Elkludde skrev:
Köp med tillräckligt kapacitet,så den inte behöver gå dygnet runt ( om du har bra tillväxt på gräset)
Å andra sidan så finns det dom som klipper ca1500m2 med en klippare som är specad för 1000m2 och kör 12h/dygn.
https://www.youtube.com/watch?v=nca2o24W57E
 
Förstår inte riktigt vitsen med att köpa en som klara minst 1000m2 för en gräsmatta på 600m2.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
h00matis skrev:
Förstår inte riktigt vitsen med att köpa en som klara minst 1000m2 för en gräsmatta på 600m2.
Jag köpte en för 1000kvm till min 400-500kvm gräsmatta. Anledningen är att jag vill klara hela utan att köra in för laddning. Klippningen går fortare och jag slipper extra slitage på inkörningsslingan. Nu klipper den under 2h varje dag med perfekt resultat.
 
  • Gilla
dl_4711 och 1 till
  • Laddar…
Man kan vända på resonemanget också, en klippare specad för 600 kommer utan vidare klara en yta på över 1000 om gräset inte växer så fort.
Alltså är gräsmattans komplexitet och tillväxt viktigare faktorer än dess storlek.
 
Redigerat:
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
legion skrev:
Man kan vända på resonemanget också, en klippare specad för 600 kommer utan vidare klara en yta på över 1000 om gräset inte växer så fort.
Alltså är gräsmattans komplexitet och tillväxt viktigare faktorer än ytan storlek.
Det är ju hela grunden till om du kan ha en mindre eller större maskin är ju om tomten är kvadratisk och utan hinder.

Det jag tycker är konstigt är varför man inte går upp i klippbredden som Stiga och Robomow gör. Worx har 22cm på sina "stora" och likaså Honda. 520 som jag kör med har bara 22cm klippbredd men klarar 3000kvm. Det är nog enbart batterierna som gör att den fixar det. Med mina inställningar som jag har nu börjar den kl 6 på morgonen och klipper till 22 på kvällen.

Varför ökar man generellt inte klippbredden är min fundering?
 
  • Gilla
Elkludde
  • Laddar…
h00matis skrev:
Förstår inte riktigt vitsen med att köpa en som klara minst 1000m2 för en gräsmatta på 600m2.
Hallå kom till verkligheten där växer inget gräs och vem vet om den går 12 eller 24 timmar om dygnet
 
h00matis skrev:
Förstår inte riktigt vitsen med att köpa en som klara minst 1000m2 för en gräsmatta på 600m2.
specningen stå r det "upp till X antal kvadrat" för dom flesta fabrikat och om klippytan plan utan hinder 20x30 m = 600 kv m
så i bästa fall klarar dom det inte annars
 
Det köper jag, men att överdimensionera bara för att förstår jag inte.
 
Hetsa inte upp dig så, min fungerar då bra trots att jag har en gräsmatta på typ 1200m2 samt att den har ett helt gäng med träd osv. Jag kör den 10 timmar om dygnet vilket fungerar för mig.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Har modifierat huset till Lemmy lite idag.

IMG_20160623_142313.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjort en dörr av ett par gamla bilmattor.

IMG_20160623_142330.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20160623_142407.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även gjort en dörr på baksidan för att lätt kunna koppla ut begränsningskabeln vid åska (med tanke på min tidigare dåliga erfarenhet av detta).
 
Jag kan inte se bilderna, är det bara hos mig det inte fungerar?
 
Corpes skrev:
Jag kan inte se bilderna, är det bara hos mig det inte fungerar?
Funkar härifrån, testa att klicka på bilderna annars så bör du få upp dom, laddar lite långsamt har jag märkt.
 
Jag får inte heller upp bilderna, väntat flera minuter och även laddat om sidan.
Klickar jag på en bild står det.
"Du angav ett ogiltigt Bifogad fil. Om du följde en giltig länk, var vänlig och kontakta administratören."
 
Nytt försök.
IMG_20160623_142313.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20160623_142330.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20160623_142407.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Solari och 4 till
  • Laddar…
Nu funkar de.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.