingar syns.
 
Ja det är en varmluftsugn , får ta titt och kolla det med stiften en dag
 
  • Bild på insidan av en varmluftsugn med synliga anslutna stiften och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser lite bränt ut på tvåan från vänster , men det brukar vara en hel del missfärgningar både i ugnen och på baksidan, dom två yttersta är ett element och två innersta är ett. element , kan finnas flera element så bara se vad du hittar. Rycker du yttre och provkör ugnen och inget händer, sätt tillbaka och ta nästa och prova, har för mig att elementet för fläkten sitter i framför fläkten i ugnen.
 
Här är modellen
 
  • Närbild av Siemens Elektrogeräte skylt med modellbeteckning HB63AA510S och specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej igen.
Efter mycket om och men så har jag nu tagit tag i ugnen som har stått på garagegolvet hela sommaren och hösten.

kopplade bort alla element på baksidan och när inte de 4 kontakterna va inkopplade på det övre elementet så funkade det utan att jfb löste ut när jag vred på tempvredet, så jag beställde hem ett nytt element (övre) och tänkte att .... fan så bra då kan jag byta till den bättre ugnen igen MEEN efter att jag monterat dit det nya elementet och skulle starta ugnen och vred på tempvrrdet så hände det igen ..... allt blev svart och tillbaka på ruta 1! Suck!
 
4 kontakter ? hur många element finns det , en mera avanserad ugn har ett element som undervärme ( under golvet ) ett element över takplåten och ett grillelement. Ett sidospår. blir nog ett varv till ,hur fungerar det nu om du kopplar bort elementen
 
J jonaserik skrev:
4 kontakter ? hur många element finns det , en mera avanserad ugn har ett element som undervärme ( under golvet ) ett element över takplåten och ett grillelement. Ett sidospår. blir nog ett varv till ,hur fungerar det nu om du kopplar bort elementen
ja det övre elementet har ju 4 kontakter det undre 2 och elementet som sitter i mitten runt varmluftsfläkten har 2
 
Det var det jag menade med kontakter , riv ut alla och testa , plocka dit dom 2 yttersta ( samma elemenet ) sen dom 2 innersta ( bild 1 ) och därefter dom vid fläkten, då måste det visa sig var felet är, du kan även koppla bort fläkten så det inte är den som bråkar. kolla även lamphållaren så den inte är bränd.
 
Gjort detta!
Kopplade bort alla element, vrider på tempvredet till 50 ok inget händer

kopplade in nedersta och tempen på 50 och inget händer.

koppla in mellersta och temp på 50 , inget händer .

kopplar in det översta och tempen på 50 ........poff, jfb löser

lika så nu när jag har bytt det översta!
 
Är det den som löser som du har bytt , något rackartyg är det med det ( nya ) då, har du ett univeralinstrument med ohm på.
sätt den på max ohm, titta i rutan står OL , sätt ihop pinnarna och se att det är 000000, mät mellan stift och metallhöljet på elementet ska vara 0000. inte 0000.1 eller mer då är det fel..
 
Det visar 0000 iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.