Riktigt snyggt! Jag är mållös.
(Men såg jag tryckt virke någonstans?)
 
  • Gilla
Kramla
  • Laddar…
P
Ok, fantastiskt bygge! Jag gör som far min skulle gjort (Lyfter på hatten)
 
  • Gilla
Kramla
  • Laddar…
Riktigt snyggt. Gillar verkligen att allt är så otroligt genomtänkt och att du ordnade en ordentlig och snygg yta runt huset först. Rent och snyggt under bygget och inte ett geggigt slagfält som 95% av alla andra husbyggen.

👍👍👍
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Kramla
JKrister skrev:
Riktigt snyggt. Gillar verkligen att allt är så otroligt genomtänkt och att du ordnade en ordentlig och snygg yta runt huset först. Rent och snyggt under bygget och inte ett geggigt slagfält som 95% av alla andra husbyggen.

������
Stort tack! och även ditt svar av synen på detaljer! (y)

Även om jag trivs med att jobba med bruk, fix och fog så vantrivs jag lika mycket med att stå i gegga o kladd:x
Jag försöker i den mån det bara går att hålla rent på arbetsplatsen, det skapar ett lugn hos mig som behövs för att kunna hålla fokus på momenten. Jag avslutar oftast dagen med att städa och plocka undan, så mycket roligare att köra igång dan efter när det är rent och snyggt.
Sen är det en säkerhets fråga också i hög grad, tyvärr kan det vara lätt att göra sig illa i ett bygge men risken minskar avsevärt när det inte ligger bråte överallt.
(Ska dock tilläggas att detta inte är ett "husbygge" där jag har stressen att bli klar snabbt för att kunna flytta in.)

Mvh Kramla
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Mkt snyggt, mkt imponerad av din noggrannhet och kunskap
 
  • Gilla
Kramla
  • Laddar…
Kramla
Plåt är något jag inte ger mig på..(nu monterade jag överbleck men dem syns inte:) )

Plåtkalle var inbokad att komma i detta skede när jag var klar med fasaden, dels för att måtta smyglister/bleck till fönster och dörrar men även montera rännkrokar, fotplåt, hängrännor, stuprör och gavellister så jag kunde fortsätta med takteglet. Innan plåtkalle kom fogade jag dillfogarna bakom stuprören med en röd/brun mjukfog så den inte blir så iögonfallande och satte upp vindskivor!

Husfasad med nyinstallerade svarta stuprör och mörk plåt under takfoten mot en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
Kramla
Stort varmt tack till alla er som ger mig så mycket positivt tillbaka!

(med handen på hjärtat kan jag säga att detta var jag inte beredd på när jag startade denna tråd)
 
  • Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
Ett sådant här bygge förtjänar många posetiva kommentarer 👍
 
  • Gilla
marmi och 1 till
  • Laddar…
Väldigt snyggt. Och väldigt trevligt beskrivet.
Bra jobbat!
 
  • Gilla
Kramla
  • Laddar…
Otroligt imponerad!
 
Kramla
Nu när plåtkalle var klar med plåtarbetet på taket kunde jag fortsätta med att läkta för takteglet, jag har valt lertegel då jag tycker det harmoniserar bra ihop med tegelfasaden!
Person som lägger tegel på taket av en röd tegelbyggnad med förberedd läkt och ventbeslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Läkt klar och teglet uppe!
Tak under konstruktion med lertegel, läkt, och ventbeslag på ett ryggåstak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Luftspalten för ryggåstaket ventileras genom dessa ventbeslag! "mögelstopper"
Ventbeslag i metall för takventilation monterat under lertegel på tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Läggning av taktegel!
Röda lertegel på ett tak under installation med läktar, ventbeslag och några staplar omonterade tegelpannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nockpannor spikade med rostfri klockspik, taket klart! (y)
Nylagt lertegeltak med rostfria spikar och ventbeslag, utsikt över trädtoppar och molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe och 4 till
  • Laddar…
Snubblade på denna tråden nu. Vilket vackert hus och jag instämmer i kören att det är en fröjd att se de som kan mura. De försök jag gjort har jag lovat för mig själv att aldrig fotografera och visa någon annan :p
 
  • Gilla
Kramla
  • Laddar…
Kramla
Mitt mål för mig själv under våren var att ha utsidan så gott som klar före semestern, då jag la tid på gräsmattan vid midsommar istället för huset (vilket visade sig vara ganska bra då det droppade lite som vanligt under semestern) finns tid efter med att göra klart takfoten.
Plåtkalle kom med någon dags marginal och gjorde klart smygar o bleck så jag kunde slappna av och semestern kunde användas helt till familjen!

Semesterbilder!
Rödtegellad husfasad med grönskande gräsmatta och ett stort träd framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat tegelhus med nytt tak, vita fönster, ny dörr och uteplats med möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Exteriör av ett hus med tegelvägg, vita fönster, takfot och en välskött gräsmatta med stenlagd gångväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rödtegelhus med vita fönster och takfot mot en välskött gräsmatta och stenläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Noseone och 9 till
  • Laddar…
Otroligt snyggt!!!

//AA
 
  • Gilla
Kramla
  • Laddar…
Riktigt snyggt!

Vad är det för cirkulär öppning i andra skiftet på mitten av kortsidan?
 
  • Gilla
Kramla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.