4 362 017 läst · 32 081 svar
4362k läst
32,1k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Fan.. Lyckades vrida armen från 2 något till 10 och det kändes direkt på en koppling under pumpen att det blev varmt.fgo skrev:
Vred tillbaka den och det blev svalare..
Undrar hur den ska stå ?
Det här är ju en värmekameraupplevelse 😇
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Drog upp den till 10 och tog korten
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Jag är så himla lycklig. Har idag avslutat installationen av ny tappvattenstam från pumpen. Nya kopparrör, ny hydropress, dubbla filter mm. Allt galvat är väck! Känslan när man öppnar kranen på toaletten och det är bra tryck är obeskrivligt härligt! Inte ett läckage på någon koppling heller! :wow:
Finns lite att justera vad gäller fästen, dräneringsrör +annat innan jag är 100% men det fungerar! Nu har jag stängt av allt. Vill inte att det ska stå obevakat över natten
Får bli detaljer sen i projekttråden när finkameran gjort sitt.
Efter
Före
Finns lite att justera vad gäller fästen, dräneringsrör +annat innan jag är 100% men det fungerar! Nu har jag stängt av allt. Vill inte att det ska stå obevakat över natten
Efter
Logga in
Skapa konto
Före
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 892 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 892 inlägg
Du har -6 i kurvförskjutning, ser inte vilken kurva som är inställd, 6 el. 7 ser det ut som. Givet var du bor har du ev. lite hög kurva men ganska krafting negativ kurvförskjutning - och med de där inställningarna är det inte orimligt att du landar på 23 i framledning (du skrev aldrig vad det var för utetemp men jag gissar på ett par plusgrader)
Mitt förslag: Notera inställningarna för kurva och förskjutning och fatta sedan beslutet om du ska "nollställa" till vad som är rätt för ditt område (se manual) eller om du bara ska vrida upp förskjutningen något.
Kom ihåg att det säkert tar något dygn innan det får effekt så gör små justeringar och vänta innan du utvärderar om det är tillräckligt
EDIT: ovan bygger på att den styrs på utetemp, vilket jag tror är det absolut vanligaste, till 310 är innegivare extrautrustning som jag tror väldigt få väljer - vill minnas att innegivaren dessutom är ganska dyr givet vad det är (finns trådar om hur man bygger sin egen)
Mitt förslag: Notera inställningarna för kurva och förskjutning och fatta sedan beslutet om du ska "nollställa" till vad som är rätt för ditt område (se manual) eller om du bara ska vrida upp förskjutningen något.
Kom ihåg att det säkert tar något dygn innan det får effekt så gör små justeringar och vänta innan du utvärderar om det är tillräckligt
EDIT: ovan bygger på att den styrs på utetemp, vilket jag tror är det absolut vanligaste, till 310 är innegivare extrautrustning som jag tror väldigt få väljer - vill minnas att innegivaren dessutom är ganska dyr givet vad det är (finns trådar om hur man bygger sin egen)
Redigerat:
Bor utanför göteborg, träbjälklag så man borde ha -8 i värmekurva om jag tänker rätt och minus 2 i förskjutning 🤔ullberg skrev:Du har -6 i kurvförskjutning, ser inte vilken kurva som är inställd, 6 el. 7 ser det ut som. Givet var du bor har du ev. lite hög kurva men ganska krafting negativ kurvförskjutning - och med de där inställningarna är det inte orimligt att du landar på 23 i framledning (du skrev aldrig vad det var för utetemp men jag gissar på ett par plusgrader)
Märkliga är att det är samma inställningar som när jag växlade ifrån sist 🤔
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 892 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 892 inlägg
Stämmer nog med träbjälklag, den lägre siffran är väl betongbjälklag, i så fall ganska kraftig kurvförskjutning. Håller med om att det är skumt om det funkade förra året men jag skulle i så fall skruva upp förskjutningen lite för att lösa det direkta problemet och sedan undersöka orsak (varmare förra året? andra värmekällor som används i mindre utsträckning etc. etc.)
/U
/U
Kan ju vara som du säger att det var varmare ute och att problemet inte märktes dåullberg skrev:Stämmer nog med träbjälklag, den lägre siffran är väl betongbjälklag, i så fall ganska kraftig kurvförskjutning. Håller med om att det är skumt om det funkade förra året men jag skulle i så fall skruva upp förskjutningen lite för att lösa det direkta problemet och sedan undersöka orsak (varmare förra året? andra värmekällor som används i mindre utsträckning etc. etc.)
/U
Ha ha bara jag får värme så är jag nöjd 😇
Har blivit bortskämd med vedpannan och +25 inne hela vintern. 18 grader känns som Sibirien
Ursäkta en eventuellt glädjedödande effekt av detta inlägg men blandningen av proppskåp, vattenrör och filter känns litesådär? På med gummistövlar när man går ner för trappan?Chrissofsweden skrev:Jag är så himla lycklig. Har idag avslutat installationen av ny tappvattenstam från pumpen. Nya kopparrör, ny hydropress, dubbla filter mm. Allt galvat är väck! Känslan när man öppnar kranen på toaletten och det är bra tryck är obeskrivligt härligt! Inte ett läckage på någon koppling heller! :wow:
Efter
[bild]
Före
[bild]
Äh, varför då.MathiasS skrev:
Rören, filtret och kopplingarna är väl täta?
Själv tycker jag väl mest att röret som går framför centralen är tråkigt, då det verkar göra det bängligare att öppna centralen och arbeta i den. Men det kanske ser värre ut på bilden än vad det är i verkligheten.
Beställt 4 vändor grus
Bonden hörde aldrig av sig så jag gör jobbet själv
Tanken är att låta lastbilarna gå upp och sprida på vägen ner, sen krattar jag ihop och passar emellan
Borde man slippa mycket av maskinkostnaden
Bonden hörde aldrig av sig så jag gör jobbet själv
Tanken är att låta lastbilarna gå upp och sprida på vägen ner, sen krattar jag ihop och passar emellan
Borde man slippa mycket av maskinkostnaden