politby skrev:
Gammalt inlägg men jag svarar ändå eftersom jag just har lyckats köpa det här låset, tillsammans med Z-wavemodulen och en Yale-spanjolett från en leverantör i UK, dock inte Vesternet eftersom de säger sig vara tvungna att sälja det med installation som givetvis inte kan utnyttjas utanför UK, och därmed säljer de inte låset till Sverige.

Jag skall installera det som ersättning till befintlig spanjolett i en altandörr. Jag räknar med leverans inom ett par veckor och min lokale låssmed skall installera. Jag lägger upp bilder här när det är klart.

Jag kommer också att prova modulen i ett av mina vanliga Doorman V2.

Om någon vill ha kontaktuppgifter till leverantören, skicka ett PM.
Intressant!
Dock förstår jag inte hur man kan kombinera yale med en altandörr? Men känns väldigt intressant, jag skulle också vilja ha nyckellöst system på min altandörr! :D
 
nissenhj skrev:
Intressant!
Dock förstår jag inte hur man kan kombinera yale med en altandörr? Men känns väldigt intressant, jag skulle också vilja ha nyckellöst system på min altandörr! :D
Keyfree Connected Smart Lock passar ihop med Yales spanjolettlås. Kombinationen är som gjord för altandörrar. det du behöver är

Fakturabild som visar en beställning av Yale Keyfree Digital Remote Door Lock samt en DOORMASTER-regel.

och så byter du ut den existerande spanjoletten.
 
Djävulen vad dyrt.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Sir Duke skrev:
Djävulen vad dyrt.
Mycket pengar, ja, men räkna med mycket mer om det hade funnits att köpa här. Lägsta priset jag hittar på vanliga Doorman är 3125. En z-wavemodul skulle troligen gå lös på 750 och motsvarande spanjolett 2000. Närmare 6000 alltså.
 
Antar att försäkringsbolaget godkänner lösningen?
 
Robert-san01 skrev:
Antar att försäkringsbolaget godkänner lösningen?
Du antar rätt. Mitt avtal med försäkringsbolaget är lite speciellt minst sagt. Mitt larm, t ex, övervakas av en central i USA... :)
 
Undanvind skrev:
Problem med hakregeln

Hej har haft Yale nu ett halvår och tycker det är outstanding. Hade visserligen problem med låskistan när det blev kallt i vintras men detta gick på garantin (dörren låste upp sig när man tog i handtaget några gånger)

Nu har jag ett annat problem. När man trycker ner handtaget för att gå ut behöver man inte dra det hela vägen ner för att komma ut, detta resulterar i att hakregeln åker ut och är i utfällt läge när dörren skall stängas. Detta gör i sin tur att fodret runt dörren har fått sig ett antal smällar för mycket och är förstört.
Detta problem hade vi inte i början.

Någon som vet vad det beror på alt om det finns någon justering att göra för att lösa det?
Jag har haft mitt Yale Doorman V2 i över tre år nu och fått byta låskistan 4ggr under den tiden pga att hakregeln åker ut för minsta lilla så fodret vid karmen blivit förstört flera ggr. Detta problem har inte funnits från början utan uppkommer efter 6-12 månaders användning av de utbytta låskistorna. Idag reklamerade jag låset en femte gång och fick då av Bauhaus ett helt nytt V2N för att byta ut mitt V2 men jag antar att felet med hakregeln kommer att komma tillbaka inom ett år. En stor eloge till Bauhaus att de ändå har varit grymt serviceinriktad när jag reklamerat.

Iom att jag har 3 barn med kompisar som springer in/ut ur huset så är det inte speciellt bra att hakregeln åker ut bara man tittar på dörren så hakregeln dunkar in i karmen så jag tror sidoljuset skall flyga ut ur väggen men antar att jag kommer få leva med detta iom att reklamationrätten har gått ut på mitt doorman.
 
Redigerat:
danne.sk skrev:
Jag har haft mitt Yale Doorman V2 i över tre år nu och fått byta låskistan 4ggr under den tiden pga att hakregeln åker ut för minsta lilla så fodret vid karmen blivit förstört flera ggr. Detta problem har inte funnits från början utan uppkommer efter 6-12 månaders användning av de utbytta låskistorna. Idag reklamerade jag låset en femte gång och fick då av Bauhaus ett helt nytt V2N för att byta ut mitt V2 men jag antar att felet med hakregeln kommer att komma tillbaka inom ett år. En stor eloge till Bauhaus att de ändå har varit grymt serviceinriktad när jag reklamerat.

Iom att jag har 3 barn med kompisar som springer in/ut ur huset så är det inte speciellt bra att hakregeln åker ut bara man tittar på dörren så hakregeln dunkar in i karmen så jag tror sidoljuset skall flyga ut ur väggen men antar att jag kommer få leva med detta iom att reklamationrätten har gått ut på mitt doorman.
Funktionen i låset är ju att man manuellt spänner upp hakregeln när man trycker ner handtaget och att den sedan fälls ut när låset passerar bläcket, att helt komma undan att det fälls ut när dörren är öppen är nog inte möjligt. Jag har tre stycken lås som alla är lite olika känsliga men alla har reglar som åker ut då och då.
Räcker ju att man tänker stänga men ångrar sig och drar upp dörren igen så är ju regeln ute.

Att kalla detta för fel på låset är nog inte korrekt då det är såhär låset fungerar, för att det skall fungera med batteridrift så krävs "manuell" inblandning. Skall man komma undan helt så är det motoriserade lås som krävs med riktig strömförsörjning.

Mitt tips är:
Gilla läget och anpassa istället karmen för detta, montera ett skydd där regeln slår i så du inte skadar hus/karm.
 
Earplugged skrev:
Funktionen i låset är ju att man manuellt spänner upp hakregeln när man trycker ner handtaget och att den sedan fälls ut när låset passerar bläcket, att helt komma undan att det fälls ut när dörren är öppen är nog inte möjligt. Jag har tre stycken lås som alla är lite olika känsliga men alla har reglar som åker ut då och då.
Räcker ju att man tänker stänga men ångrar sig och drar upp dörren igen så är ju regeln ute.

Att kalla detta för fel på låset är nog inte korrekt då det är såhär låset fungerar, för att det skall fungera med batteridrift så krävs "manuell" inblandning. Skall man komma undan helt så är det motoriserade lås som krävs med riktig strömförsörjning.

Mitt tips är:
Gilla läget och anpassa istället karmen för detta, montera ett skydd där regeln slår i så du inte skadar hus/karm.
Klart att det är fel på låskistan efter som den inte ska bete sig så, Har totalt monterat 6st Yale Doorman och alla har funkar korrekt vid installationen. När hakregeln går ut för lätt så slår den i hårt i slutblecket när någon stänger dörren och inte är medveten om detta och i mitt fall så slår den i fodret mellan karm/sidoljus. Hakregeln skall endast åka ut om både övre och nedre "klacken" trycks in och sedan den nedre åker ut och den övre fortfarande hålls inne av slutblecket, annars finns ingen anledning att ha den övre klacken.

Bytte idag hela låset till den nya V2N versionen jag fått i utbyte av Bauhaus istället för endast låskistan som de gjort de 4 tidigare gångerna och det funkar nu helt perfekt som de tidigare har fungerat tills de felaktig skickar ut hakregeln. Har även lagt upp videos på Youtube som tydligt visar skillnaderna på en felande låskista och en felfri. Säkerligen så accepterar personer att hakregeln slängs ut och slår i slutblecket men jag anser att det skall fungera som det är designat att göra när man vet hur det fungerat ifrån början.

Felande låskista efter 7 månader, började skicka ut hakregeln för några dagar sedan:
https://youtu.be/9m5kdTvJt7c

En korrekt fungerade låskista installerad i dag utan hakregeln som åker ut titt som tätt.:
https://youtu.be/KM5dPjneGTs
 
Redigerat:
  • Gilla
rast och 3 till
  • Laddar…
danne.sk skrev:
Klart att det är fel på låskistan efter som den inte ska bete sig så, Har totalt monterat 6st Yale Doorman och alla har funkar korrekt vid installationen. När hakregeln går ut för lätt så slår den i hårt i slutblecket när någon stänger dörren och inte är medveten om detta och i mitt fall så slår den i fodret mellan karm/sidoljus. Hakregeln skall endast åka ut om både övre och nedre "klacken" trycks in och sedan den nedre åker ut och den övre fortfarande hålls inne av slutblecket, annars finns ingen anledning att ha den övre klacken.

Bytte idag hela låset till den nya V2N versionen jag fått i utbyte av Bauhaus istället för endast låskistan som de gjort de 4 tidigare gångerna och det funkar nu helt perfekt som de tidigare har fungerat tills de felaktig skickar ut hakregeln. Har även lagt upp videos på Youtube som tydligt visar skillnaderna på en felande låskista och en felfri. Säkerligen så accepterar personer att hakregeln slängs ut och slår i slutblecket men jag anser att det skall fungera som det är designat att göra när man vet hur det fungerat ifrån början.

Felande låskista efter 7 månader, började skicka ut hakregeln för några dagar sedan:
[länk]

En korrekt fungerade låskista installerad i dag utan hakregeln som åker ut titt som tätt.:
[länk]
Får nog göra en pudel... var ju rätt stor skillnad mellan låsen så något fel är det ju uppenbart på ett av dom.

Sen undrar jag om man helt kan komma ifrån att regeln någon gång hoppar fram även på ett korrekt lås? Får nog göra ett stresstest på låsen hemma och se vad som händer. :) Har man känslig karm/fasad kanske man bör sätta en skydd om i fall att....
 
Enligt låssmeden jag diskuterade med så skall avståndet till karmen justeras flera gånger per år. Det varierar pga temperatur, fuktighet osv.Man måste hålla givet mått för att det skall fungera.
 
Noseone skrev:
Enligt låssmeden jag diskuterade med så skall avståndet till karmen justeras flera gånger per år. Det varierar pga temperatur, fuktighet osv.Man måste hålla givet mått för att det skall fungera.
Orimliga krav!
 
Noseone skrev:
Enligt låssmeden jag diskuterade med så skall avståndet till karmen justeras flera gånger per år. Det varierar pga temperatur, fuktighet osv.Man måste hålla givet mått för att det skall fungera.
Därför skall man också undvika denna produkt.
 
Noseone skrev:
Enligt låssmeden jag diskuterade med så skall avståndet till karmen justeras flera gånger per år. Det varierar pga temperatur, fuktighet osv.Man måste hålla givet mått för att det skall fungera.
Det var nog en lätt överdrift... :)
Låset har ju ett angivet mått (har för mig det är 5mm spel som max) och självklart så rör sig karm och dörr över årstiderna men inte 5mm.
Monterar man låset med 5mm spel ifrån början så lär man få justera det så fort dörr eller karm rör sig, typ flera gånger per år...
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Mitt lås beter sig också så, men väldigt sällan. Tillräckligt ofta för att det det skulle bli ett märke i karmen dock (räcker med en gång).

Ska idiot-stresstesta motsvarande som i videon, helt klart bra om man kan få ner antalet gånger detta händer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.