418 989 läst · 2 056 svar
419k läst
2,1k svar
Gardena R40li
Dubbade mina R70 däck häromdagen, hade skruvdubb från ett par arbetsskor som jag skruvade in. Tyvärr är inte gummit så tjock så vi får se hur det går. Det verkade sitta okej vid monteringen. ska ta bild sen!
Medlem
· Östergötland
· 57 inlägg
Böt ut min gamla stiga 127 mot en R80i men det skulle jag inte gjort :-/
Jag har en liten slänt som Stigan klarat galant, men Gardenan säger "lutad"
Går det stänga av lutningssensorn?
Jag har en liten slänt som Stigan klarat galant, men Gardenan säger "lutad"
Går det stänga av lutningssensorn?
Sensorn sitter på detta kort. i fronten på gardenan. Om man lossnar skruven till kortet så kortet sitter löst, Kommer kanske sensorn alltid att hänga rakt ned, Trots att klipparen inte står rakt. ?? Testa vet jag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Östergötland
· 57 inlägg
Jag kikade på sensorn och hade också den tanken.
Kortet sitter med en skruv och 2st plastpinnar.Kanske går att ändra maxlutningen i programvaran så istället för 25 ta 30grader. Jag kalibrerade om den imorse och hittills har det fungerat. Kalibrerade med en liten lätt lutning för att klara en ramp mellan 2 gräsytor, men lutningen åt sidan går ju inte fukskalibrera.
Kortet sitter med en skruv och 2st plastpinnar.Kanske går att ändra maxlutningen i programvaran så istället för 25 ta 30grader. Jag kalibrerade om den imorse och hittills har det fungerat. Kalibrerade med en liten lätt lutning för att klara en ramp mellan 2 gräsytor, men lutningen åt sidan går ju inte fukskalibrera.
Hej,
Jag monterade en skivdisk (sliding plate) för ett tag sedan som diskuterats och installerats av en del här tidigare i tråden.
En trevlig överraskning med denna är att jag inte längre verkar få gräs mellan kniven och knivtallriken så att knivarna fastnar.
Är det så för er andra också eller har kanske gräset bara ändrat karaktär nu senare på året?
Jag monterade en skivdisk (sliding plate) för ett tag sedan som diskuterats och installerats av en del här tidigare i tråden.
En trevlig överraskning med denna är att jag inte längre verkar få gräs mellan kniven och knivtallriken så att knivarna fastnar.
Är det så för er andra också eller har kanske gräset bara ändrat karaktär nu senare på året?
Hej,
Tänkte bara höra om ni får några svar om batteriladdningen. Originalbatteriet är på 1,6 Ah, men laddas bara till 1,2 Ah. Att den inte klarar att ladda ett icke-Gardena batteri fullt lär ju Gardena inte bry sig om. Men jag noterade att Toomaster köpte ett HQ-original på CO förra sommaren. Det var väl på 2,1AH i så fall. Vad säger Gardena om att deras nya batterier inte laddas fullt? Det borde de ju kunna fixa med ny firmware om de bara vill. Vore kul om någon som köpt ett HQ-original på 2,1Ah kunde ringa supporten och klaga.
Tänkte bara höra om ni får några svar om batteriladdningen. Originalbatteriet är på 1,6 Ah, men laddas bara till 1,2 Ah. Att den inte klarar att ladda ett icke-Gardena batteri fullt lär ju Gardena inte bry sig om. Men jag noterade att Toomaster köpte ett HQ-original på CO förra sommaren. Det var väl på 2,1AH i så fall. Vad säger Gardena om att deras nya batterier inte laddas fullt? Det borde de ju kunna fixa med ny firmware om de bara vill. Vore kul om någon som köpt ett HQ-original på 2,1Ah kunde ringa supporten och klaga.
Kamera till gardenan
Appartlåda från Conrad 20:-/st Universalhölje 50 x 35 x 20 ABS Blå
Kapa 50 %
Kamera lock och sladd
Kameran monterad med smältlim.
Då vart det bara montering kvar. (Prototyp i trä)
Logga in
Skapa konto
Appartlåda från Conrad 20:-/st Universalhölje 50 x 35 x 20 ABS Blå
Logga in
Skapa konto
Kapa 50 %
Logga in
Skapa konto
Kamera lock och sladd
Logga in
Skapa konto
Kameran monterad med smältlim.
Logga in
Skapa konto
Då vart det bara montering kvar. (Prototyp i trä)
Redigerat:
Är det bara jag som önskar att det funnits ett tyngre bakhjul? När min klippare åker ner mot gatan och begränsningskabeln och ska tvärbacka rakt bakåt så lyfter bakhjulet i luften en bit och sen fäller klipparen ner med en duns. Därav stannar den ibland och får felmeddelandet "lyft". Nu är det väl kanske lite brant lutning där men tycker den borde klara det ändå. Skulle vilja ha en extra tyngd där bak helt enkelt på det lilla hjulet.. Har någon fler det problemet?
Jag hade lite problem med att man bara kan köra en guideslinga, men nu har jag fixat detta. Jag kör två olika ytor som roboten kan klippa, med varsin guide. Guiden är alltid ansluten till båda hållen, men mha ett relä så byts ytan som ska klippas (för tillfället bara en gång per dygn). Syns lite dåligt i bilden, men den röda linjen är guiderna. De blå är slingans område när den klipper runt huset och det gula är när den klipper runt garaget.
Logga in
Skapa konto
Snyggt! Är det något färdigt reläbord du hittat? Funderar om man kan få ihop något liknande med Telldus.