4 362 173 läst · 32 081 svar
4362k läst
32,1k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 453 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 453 inlägg
Med risk för väldigt mycket OffTopic! :wow:mexitegel skrev:Vad skiljer en fiberanslutning i det hänseendent mot tex. el, eller VA menar du?. Eller för den delen en koppartrådsanslutning. Principen är densamma. Du betalar för anslutningen.
Här kommer vi få betala knappt 200 tkr för en tvingande anslutning till det kommunala VA-nätet, av det äger jag inget (mer än informellt via mitt medborgarskap - men det har ju inget praktiskt värde).
För mig är tillgången till snabbt och stabilt bredband nästan lika viktigt som el och vatten. Vi betalade 19.900 för vår anslutning och jag hade beställt utan att blinka även om priset varit det dubbla. Kommunen har inte lagt ett finger emellan i detta så det är enbart marknadskrafterna som styr.
Men jag håller helt med dig om att de avsatta pengarna för fiberutbyggnaden är på tok för liten! Att staten skulle gå in och bestämma vad en anslutningskostnad skulle kosta tycker jag dock rimmar illa och hade nog snarare komplicerat saker och ting.
Det som skiljer ditt exempel med VA och fiber är att VA har en betydelse för miljön och borde inte kunna nekas.
Sen när det kommer till el så har jag faktiskt en i familjen som bor helt "off grid" utan fast el. Dom har en modell större generator dom kör när behovet finns och batteri-backup på det. Sen om det blir billigare är ju frågan. :wow:
Men med tanke på att för ca 10 år sen fanns det en reklam som sa att "i framtiden" kommer vi kunna kolla på TV i våra telefoner.
Många sa "att det är inte möjligt" och idag har vi svaret, det är möjligt! Så vad vet vi om ytterligare 10 år? Min egen profetia är enkel och bygger på det vi har sett tidigare. Erfarenhet med ett annat ord.
Det som driver kraven framåt i våra mobila nät, är vilka funktioner som lanseras i våra mobila enheter. Och som redan sagts var det väldigt "främmande" att kunna se på TV när man vill i sin telefon för tio år sen. Så vem vet vilka hastigheter som kommer kunna erbjudas till gemene man i framtiden? Och vilka funktioner kommer "telefonerna" (nej där är ingen telefon längre) kunna hantera då? Dom som tillverkar dessa handenheter vill alltid kunna sälja nya produkter, det kommer aldrig att ändra sig! Alltså "måste" många alltid köpa det senaste, (ett äkta I-landsproblem) vilket dessa tillverkare vet och kapitaliserar på medans det går.
Med mitt personliga krav på att kunna betala räkningar och kolla på "tuben" känner jag mig väldigt trygg i att fiber är en form av nymodighet som många företag vill kapitalisera på just nu. För sen är det för sent!
Här passar nog det gamla talesättet "Guld förblindar många"
Lördagens tänkvärdhet!
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 453 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 453 inlägg
För att återgåt till OnTopic så har jag storstädat garaget idag och åkt till ÅVC med massor med wellpapp och diverse skräp. Varför sparar man saker för att "det är bra att ha"?
Det är något väldigt befriande (undermedvetet) med att få kasta bort saker!
Det är något väldigt befriande (undermedvetet) med att få kasta bort saker!
Bilder på dörrarna kommer inom kort. Dagens projekt gav lite mer "kli i fingrarna". Sågade upp parkettgolven i vardagsrummet och golvet inne i sovrummet för att få möjlighet att lägga ner tomslang för nätverket + rör till centraldammsugaren.
Gamla rör till elementen som är lite i vägen. Eftersom alla elementen ska ersättas med golvvärme på ovanvåningen är det bara ett tillfälligt problem, snart åter rören ut. Men tills dess fungerar det med en liten kloss under!
Inne i sovrummet går nätverket ner i källaren och ska så småningom in i patchskåpet. Men första steget är att få ner slangen på rätt ställe.
Även röret till centraldammsugaren har nått sovrummet. På andra hållet sträcker det ut sig mot köksön.
Slut på slang, detta är vad som återstår. Dags att skaffa mer
(Kli i fingrarna = den gamla isoleringen har verkligen kli!)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla rör till elementen som är lite i vägen. Eftersom alla elementen ska ersättas med golvvärme på ovanvåningen är det bara ett tillfälligt problem, snart åter rören ut. Men tills dess fungerar det med en liten kloss under!
Logga in
Skapa konto
Inne i sovrummet går nätverket ner i källaren och ska så småningom in i patchskåpet. Men första steget är att få ner slangen på rätt ställe.
Logga in
Skapa konto
Även röret till centraldammsugaren har nått sovrummet. På andra hållet sträcker det ut sig mot köksön.
Logga in
Skapa konto
Slut på slang, detta är vad som återstår. Dags att skaffa mer
Logga in
Skapa konto
(Kli i fingrarna = den gamla isoleringen har verkligen kli!)
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 453 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 453 inlägg
Rinkaby har varit en lågprisbutik på internet, men dom börjar öka på priserna i och med "overhead" och lagerkostnader i takt med att dom vuxit ur sin kostym för mycket på sista tiden.
Är man inte prismedveten kan man bli riktigt bränd i tron om att dom är "billigast"!
Är man inte prismedveten kan man bli riktigt bränd i tron om att dom är "billigast"!
Tips på nån som är billigare mottages tacksamt.krilleman_215 skrev:
Har kikat lite på billigtvvs.se, är golvvärme jag är på jakt efter också.
Själv körde jag med Sigro.
Trots att jag är snålare än avkomman till en smålänning och en skotte så valde jag inte Sigro för det lägsta prisets skull.
Utan valde Sigro för det stora sortimentet, att deras artikelnummer är RSK-nummer (= man vet exakt vad man får och kan läsa på om produkten på fabrikantens hemsida), att allt jag ev saknade på deras hemsida krävde endast en mail med önskemål om produkten ifråga så vad den upplagd för beställning under dan eller dagen efter.
Har man inte råkoll på produkterna i sig så tyckte åtminstone jag att det var viktigt att veta exakt vilken produkt det var och kunna hitta monteringsanvisningar etc för just den produkten. Och just det var verkligen inte lätt med rinkaby.
Trots att jag är snålare än avkomman till en smålänning och en skotte så valde jag inte Sigro för det lägsta prisets skull.
Utan valde Sigro för det stora sortimentet, att deras artikelnummer är RSK-nummer (= man vet exakt vad man får och kan läsa på om produkten på fabrikantens hemsida), att allt jag ev saknade på deras hemsida krävde endast en mail med önskemål om produkten ifråga så vad den upplagd för beställning under dan eller dagen efter.
Har man inte råkoll på produkterna i sig så tyckte åtminstone jag att det var viktigt att veta exakt vilken produkt det var och kunna hitta monteringsanvisningar etc för just den produkten. Och just det var verkligen inte lätt med rinkaby.
Redigerat:
Städade undan grenarna i trädgården efter det där vindfället för två år sen
Sågade ner och städade undan nån kubikmeter rotskott från Sälg (isch vilket ogräs) så vi kommer in med kedjegrävaren på måndag.
Rotade fram begränsningskabeln till robotklipparen på de fem :x ställen ledningen ska passera. Klippte av och rullade ihop
Kört trädgårdstraktorn kilometervis i trädgården, med kärra och ungar, skrikandes "Dinosaurietååååg".
Sågade ner och städade undan nån kubikmeter rotskott från Sälg (isch vilket ogräs) så vi kommer in med kedjegrävaren på måndag.
Rotade fram begränsningskabeln till robotklipparen på de fem :x ställen ledningen ska passera. Klippte av och rullade ihop
Kört trädgårdstraktorn kilometervis i trädgården, med kärra och ungar, skrikandes "Dinosaurietååååg".
Fem?Strip skrev:
Borde man inte passera antingen 4 eller 6ggr en slinga som omsluter något? :eek:
edit: När jag tänker efter så kan ju grävningen avslutas inom slingan ...
Kul med Dinosaurietååååg
Jag kollade runt en del och Rinkaby var billigast på totalpriset. Men det kommer att köpas mer, tar gärna emot tips.krilleman_215 skrev:
Mikael_L skrev:
Vi borrar oss med styrd borrning in på tomten. Men sen går vi först på linan som skärmar av min trekammarbrunn, sen de två linorna som skiljer mina arbetsområden (jag har delat upp gräsmattan i två områden som överlappar varann och kan välja klippområde(n) med ett par brytare) och sen ut ur trädgården. Det blir fyra och slutligen ska fiber o vatten in till huset, där passerar vi slingan en femte gång. Extra kul med dinosaurietåg när det står en kedjegrävare och en traktorgrävare i trädgården. Roaaaarh!