Stämmer det att man, med V2N, kan släppa upp handtaget (när man öppnar dörren), innan förreglingen har gått ut helt, utan att hakregeln går ut?

Jag står i tankarna att köpa detta V2n(senaste) men blir lite orolig vad som skrivits är det ett fel som många åkt på eller är det dom tidigare versionerna som har problem eller är det den senaste med?

David Thoren skrev:
Jag står i tankarna att köpa detta V2n(senaste) men blir lite orolig vad som skrivits är det ett fel som många åkt på eller är det dom tidigare versionerna som har problem eller är det den senaste med?
Dilemmat med forum är ju att det oftast är de som har problem som ställer frågor vilket låter som om alla har bekymmer... :)

Jag har 2st V1 lås ifrån 2012 och ett V2 ifrån 2015 som alla fungerar perfekt.
Hakregeln åker ut väldigt lätt på ett av låsen men är inget som stör funktionen egentligen (om man inte har känslig fasad) bara trycka ner handtaget och hakregeln åker in, många vanliga lås kräver ju också att man håller ner handtaget för att stänga.

Första vintern vägrade låset att låsa några gånger tills jag insåg att jag monterat låset med fel avstånd till blecket och vid temperaturförändringarna rörde sig dörren så det inte kände av att dörren var stängd, efter att justerat detta så har det fungerat perfekt.

Jag har slängt ut alla lås med nycklar vilket är riktigt skönt och chansen att alla lås skulle gå sönder samtidigt är nog obefintlig, så tipset är att byt alla dörrar så riskerar du inte att bli utelåst och kan helt slippa nycklarna.

• Gilla
Ok, tackar ekonomin finns tyvärr itne jus tnu för att byta alla men ska börj amed den ingång jag använder mig utav till att börja med.

Men då tror jag att jag kör på den senaste versionen kommande vecka.

Med vänlig hälsning David

Vi gjorde så att vi skiter i Doorman eller i vart fall skjuter det på framtiden. Detta av 3 skäl:

1. Kvalitetsproblem som det skrivs en hel del om
2. Support efter köpet är ett skämt
3. Begränsad design, finns bara en sorts handtag, sambon ratade det

Tror de får anstränga sig lite om Doorman ska få brett genomslag.

Kvaliteten är jag inte så orolig för som sagt man hör bara dom som har problem på nätet och gissar att det är en majoritet av dom äldre generationen i denna tråd blandat med nyare.

Skulle det strula så får Bauhaus där jag köper det ha hand om supporten då det är dom jag gör affären med se till att det fixas med låssmed alt Yale.

Och jag gillar IOFs denna design på handtagen.

Tack för alla synpunkter och tips/råd alltid kul att höra vad andra tycker och råkat ut för.

Med vänlig hälsning David

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Jag har ett Doorman V2 monterat sedan 1,5 år och jag är hur nöjd som helst. Jag håller med om att det kanske inte är det snyggaste och det låter lite mer än en "vanligt" låskista. Min fru klagade oxå och även jag irriterade mig.

Men jag valde detta lås för att det löser en del andra problem. Jag har mycket hantverkare hemma och då är det smidigt. Min dotter tappade bort sina nycklar vilket blev dyrt. Hon har redan tappat en låsbricka men det var nu enkelt att program mera bort. Och sen med appen är det enkelt att släppa in barn som glömmer nyckelknippan (med taggen) eller hantverkare.

Mitt har aldig strulat och då har jag ändå monterat ner det två gånger när jag oljat min ytterdörr. Men jag kanske har haft tur

Har problem med mitt nya lås.

Det fungerar felfritt i de flesta fall. MEN om man tryckt ner handtaget när det varit låst så fungerar det inte när man låst upp.
Jag måste då först lyfta handtaget lite, en cm räcker, uppåt och sen fungerar det som det ska igen.

Felet blir bara på den sida som man tryckt ner handtaget, alltså har jag tryckt ner det på insidan så fungerar det sen ändå på utsidan.
Samma tvärtom.

Felet uppstår inte heller om man i låst läge trycker ner handtaget och sen bara släpper så det fjädrar upp igen.

Redigerat:
Det var fel på låset, fick det utbytt och nu fungerar allt som det ska!!

• Gilla
Andfp
  • Laddar…
K
Vad finns det för moduler till Doorman nuförtiden? Är det fortfarande bara Verisure och deras egna till appen?
Hade ju vart trevligt med fler typer av moduler som möjliggör helintegring mot andra system.

Jag har tidigare varit i kontakt med Yale för att fråga samma sak och de sa att det inte är samma mjukvara i den svenska och "europeiska" versionen och att Z-wave modulen från England inte fungerar i våra svenska lås.

Jag har också varit i kontakt med dem. Fick nedan svar, men det skulle inte förvåna mig om det ändå går att styra via modulen. Ett problem är dock att ale UK inte skickar till Sverige.

"Modulen du hittat fungerar inte i de lås vi säljer i Sverige. Därför finns den heller inte i vårt sortiment och UK skeppar inte utanför landet. Vårt skandinaviska Yale Doorman har större funktionalitet som inte stöds i interfacet mot låsen i modulen du funnit.

Z-wave kommer med största sannolikhet inte dyka upp till de skandinaviska låsen. Vårt fokus ligger snarare på Zigbee där det går att addera säkerhetslager i protokollet. "

ojje skrev:
Jag har också varit i kontakt med dem. Fick nedan svar, men det skulle inte förvåna mig om det ändå går att styra via modulen. Ett problem är dock att ale UK inte skickar till Sverige.

"Modulen du hittat fungerar inte i de lås vi säljer i Sverige. Därför finns den heller inte i vårt sortiment och UK skeppar inte utanför landet. Vårt skandinaviska Yale Doorman har större funktionalitet som inte stöds i interfacet mot låsen i modulen du funnit.

Z-wave kommer med största sannolikhet inte dyka upp till de skandinaviska låsen. Vårt fokus ligger snarare på Zigbee där det går att addera säkerhetslager i protokollet. "
Jag skulle (utan att ha testat) vilja utfärda stark bullshitvarning på den.

Det är med största säkerhet som vanligt, att den obefintliga konkurrensen på den svenska marknaden med låsmonopolet Assa-Abloy, larmföretagen och försäkringsbolagen i maskopi för att skinna konsumenterna och stoppa allternativa lösningar.

• Gilla
Texan och 2 till
  • Laddar…
Thall skrev:
Är det någon som lyckats köpa
Yale Smart Living Keyfree Connected Smart Lock från Vesternet med Z-wave modulen och installerat i Sverige?
/tobbeh
Gammalt inlägg men jag svarar ändå eftersom jag just har lyckats köpa det här låset, tillsammans med Z-wavemodulen och en Yale-spanjolett från en leverantör i UK, dock inte Vesternet eftersom de säger sig vara tvungna att sälja det med installation som givetvis inte kan utnyttjas utanför UK, och därmed säljer de inte låset till Sverige.

Jag skall installera det som ersättning till befintlig spanjolett i en altandörr. Jag räknar med leverans inom ett par veckor och min lokale låssmed skall installera. Jag lägger upp bilder här när det är klart.

Jag kommer också att prova modulen i ett av mina vanliga Doorman V2.

Om någon vill ha kontaktuppgifter till leverantören, skicka ett PM.

Redigerat:
  • Gilla
JanneSjo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.