1 356 267 läst · 2 804 svar
1356k läst
2,8k svar
Yale doorman
Låset verkar redan godkännas av IF. Vad menar du med att låset inte passar assa 2000 med bortasäkring? Det finns åtminstone en installationsfilm för assa 2000. Men du menar att med bortasäkring aktiverat så fungerar inte låset, vilket låter rimligt.123abc skrev:Om du väntar på ett godkännande så lär du vänta länge då den inte kan godkännas enligt nuvarande regler.
Om ditt försäkringsbolag däremot inte ställer dig några krav på godkänd låsning så kan du använda vad du vill.
Dessa lås passar inte till motsvarande assa 2000 lås med bortasäker låsning så det behöver du inte oroa dig för.
Tanken är god med Glue Home. Men det var ju ruskigt seg https://www.youtube.com/watch?v=oUKh4RnspFEgein skrev:Jag går lite i tankarna att montera tillbaka mitt gamla lås och köpa en Glue Home istället. Men man kanske bör vänta tills Glue Home blir "godkänt" av försäkringsbolag. Glue Home är lite enklare i den mening att man fäster det ovanpå låsvredet på insidan men det har också vissa fördelar i att man t.ex. alltid kan använda den vanliga nyckeln. Dock så blir det väl omöjligt att låsa upp med telefonen om man aktiverat bortalåset (eftersom vredet då inte fungerar), på gott och ont kanske.
Vore smidigare att det räckte att komma nära låste så öppnar den istället för att man ska ta upp telefonen och trycka på knappen.
Jo det är fullt möjligt att ett försäkringsbolag kan godkänna det om de inte ställer krav på att kunden ska uppfylla någon skyddsklass men då kan de även godkänna en kasthake eller hänglåset till dagboken.gein skrev:
Installationsfilmen för assa 2000 är skrattretande och sedan har du 2st vred på insidan fast bara det en fungerar vid bortasäker låsning (du kan alltså öppna dörren med glue home vredet även om du låser bortasäkert).
Om du monterar den på ett ASSA 2000 så tar du bort cylindern på insidan och ersätter den med ett vred/glue home.
Varför skulle någon vilja montera det till ett assa 2000 då du tar bort godkännandet och det ser inte klokt ut heller med dubbla vred och de vet de med och därför bryter de filmen innan glue home monteras dit.
https://www.gluehome.com/installation/assa2000
Slutresultatet blir ett lås som inte uppfyller någon klassning överhuvudtaget och ser ut som något från gamla Sovjetunionen.
De låter illa och är segt, de enda som jag sett använda glue home, danalock mm är hemtjänsten för att slippa nycklar.
Redigerat:
Då har du missförstått deras enhet sitter ovanför vredet där det normalt sitter en cylinder.gein skrev:
Du har alltså både det vredet som finns normalt på en assa 2000 samt det som sitter i enheten alltså 2st vred.
Om du tittar på videon så ser du att de börjar med att tona bort vredskylten så endast konturerna syns sedan demonteras insidecylindern och det monteras en vredmedbringare där istället samt en fästplatta, därefter så fasas konturerna till vredskylten bort helt samtidigt som bilden vrider sig i klippet och sedan tar klippet slut allt för att kunden inte ska förstå.
Det fungerar tydligen då ingen verkar förstå vad de gör och hur slutresultatet blir.
Medlem
· Stockholms
· 1 556 inlägg
Nu har jag monterat mitt Doorman i den nya dörren. Några erfarenheter och en fråga:
Det var korkat av mig att ställa låset i Easy mode. Väldigt svårt att hitta instruktioner hur man programmerade låset i Easy mode och de instruktioner jag hittade stämde dåligt. Dessutom var det inte lättare att programmera utan mest begränsande. Jag ska plocka isär det och gå över till Advanced mode.
Min dörr är inåtgående vilket medförde vissa problem. Jag var tvungen att byta plats på fyrkantspinnarna och den låsringen var ingen picknick att få bort.
Lägg undan envägsskruvarna på ett säkert ställe tills du vet att det funkar precis som du vill ha det! Vänta några veckor så du är säker.
Fråga: Man måste trycka till/dra igen min dörr Väldigt hårt för att hakregeln ska fällas ut. Just det standardslutbleck som följde med går inte att justera där hakregeln ska gå i. De andra två hålen går att klämma till så att man får några mm till, men inte mittenhålet. Går det att justera på låskistan eller på något annat sätt eller ska jag ta fram Dremeln och slipa bort ett par mm?
Det var korkat av mig att ställa låset i Easy mode. Väldigt svårt att hitta instruktioner hur man programmerade låset i Easy mode och de instruktioner jag hittade stämde dåligt. Dessutom var det inte lättare att programmera utan mest begränsande. Jag ska plocka isär det och gå över till Advanced mode.
Min dörr är inåtgående vilket medförde vissa problem. Jag var tvungen att byta plats på fyrkantspinnarna och den låsringen var ingen picknick att få bort.
Lägg undan envägsskruvarna på ett säkert ställe tills du vet att det funkar precis som du vill ha det! Vänta några veckor så du är säker.
Fråga: Man måste trycka till/dra igen min dörr Väldigt hårt för att hakregeln ska fällas ut. Just det standardslutbleck som följde med går inte att justera där hakregeln ska gå i. De andra två hålen går att klämma till så att man får några mm till, men inte mittenhålet. Går det att justera på låskistan eller på något annat sätt eller ska jag ta fram Dremeln och slipa bort ett par mm?
Om tryckesfallskolven hakar i rätt så ska du inte ha problem med regelkolven om det inte är i höjdled eller för bred springa.
Hur fungerar det med vredet?
Stämmer plösmåttet på slutblecket?
Hur stor springa är det mellan dörrblad och karm är det vid slutblecket?
En inåtgående dörr kan kräva annat slutbleck än det som följer med.
Hur fungerar det med vredet?
Stämmer plösmåttet på slutblecket?
Hur stor springa är det mellan dörrblad och karm är det vid slutblecket?
En inåtgående dörr kan kräva annat slutbleck än det som följer med.
Redigerat:
Det blev ett V2N lås tillslut, tar risken med förstörda smygar.
Monteringen var enkel men jag är förvånad över hur mycket låset låter när man går in o ut.
Det går ju inte direkt att smyga sig in/ut då det klickar rejält när hakkolven öppnar o stänger.
Är mobilanslutningen värd sina 1000kr eller är det bara en kul grej?
Monteringen var enkel men jag är förvånad över hur mycket låset låter när man går in o ut.
Det går ju inte direkt att smyga sig in/ut då det klickar rejält när hakkolven öppnar o stänger.
Är mobilanslutningen värd sina 1000kr eller är det bara en kul grej?
Ska faktiskt hämta ut ett v2n på posten idag också. Har läst det mesta här och "chansar" på ett. Ska byta en altandörr mot en riktig så behövde ändå köpa ett nytt kit, får flytta gamla låset till den nya dörren.
Är också nyfiken på om åsikter om smartpaketet.
Är också nyfiken på om åsikter om smartpaketet.
Jag är jäkligt nöjd med smartpaketet. Bra att ha koll på när/att barnen kommit hem från skolan. Ha koll på att dörren är låst. Vi har städerska som debiterat för många timmar så vi kunde följa när hon kom och gick och bara betala för de timmarna. Men framförallt status "låste vi dörren".
Då var låset på plats. Hade ett Assa2002-lås innan och det var i princip bara byta grejerna rakt av, fick borra upp lite på insidan mot låskistan så att ena kabeln kom igenom. Annat än att kapa skruvar och medbringare så behövdes inga justeringar. Tog väl 1,5h men så har jag småbarn som stör...
Jag tycker inte att ljudet från låset är så högt. Det mesta är när den där förreglingen glider mot låsblecket. Själva klicket vid låsning är lägre än det gamla låset.
Jag tycker inte att ljudet från låset är så högt. Det mesta är när den där förreglingen glider mot låsblecket. Själva klicket vid låsning är lägre än det gamla låset.
Du har nog rätt att det är förseglingen som låter mest. Men att smyga in i huset är helt omöjligtUrsidae skrev:Då var låset på plats. Hade ett Assa2002-lås innan och det var i princip bara byta grejerna rakt av, fick borra upp lite på insidan mot låskistan så att ena kabeln kom igenom. Annat än att kapa skruvar och medbringare så behövdes inga justeringar. Tog väl 1,5h men så har jag småbarn som stör...
Är det bra eller dåligt? 😊 Kanske kan man sätta en lamineringsplast så att det inte är metall mot metall. Å andra sidan kan den kanske fastna när det slits med risk att mågot inte funkar som det ska.