Idag har jag kört iväg dom största stockarna till sågen och förhoppningsvis får jag iväg alla innan helgen. Ska ta bilder när jag sågar dom.

Budgeten för den här kistan är satt till 10 tusen. Får se om jag lyckas hålla det :)

Väntar med spänning på bilderna ifrån sågningen.

vore kanon om du lyckas hålla din budget.

//Mathias

Om vädret håller i sig kommer jag att såga imorgon! Vi fick tyvärr lite snö/hagel igår och det blev såpledes halt och fruset i stockarna. Men idag har vi haft 10 grader varmt så det hunnit smälta undan.

Utbildning imorgon genom jobbet men efter det ska jag försöka hinna med att såga, återkommer under helgen med bilder!

Hoppas också på att budgeten går ihop, hittils har jag inte lagt ut någonting eftersom jag fällt timmret själv och även sågningen blir "gratis" sånär som på elförbrukningen.
Men vi får se, det kommer dra iväg på gängstängerna som är syrafasta

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Nu ska jag inte säga för mycket, men idag ska jag bege mig till sågen för att köra stockarna!
Som vanligt kommer det något emellan, jobb eller andra projekt som fasaden på huset som jag håller på att byta.
Men idag regnar det och är ganska varmt så jag passar på att vila från fasabdytet och börjar med bryggsågningen:)

Ska försöka fota så mycket jag kan!

• Gilla
Mathias12 och 1 till
  • Laddar…
Nu är det kväll!

Var är bilderna?

//Mathias

• Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Bättre sent än aldrig hehe. Nu är alla stockarna sågade, det blev 33st bitar så jag hoppas det räcker. Ganska rejäl höjd på vissa och då bygger det fort höjd. 14cm tjocklek på stockarna, precis som förra gången:)

Men det var kanske 2 av stockarna som hade röta i sig, ni vet det bruna partierna man kan se. Undrar hur jag ska göra med dom, slänga eller kan jag använda dom?
Jag tror inte det spelar någon roll faktiskt, men någon kanske vet det bättre?

Bilder:
DSC_0531.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0502.JPG
Skapa konto
DSC_0503.JPG
Skapa konto
DSC_0514.JPG
Skapa konto
DSC_0529.JPG
Skapa konto
DSC_0531.JPG
Skapa konto

• Gilla
Noseone och 2 till
  • Laddar…
Kommer fler bilder när jag fått in dom i datorn:)

Jag är inte säker, men tycker det ser ut som tjurved, och det ser ut som att det är rotstocken. När den torkar kommer den vilja böja sig, och det rätt rejält mot rotsidan.

Det stämmer att det är tjur i några stockar, förhoppningsvis vrider dom sig inte allt för mycket. Fick hjälp med sågningen och vi sågade så att det blir minsta möjliga vridningar och hoppas att om dom vrider sig så blir det är "rätt" håll

Idag började jag regla lite för bryggdäcket, fortsättning imorgon. Blir endel kluriga infästningar när ingenting är i våg, lite mer jobb nu men ändå inget man ville lägga tid på när jag gjorde stommen. Några bilder;
20160504_195045.jpg
Skapa konto
20160504_195113.jpg
Skapa konto
20160504_195155.jpg
Skapa konto

Kommer det bli en nivåskillnad eller?

//Mathias

Mathias12 skrev:
Kommer det bli en nivåskillnad eller?

//Mathias
Mm det blir trappsteg ner till båtbryggan. Soldäcket är väldigt högt och lägger på järnvägsräls med lite uthäng över vattnet så om man inte har en båt i modell riktigt stor så är det för högt att angöra.
Men jag vet inte riktigt hur jag ska göra trappan.. Lutar åt en liten så jag kan dela av "bryggorna" men jag är osäker. .

Dagens arbete fortsatte med reglar. Tar en väldig tid när det ser ut såhär men det verkar bli bra. Lite ovan motorsåg och finlir sedan sist så det är tur att man kan göra kilar hehe☺
20160505_151914.jpg
Skapa konto
20160505_151936.jpg
Skapa konto

Avslutade dagen med att sjösätta båten! Vilket är en stor anledning till att öka på med bryggbygget hehe.

Nu börjar det likna något iaf
20160506_152027.jpg
Skapa konto

20160506_152047.jpg
Skapa konto
.
Längst in mot land blir det ett smalare parti bara så man kan gå ifrån länningen
20160506_152104.jpg
Skapa konto

• Gilla
Mathias12
  • Laddar…
Dagens jobb avklarat, all regling klar. Ska komplettera med lite skruvar och ett par kottlingar.
Har varit lite krasslig men nu är man bättre så under veckan och helgen hoppas jag kunna barka timret till nya kistan☺ 20160508_185847.jpg
Skapa konto
20160508_185854.jpg
Skapa konto

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.