38 768 läst · 91 svar
39k läst
91 svar
Komplementhus Leca/tegel
Där på hösten kände jag mig färdig för att ta en paus från projektet och samla kraft inför våren då min plan var att uppföra huset! ställde upp pallarna med Leca på plattan och täckte in dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Under vintern hade jag rejält problem med kli i fingrarna, som tur va lite andra projekt
Här är ett av dem!
Fick tag i en begagnad braskamin, och vill ha den inmurad! så för att spara tid vid både montaget och få fingrarna sysselsatta! Jag gjorde två balkar för att ha en under luckan och en över för att smidigt kunna mura upp kåpan!
Här är ett av dem!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fick tag i en begagnad braskamin, och vill ha den inmurad! så för att spara tid vid både montaget och få fingrarna sysselsatta! Jag gjorde två balkar för att ha en under luckan och en över för att smidigt kunna mura upp kåpan!
Lecastommen!
I början av April satte jag igång med stommen, den är murad med 15* leca och armerad med bistål.
Stommen uppe för att kunna lägga in limträbalkarna på gavelspetsarna, där lät jag stommen stå under helgen för att brinna ihop. (takkonstruktion ryggåstak)
I början av April satte jag igång med stommen, den är murad med 15* leca och armerad med bistål.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Stommen uppe för att kunna lägga in limträbalkarna på gavelspetsarna, där lät jag stommen stå under helgen för att brinna ihop. (takkonstruktion ryggåstak)
Logga in
Skapa konto
Slammade långsidorna innan montering av takåsar för att inte få bruk på dem.
Limträ på plats och även de yttersta paren av åsar för att kunna mura klart gavelspetsarna.
Tillkapning av gavelspets!
Alla åsar på plats, spikade på läkt för luftspalt redan innan jag lyfte upp dem
Här är allt färdigt med åsar och gavelspetsar klart för att börja med råspontluckor!
Råspont uppe, skyddstäckt med plast i väntan på tillkapning och trekantslister!
Logga in
Skapa konto
Limträ på plats och även de yttersta paren av åsar för att kunna mura klart gavelspetsarna.
Logga in
Skapa konto
Tillkapning av gavelspets!
Logga in
Skapa konto
Alla åsar på plats, spikade på läkt för luftspalt redan innan jag lyfte upp dem
Logga in
Skapa konto
Här är allt färdigt med åsar och gavelspetsar klart för att börja med råspontluckor!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Råspont uppe, skyddstäckt med plast i väntan på tillkapning och trekantslister!
Logga in
Skapa konto
Här kommer lite nya bilder på moment som tar tid att göra! de kommer aldrig kommer att synas... men är viktiga!
Tillkapning, trekantslister, fotbräda och takpapp.
Betunium under tegel och isolering med uppvik mot lecan, den fungerar som tätning och glidskikt då den är svetsad mot lecan och 5cm ut, resterande ligger löst och avlutas 5mm utanför sockel.
Fönster och dörrar vill jag ha monterade med smyg både på in och utsida (väggtjocklek 43cm) eftersom fönstret då hamnar i isoleringen, tillverkade jag ramar av tryckt virke för att ha något att fästa dem i.
Här har jag monterat ramarna, sågar ur för halvmånefönstret, även monterat pendlar för hålla isoleringen och vindlast för tegelfasaden.
Tillkapning, trekantslister, fotbräda och takpapp.
Logga in
Skapa konto
Betunium under tegel och isolering med uppvik mot lecan, den fungerar som tätning och glidskikt då den är svetsad mot lecan och 5cm ut, resterande ligger löst och avlutas 5mm utanför sockel.
Logga in
Skapa konto
Fönster och dörrar vill jag ha monterade med smyg både på in och utsida (väggtjocklek 43cm) eftersom fönstret då hamnar i isoleringen, tillverkade jag ramar av tryckt virke för att ha något att fästa dem i.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Här har jag monterat ramarna, sågar ur för halvmånefönstret, även monterat pendlar för hålla isoleringen och vindlast för tegelfasaden.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Tack alla!
Jag har tittat mycket i detta forum under senare år och många trådar/projekt handlar om trähus, så min tanke är att dela med mig av detta "stenhus" så att de som är intresserade av sådana får lite tips, ideer, bra som dåliga, på de många moment just en sådan här konstruktion kräver!
mvh Kramla
Jag har tittat mycket i detta forum under senare år och många trådar/projekt handlar om trähus, så min tanke är att dela med mig av detta "stenhus" så att de som är intresserade av sådana får lite tips, ideer, bra som dåliga, på de många moment just en sådan här konstruktion kräver!
mvh Kramla
Hej Larre o Tack!Larre skrev:
Leca får först efter slamning/puts runt om sina fullständiga egenskaper, i detta utförande så blir den inte direkt utsatt för vind så i den aspekten är det säkert överarbetat, den här konstruktionen på vägg jag har kan utsidan på lecan bli fuktig beroende på kyla/värme. Man pratar då om något som heter daggpunkt (där kyla och värme möts uppstår kondens = vatten) Slamningen blir då till viss del som ett tätskikt så fukten kan leta sig ner mot uppviket av betunium och sedan ut ur väggen, ist för att leta sig in i lecan.
Nu är detta en lite förenklad förklaring på ämnet och det finns mycket mer att tillägga!
//Kramla