Mycket uppskattad tråd. Just som du skriver så är det inte ofta stenhus i projekttrådarna.

Ser fram emot att få se bilder på uppförandet av fasaden och eldstaden.

Snyggt jobbat(y)
 
  • Gilla
Terese Holmquist och 1 till
  • Laddar…
Kanonfint bygge, följer med spänning fortsättningen
 
  • Gilla
Kramla och 1 till
  • Laddar…
Kramla
Isolering av fasaden!
Dubbla skivor av mineralull, först en skalmurskiva 70mm sedan en västkustskiva i formatet 2700*1200*45mm för att få så få skarvar som möjligt, denna har en yta av glasfiber som har bra egenskaper mot vind o vatten. Har även tejpat skarverna (y)
Isolerad husfasad med mineralull och västkustskiva, tejade skarvar och överbleck över fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Husfasad med isolering och träfönsterramar utan spröjs, plus överbleck över fönster och dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fönster och Dörrar!
Har valt träfönster 3-glas med utanpåliggande spröjs (monteras senare) och dörrar är av enklare modell. Här är även överbleck monterade över fönster o dörrar.
Husfasad under isolering med mineralull, synliga fönster och dörrar, och ett monterat överbleck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hus i renoveringsprocess med isolering synlig, träfönster, enkel dörr och överbleck över fönster och dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
D09 och 4 till
  • Laddar…
Stiligt (y)
 
  • Gilla
Kramla
  • Laddar…
Kramla
Tegelfasad!

Jag har valt att mura fasaden i svenskt tegel och i ett varierande förband för att få liv i fasaden, här är lite bilder på första väggen som jag började med!
Nybyggd tegelfasad i olika förband under konstruktion med isolering och byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd tegelfasad med varierande förband och delvis synlig person som arbetar med murning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ni får ha överseende med att jag skymmer fasaden:p
Person murar tegelfasad i varierande förband på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Del av en byggnad under renovering med ny tegelfasad och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första väggen uppe!
Nybyggd tegelfasad på hus med varierande förband under en delvis skymd solig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marcus_L och 8 till
  • Laddar…
Ännu ett stort plus. Att mura i ett varierande förband ger så mycket mer liv i fasaden som du själv säger. Kanonfint
 
  • Gilla
Kramla
  • Laddar…
Oj oj får nästan gåshud när jag ser dina bilder. Kollat tråden varje dag för att få se när tegelfasaden ska komma. Väntar med spänning på fortsättningen och att få se hur du gör med hörn och fönster/dörrar.

Stålvinkelprofilen med märken för skifthöjden är det en standardprodukt eller något du har gjort själv?
 
  • Gilla
Kramla
  • Laddar…
Kramla
Kul att jag kan skapa fågelhud.. :p skämt o sido tack!

Kan avslöja lite om mitt tänk med fasaden, den är delad på långsidorna med stående dillfogar (rörelsefog) som göms bakom stuprören. Detta är lite extra säkerhet för ifall grunden rör sig, det är inte är snyggt med sprickor i fasaden.

Stålvinkelprofil: Ja det är ett murarhjälpmedel som kallas "höjdkäpp" de finns att köpa hos specialfirmor inriktade mot murning/puts, de finns i olika std höjder men kan även fås märkta efter egna höjder.

mvh Kramla
 
Även om jag egentligen inte gillade ytan på ditt tegel så blir det jättesnyggt, skulle egentligen vilja ha mitt bostadshus byggt som du bygger denna komplement byggnad. Hur tjusigt som helst! Kul att se lite annat än trä också!
(y)
 
  • Gilla
Kramla
  • Laddar…
Hur lång tid tar det att mura upp en tegelvägg "första väggen" enligt bilden ovan?

Tar det en dag, typ 8 timmar eller två dagar?
 
Kramla
Hej sune73!

Svår fråga!
Det är många faktorer som ska tas med i beräkningen av tid, hur är det ordnat för blandning av bruk, val av förband har stor inverkan på arbetstiden per kvm, utförande kvalite, antal kvm, hantering av tegel, antal murare, ställningsbyggnad, väder/väderskydd.. sen är vi alla olika.

Mitt svar på din fråga blir flera dagar! // Kramla
 
Kul att få se ett bygge med tegelfasad, stiligt värre!
 
  • Gilla
Kramla
  • Laddar…
Kramla
Då har vi kommit till andra väggen!
De dagar då jag murade den väggen som ligger åt söder, regnade de, blåste och var stark sol om vartannat, så det fick bli att boa in sig under presenning!
Isolerad husvägg under konstruktion med inledande skift av murade tegelstenar vid stomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr lite dåligt med bilder på "botten stöten" då fotografen hade annat för sig..
Ställningsbyggnad o fortsättning av murning.
Person bygger tegelvägg under presenning på grund av växlande väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en nymurad vägg i tegel med synlig isolering och presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skiften ovan fönster innan det blir höjning av ställning!
En röd tegelvägg under konstruktion med öppningar för fönster och förvarade byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ställning höjd och nu återstår murning av gavelspets.
Byggnadsställning och delvis murad tegelvägg täckt med presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppe till spets(y) (återstår fogning)
Nymurad tegelvägg med träbjälkar ovanför, indikationer på väderexponering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Resultatet av andra väggen!
Nybyggd tegelvägg på hus med fönster, under konstruktion med byggnadsställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
p.lundgren och 11 till
  • Laddar…
Grymt jobbat, fantastiskt snyggt (y)

En fråga, skiften ovan fönster "eller andra hål" hur murar man där?
Gör man något speciellt eller stagar man bara upp i hålet och sedan murar på som vanligt?
Hur brett kan hålet vara innan man måste göra på annat sätt? Och hur gör man då?
 
  • Gilla
Marcus_L
  • Laddar…
Kramla
Tackar! I denna fasad har jag använt mig av tegelbalk då jag tycker det är smidigt och går snabbt:)
Bifogar en bild på balkarna!
Tegelbalkar vilande på en träpall, redo för användning i fasadbyggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marcus_L och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.