Hej!

Jag och min sambo har köpt en gård med inriktning skogsbruk/mindre djurhållning. Den tidigare ägaren installerade bergvärme 2005(nibe fighter 1215) innan dess använde han en kombipanna från 1974(CTC 266B). Nu till min fråga.

Vi kommer behöva gallra ur skogen rejält samt ta ner lite träd här och var och kommer således ha mycket stor tillgång på ved.

Bergvärmen behöver inte använda särkilt mycket tillskottsvärme(ca 500h på 10år) så den är nog helt helt ok i storlek för vårt enplanshus från -73. Men vi märker ju såklart en rejäl ökning på elräkningen under de kalla månaderna. Är det helt tokigt tänkt att under tex nov-mars stänga av bergvärmen och elda i kombipanna?

Det är fullt rimligt tycker jag...och om man har obegränsat med ved så fattar jag inte varför man ska använda bergvärmen överhuvudtaget.

Om ni skaffar en ackumulatortank så är det helt vettigt att elda hela året tycker jag.

kulle
En kombipanna är väldigt drygt o elda i när det är kallt, men har man tid o lust att elda 70% av dygnet så visst går det.

Hej föresten! :)

kulle skrev:
En kombipanna är väldigt drygt o elda i när det är kallt, men har man tid o lust att elda 70% av dygnet så visst går det.
70% av dygnets timmar är väll ett skämt och du har glömt en smily?

När jag värmde vårt 60-talshus men bara en primitiv gjutjärnskamin och en murstock så eldade jag max 55% av tiden.

Inte kan en kombipanna vara så mycket sämre än en primitiv gjutjärnskamin?

Chrisso skrev:
Bergvärmen behöver inte använda särkilt mycket tillskottsvärme(ca 500h på 10år) så den är nog helt helt ok i storlek för vårt enplanshus från -73. Men vi märker ju såklart en rejäl ökning på elräkningen under de kalla månaderna. Är det helt tokigt tänkt att under tex nov-mars stänga av bergvärmen och elda i kombipanna?
Måste man helt stänga av elen för att man eldar med ved hos er? Kan man inte låta elen vara på och tilläggs elda så mycket ved som man känner för, och på så sätt spara inte en hel den av uppvärmningskostnaden?

Om man till skillnad från vissa av oss inte älskar att elda?

• Gilla
helder
  • Laddar…
Vedeldning kan ju knappast bli roligare än med egen ved! (y)

En acktank kan vara på sin plats, hur är bergvärmepumpen indockad just nu? Är den gamla pannan "med" överhuvud taget?

• Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Vi har en akumulatortank skulle gissa att den är på 500-750l. Vi har även en toppmatat vedpanna från -81 i samma pannrum som kombipanna och bergvärmen. Allt sitter ihopkopplat så att säga och alla cirkulationspumpar verkar fungera. Ägaren innan oss eldade i den toppmatade innan han lät installera bergvärmen men han sa att den var svår att elda i då den blev så varm!? Den är ett jäkla stort utrymme att lägga ved i på den toppmatade.

Chrisso skrev:
Vi har en akumulatortank skulle gissa att den är på 500-750l. Vi har även en toppmatat vedpanna från -81 i samma pannrum som kombipanna och bergvärmen. Allt sitter ihopkopplat så att säga och alla cirkulationspumpar verkar fungera. Ägaren innan oss eldade i den toppmatade innan han lät installera bergvärmen men han sa att den var svår att elda i då den blev så varm!? Den är ett jäkla stort utrymme att lägga ved i på den toppmatade.
Vet du vad han menade med "så varm!"?

Att pannan lätt kokade, att rökgastempen var för hög eller något annat?

"jäkla stort utrymme att lägga ved i" är ett ganska brett begrepp som i ditt falla betyder exakt hur stort, hur många liter? Om ackumulatortanken inte är större än 500 till 750 liter kanske det är därför pannan blir "så varm" när man eldar om du har ett "jäkla stort utrymme att lägga ved i"?

;) :)

Och sen så är det bara att köra med standard rådet skaffa en till ackumulatortank ju större desto bättre

D09
Chrisso skrev:
Hej!

Är det helt tokigt tänkt att under tex nov-mars stänga av bergvärmen och elda i kombipanna?
Mitt upplägg påminner lite om din frågeställning.

Jag har en frånluftpanna nibe310 samt en vedanläggning som båda är oberoende av varandra ( man öppnar/ stänger några kranar när man väljer enheten ) så det borde fungera hos dig med kan jag tycka.

Kanske krävs lite VVS jobb för att det ska bli bra

Det är inte mer lönsamt att sälja veden istället?

• Gilla
vidamic och 1 till
  • Laddar…
Jag får försöka forska lite i vad problemet låg i med den toppmatade. Absolut att det är så att vi borde komplettera den befintliga akumulatortanken med en till.

D09: Jag tror det är på sin plats att nån rörkrökare får titta lite på det. Vi kommer ha ved så det räcker till att både sälja och elda.

• Gilla
helder
  • Laddar…
Den toppmatade pannan: är det möjligen en förugn (vedförugn) det rör sig om?

En modern Svanenmärkt kamin ligger på runt 80% verkningsgrad eller så och det klarar inte en CTC 265B av vid vedeldning eftersom eldstaden inte är gjord för vedeldning så jodå, det blir att elda mindre med en modern kamin. Och en stor murstock som Hyltran har hjälper ju till att suga ut värmen ur rökgaserna så verkningsgraden går upp även om man riskerar sot och tjära om själva eldstaden är primitiv genom att de oförbrända resterna kondenserar inuti rökgången.

Chrisso - har du möjlighet att ansluta en modern kamin i rummet till din murstock så är det mitt tips. Har själv kombinationen NIBE 1226 och en HWAM 3420 mitt i huset med en plåtskorsten och det fungerar utmärkt som tillskott kalla dagar. Kaminen klarar själv att värma övervåningen till nöds.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Nu är detta lite halft of topic, vi har bergvärme men under de kalla veckorna när vi varit hemma eldat lite i en öppenspis med insats och det värmer ju en hel del märker man... Men man får ju lassa in rejält med ved bara för att värma den våningen. Tyvärr är alla gamla kakelugnar borta, jag funderar på att sätta in åtminstone en eller kanske två, det både tilltalar mig för att det är effektivt, håller värmen länge och är estetiskt (men om man tycker det är snyggt är ju en smaksak)...

Det jag funderar på, när man bytte till centralvärme på säg 30-talet, måste man ju kalla dagar fått elda av bara h-ete. Jag tycker personligen det måste ha varit trevligare och mera praktiskt att ta en liten vedkorg till några utvalda kakelugnar och elda där, mot att stå i källaren och mata in ved i massor...

Men då endel fortfarande verkar göra så, kanske det med bra system och rejäl acctank gör att man eldar av bara f-n ett tag så håller det värmen länge sen... Eller måste man ned i källarn och fylla på hela tiden?

När man eldade med koks, var det mera effektivt och mera automatiserat, ungefär lite som pellets, att man inte behövde stå och skotta utan det på nåt sätt "rann" ned i pannan själv?

Så, tillbaka till grundfrågan, är det inte enklare att ha ett par vettiga eldstäder i själva bostaden mot att elda i en panna, om man ändå har bergvärmen som grund för varmvatten och när man inte är hemma...

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Har nu konsulterat en äldre och vis rörkrökare som skall börja med att kontakta nibe för att höra sig för hur bergvärmen kan ställas in för vårt ändamål. Han liksom många andra här ratar kombipannan och tycker att den toppmatade med en effekt på 40kwh är värd att spinna vidare på. Dock måste vi införskaffa större ack.tank gärna runt 2500l. Har sett att det finns att köpa i den storleken av olika företag både isolerade och oisolerade. Är det vanligt att man beställer en tank av en smed om man vill ha lite speciella mått? Isolera gör jag gärna själv osv.

• Gilla
helder
  • Laddar…
Det finns massor med tillverkare. När jag letade rektangulär acktank att isolera själv, fastnade jag efter lite research på forumet, för http://www.tanksvets.se/ i Husqvarna.

2,5 kubik gick lös på 17' om jag kommer ihåg rätt. Den fick 40 cm isolering runtom, samt lite extra på toppen i form av lösull. Jag är otroligt nöjd! Lika nöjd är jag med bemötandet från Tanksvets – proffsigt, snabbt, och tog sig tid att förklara saker för en novis, som köpte sin andra acktank i livet!

Obs! Jag är inte släkt eller så med Tanksvets! Och, som de säger på TV: "det finns naturligtvis andra tillverkare också"!

Hnurre: var den komplett invändigt med slingor osv för det priset? Låter ju som en helt ok prislapp för en så stor tank.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.