Jag har fixat min brakade Festool CT22E och även filmat när jag fixade den.
Kan vara bra för alla som skall byta kol eller bara är nyfikna på hur man monterar ner en sådan.
[video=youtube;MFqCWPDVzNs]http://www.youtube.com/watch?v=MFqCWPDVzNs[/video]

• Gilla
norrbottenssnickaren och 4 till
  • Laddar…
Kantat allt virke jag köpte i söndags. Måste skaffa en grövre klinga till min sänksåg, ask är extremt hårt märkte jag, betydligt tuffare att såga i än björk.
1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Märkt upp det mesta med inköpsdatum och lagt in så det kan torka, kommer inte använda så mycket innan hösten och då borde det ha torkat upp ordentligt.
2.jpg
Skapa konto

Testade att klyva upp en stump ask för att se hur den såg ut efter hyvling.
3.jpg
Skapa konto

Efter rikt och planhyvling. Får se hur denna håller rätheten, det är oerhört svårt att gissa sig till fukthalt, använder den eventuellt som anhåll på kapsläden jag byggt.
4.jpg
Skapa konto

Ask är oerhört vackert och dessa bitar var verkligen riktigt bra, jag valde bitar nära centrum så jag fick med kärnan, på så vis får jag 2 kvarterssågade bitar på varje sida kärnan.

• Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Riktigt fint virke, behöver själv skaffa lite ask - synd att det är så långt att åka till ditt inköpsställe. ;/

badtastex skrev:
Riktigt fint virke, behöver själv skaffa lite ask - synd att det är så långt att åka till ditt inköpsställe. ;/
Köper du lite mängder kan det nog vara värt en dagsutflykt. Tar väl 2,5h från dig, enkel resa. Är du intresserad kan jag skicka kontaktuppgifter. PM:a i så fall. Björk var som sagt extremt billigt, 2500kr kubiken, vilket gjorde ca 60-80kr för en 3 meter lång, 50mm tjock och ca 20cm bred planka. Han hade otroligt fina bitar alm, stora "slabs" uppåt metern breda. Fanns även mycket ek och lönn, han trodde han hade bok men var lite osäker (och ja, det fanns så mycket att det inte bara var att titta lite snabbt). Han hade även mer udda träslag som gullregn och körsbär.

vectrex skrev:
Kantat allt virke jag köpte i söndags. Måste skaffa en grövre klinga till min sänksåg, ask är extremt hårt märkte jag, betydligt tuffare att såga i än björk.

Ask är oerhört vackert och dessa bitar var verkligen riktigt bra, jag valde bitar nära centrum så jag fick med kärnan, på så vis får jag 2 kvarterssågade bitar på varje sida kärnan.
Jag kantar på bandsågen, med rullstöd framför och bakom går det ganska bra att på fri hand följa en rak linje man ritat. Har du en TS55a kan du väl inte kanta mycket tjockare än det där ändå?

Ask är grymt snyggt och en fröjd att snickra i, ofta raka fina fiberriktningar (till skillnad mot björk som kan byta riktning mitt i en planka) och väldigt trevligt att handhyvla.

Ola C skrev:
Jag kantar på bandsågen, med rullstöd framför och bakom går det ganska bra att på fri hand följa en rak linje man ritat. Har du en TS55a kan du väl inte kanta mycket tjockare än det där ändå?

Ask är grymt snyggt och en fröjd att snickra i, ofta raka fina fiberriktningar (till skillnad mot björk som kan byta riktning mitt i en planka) och väldigt trevligt att handhyvla.
Jag förstår om du vill ha en större och stabilare bandsåg om du kantar grova plank på den. En sån där 38mm askplanka som jag hade var 360cm lång och 28 cm bred (efter kantning). Vet inte vad den väger men skulle tippa på 30-40 kg åtminstone. Att för mig såga upp den på bandsågen inne i min lilla bod skulle vara fruktansvärt bökigt, även om det troligen skulle gå om jag öppnade dörren och använde rullstöd.

Då tycker jag det är det betydligt smidigare att stå utomhus och göra det med sänksåg och skena. Men ja, du har rätt, 50mm klarar man, men inte mer. På några av björkbitarna blev det några mm kvar, det klöv jag snabbt bort med en vanlig fogsvans.

vectrex skrev:
Köper du lite mängder kan det nog vara värt en dagsutflykt. Tar väl 2,5h från dig, enkel resa. Är du intresserad kan jag skicka kontaktuppgifter. PM:a i så fall. Björk var som sagt extremt billigt, 2500kr kubiken, vilket gjorde ca 60-80kr för en 3 meter lång, 50mm tjock och ca 20cm bred planka. Han hade otroligt fina bitar alm, stora "slabs" uppåt metern breda. Fanns även mycket ek och lönn, han trodde han hade bok men var lite osäker (och ja, det fanns så mycket att det inte bara var att titta lite snabbt). Han hade även mer udda träslag som gullregn och körsbär.
Du får gärna skicka lite uppgifter, skall tydligen på stor begivenhet i Göteborg den 21/5 risken är dock att jag väljer fel brädor på grund av trötthet. ;)

vectrex skrev:
Jag är också intresserad av dessa kontaktuppgifter, det bör inte vara alltför långt från NV Skåne? Har du möjlighet att PM:a mig med?

Behövde en mindre verktygsväska till jobbet (arbetar som larmtekniker). Jag gör även låssmedsjobb och till 90% av alla jobb klarar man sig utmärkt med ett dussin verktyg eller mindre. Har hittills använt en stor väska som fylls upp med skrot och som dessutom är omöjlig att hålla ordning i. Rådde bot på detta idag. Passade på att filma och göra en video av det. Två flugor i en smäll med andra ord.

[video=youtube;LC5JnI0MubA]https://www.youtube.com/watch?v=LC5JnI0MubA[/video]

• Gilla
frdd och 9 till
  • Laddar…
S
Monterat upp 60cm djupa "pall ställage" i garaget, lite smäckrare än vanliga ställage

Egentligen lite off topic men det är ju ändå något jag gjort idag (eller ja, igår).

Håller på att bygga Wandels box-joint jig men gör vissa modifieringar här och där. Det senaste som slagit mig är att jag tycker det verkar vara alldeles för låg "frigång" i hans jigg. Släden verkar bara ligga 37mm ovanför slädbotten. Detta gör (väl) att man inte ens kan göra en 90-graders box-joint i vanligt regelvirke (45mm tjockt). Tycker det verkar märkligt då jag sett att han gjort det i många videos. Jag vet visserligen att nordamerikanskt 2" virke är tunnare än våra, men inte så tunna som 37mm väl?

Det känns som att man vill ha möjlighet att utnyttja hela sågklingans höjd, vilket i mitt fall, med en 12mm tjock slädbotten, skulle bli 67mm, nästan dubbelt så mycket som i Wandels ritningar?

Vad är det jag missar?

Jag har märkt det också, den blev för låg tyvärr för att klara en vanlig 45mm regel. Men jänkarna hyvlar bort ganska mkt av sitt virke, en 2x4a där är 38 x 89 mm

DennisCA skrev:
Jag har märkt det också, den blev för låg tyvärr för att klara en vanlig 45mm regel. Men jänkarna hyvlar bort ganska mkt av sitt virke, en 2x4a där är 38 x 89 mm
Ja, hyvlar bort vet jag inte. Det är nog strikt ekonomiskt som det har blivit så.

Men, finns det något i designen som hindrar en från att göra den lite högre (med högre frigång). Blir den instabil eller för bulkig tror du?

EDIT:

Jag mailade Matthias och frågade. Återkommer om jag får svar:
Hello,

I bought the plans for your Screw advance box joint jig a while back. I have just started building it. I am doing some minor modifications here and there but overall I am keeping your design.

Anyway, there is one thing that I really don’t understand. Measuring in the plans, the clearance between the top of the sled bottom and the bottom of the sliding box, seems to be only 37mm?

What is the reason for this? I definitely want to be able to join 2"x4" lumber in 90-degree box joints (which I'm pretty sure Ive seen you do). That won’t be possible with only 37mm clearance since European 2"x4" measures 45x95mm.

If I were to utilize the maximum of my 10" saw, I would need a 67mm clearance (assuming 12mm plywood bottom).

So, I guess the question is, am I missing something here? And, if not, do you think it would be possible to modify the plans to have at least a little bit more clearance, say 50mm?

Jag ser nog inga egentliga förhinder, för vad det är värt...

Jag gjorde min "något modifierade" version så den fixar maxhöjd på klingan, kan tänka mig 50mm box joints i vissa konstruktioner och då min även funkar som tappsågningsjigg är det trevligt att kunna utnyttja klingan till max.

Edit. Om du ändå håller på och moddar hade jag klurat på om det går att få till en sugkanal likt den jag gjorde https://www.byggahus.se/forum/verkt...-du-gjort-idag-38.html?perpage=15#post2408809, det gör en gigantisk skillnad på mängden spånor jiggen sprutar ifrån sig.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.