D09
Chrisso skrev:
Har nu konsulterat en äldre och vis rörkrökare som skall börja med att kontakta nibe för att höra sig för hur bergvärmen kan ställas in för vårt ändamål. Han liksom många andra här ratar kombipannan och tycker att den toppmatade med en effekt på 40kwh är värd att spinna vidare på. Dock måste vi införskaffa större ack.tank gärna runt 2500l. Har sett att det finns att köpa i den storleken av olika företag både isolerade och oisolerade. Är det vanligt att man beställer en tank av en smed om man vill ha lite speciella mått? Isolera gör jag gärna själv osv.
Husqvarna svetsteknik kör måttanpassat
 
Chrisso: Nope inte slingor inte.

Sorry om jag var otydlig: Lådtanken från Tanksvets är min slavtank, så den är helt tom, ena gaveln rymmer tre större anslutningar: botten, mitt, topp, tre termometeranslutningar, samt en anslutning uppepå för säkventil.

Jag har en isolerad rund Dalatank på 750 liter som tekniktank. Här tyckte jag det var smidigare med färdigisolerat, då det är så mycket som ska kopplas på den.
 
kulle
Hur mycket du än eldar i den kombipannan så lär du aldrig kunna fylla mer än den 750 tanken du har , huset kräver ju en hel del oxå vintertid.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
kulle
Edit:
Missade att du har en annan toppmatad panna,
vad är det för fabrikat? eller kanske en bild kunde vara bra om du vill ha omdömen härifrån.
 
Är det verkligen ekonomiskt lönsamt att satsa på vedanläggningen för att minska spetsningen med el kalla dagar?


Vad kan det hela landa på? 25000 med ny acktank? Man får mycket el för de pengarna. Du får ju också räkna med att du kan sälja veden du inte eldar upp.

Säg att din direktelvärme kostar 1kr/kWh och din ved kan säljas för 25 öre/kWh. Då sparar du 75öre/kWh per kWh du ersätter med ved. Om du ersätter ca 7000 kWh så sparar du 5000kr/år. Då har du en återbetalningstid på 5 år enbart på anläggningen, plus att du måste skaffa vedhanteringsutrustning, underhålla anläggningen och lägga en massa egen tid på det.
 
Sälj veden och köp el till värmepumpen för pengarna. Den enda gången det lönar sig att elda är när det är så kallt att värmepumpen behöver eltillskott, men det verkar bara vara nåt enstaka dygn om året i er anläggning.
 
Chrisso skrev:
Hej!

Jag och min sambo har köpt en gård med inriktning skogsbruk/mindre djurhållning. Den tidigare ägaren installerade bergvärme 2005(nibe fighter 1215) innan dess använde han en kombipanna från 1974(CTC 266B). Nu till min fråga.

Vi kommer behöva gallra ur skogen rejält samt ta ner lite träd här och var och kommer således ha mycket stor tillgång på ved.

Bergvärmen behöver inte använda särkilt mycket tillskottsvärme(ca 500h på 10år) så den är nog helt helt ok i storlek för vårt enplanshus från -73. Men vi märker ju såklart en rejäl ökning på elräkningen under de kalla månaderna. Är det helt tokigt tänkt att under tex nov-mars stänga av bergvärmen och elda i kombipanna?
Köp en ny panna för vedeldning, och var inte blyg när du tar till acctank..
själv har jag baxi 50kw och 5500 liter acc, tänder pannan max två ggr i veckan ned till -10 vid +5 eller mer en ggr i veckan. jag har iof LT system , golvvärme, om tankarna är helt tomma <25grader kan jag göra 4 fulla inlägg, sedan är allt hett.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
D09
BG.s skrev:
Köp en ny panna för vedeldning, och var inte blyg när du tar till acctank..
själv har jag baxi 50kw och 5500 liter acc, tänder pannan max två ggr i veckan ned till -10 vid +5 eller mer en ggr i veckan. jag har iof LT system , golvvärme, om tankarna är helt tomma <25grader kan jag göra 4 fulla inlägg, sedan är allt hett.
Men är det rimligt om man har bergvärme, knappt någon tillskottsvärme?
 
Hur många kWh per år gör elpatronen av med i BV-pannan?
 
Det skrev väl TS i början:

Bergvärmen behöver inte använda särkilt mycket tillskottsvärme(ca 500h på 10år)
Aha, vänta! My bad! Vi behöver veta effekten ja... :x
 
Chrisso skrev:
Hej!
...

Bergvärmen behöver inte använda särkilt mycket tillskottsvärme(ca 500h på 10år) så den är nog helt helt ok i storlek för vårt enplanshus från -73. Men vi märker ju såklart en rejäl ökning på elräkningen under de kalla månaderna. Är det helt tokigt tänkt att under tex nov-mars stänga av bergvärmen och elda i kombipanna?
Varför inte bara sänka inställningen på bergvärmen nån grad och elda i pannan när det passar/behövs?

Då får du det bästa av båda, och kan glömma att elda ibland.

Här är jag lite grön - så ni gärna förklara om jag missat något grundläggande.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Generellt är det vad jag vet lite knöligt att blanda lågtempgrejer, som en jordvärmepump, med högtemp, som en vedpanna. Jag har själv vedpanna som jag eldar mot acktank, kombinerat med en luft/vatten-värmepump, som räcker till att värma VV samt värma kåken så länge det är över noll. Nu blir det ändå så att jag eldar ved mest, för att jag tycker det är kul (y)

Men, till saken: Bägge värmekällorna kan alltså gå mot acktankarna, men jag måste manuellt ställa om en massa ventiler vid bytet. Hos mig går det alltså inte att "elda lite i vedpannan" att spetsa med. Detta har att göra med att jag av flera blivit varnad för att värmepumpen kan skadas om det skulle gå 90-gradigt vatten igenom den.

Det kanske går att lösa på ett bättre sätt, med plattvärmeväxlare eller liknande, men så här har jag gjort.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
D09 skrev:
Men är det rimligt om man har bergvärme, knappt någon tillskottsvärme?
Kanske lite överdrivet som tillskott.. men om dom nu har egen ved, är det bra om man gör anläggningen lättanvänd.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
hnurre skrev:
...

Men, till saken: Bägge värmekällorna kan alltså gå mot acktankarna, men jag måste manuellt ställa om en massa ventiler vid bytet. Hos mig går det alltså inte att "elda lite i vedpannan" att spetsa med. Detta har att göra med att jag av flera blivit varnad för att värmepumpen kan skadas om det skulle gå 90-gradigt vatten igenom den.

Det kanske går att lösa på ett bättre sätt, med plattvärmeväxlare eller liknande, men så här har jag gjort.
Tack för fin förklaring.

När jag jobbade med värmepumpar för länge sedan, så placerades värmepumpens slinga längs ned i ackumulatorn då den har högre verkningsgrad ju kallare vätskan i tanken är.
Vedpannans slinga kopplades högre upp. Om värmepumpslingans temperatur steg över inställningen (minns ej säkert, kanske 55 grader) så väntade värmepumpen tills temperaturen sjönk igen.

- Med andra ord: bergsvärmen griper in bara om temperaturen i tanken sjunker under inställd nivå, håller man tanken varm på annat sätt så sparar man elström. Sen kanske man behöver kolla att cirkulationen till bergspumpen stängs automatiskt om temperaturen blir för hög.
Har hört om system som t o m matar tillbaka överskottsvärme ned i berget för att ta till under vintern.

Då behöver bergsvärmen kunna växla riktning - men det är en annan historia :D
 
Redigerat:
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
kulle skrev:
Hur mycket du än eldar i den kombipannan så lär du aldrig kunna fylla mer än den 750 tanken du har , huset kräver ju en hel del oxå vintertid.
Anders_Nilsson skrev:
En modern Svanenmärkt kamin ligger på runt 80% verkningsgrad eller så och det klarar inte en CTC 265B av vid vedeldning eftersom eldstaden inte är gjord för vedeldning så jodå, det blir att elda mindre med en modern kamin. Och en stor murstock som Hyltran har hjälper ju till att suga ut värmen ur rökgaserna så verkningsgraden går upp även om man riskerar sot och tjära om själva eldstaden är primitiv genom att de oförbrända resterna kondenserar inuti rökgången.

Chrisso - har du möjlighet att ansluta en modern kamin i rummet till din murstock så är det mitt tips. Har själv kombinationen NIBE 1226 och en HWAM 3420 mitt i huset med en plåtskorsten och det fungerar utmärkt som tillskott kalla dagar. Kaminen klarar själv att värma övervåningen till nöds.
Om det nu verkligen är så att denna kombipanna är "sämre" än till exempel en KEDDY :)

Ok då säger jag samma saks som jag sa i en annan tråd.

Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag skulle sätta in en vanlig hederlig (helst antik) gjutjärnskamin istället, och elda i den när bergvärmen inte räcker till.

Jag skulle tro att en antik gjutjärnskamin kommer att fylla det syfte lika bra, och det blir billigare så på (flera sätt).

En KEDDY insats i en öppen spis någonstans skulle säkert duga bra det också. Även då har du ett fungerande alternativ om du får strömavbrott.
Eller som jag sa från början strunt i bergvärmen och modifiera det du har så att du kan elda ved hela året...Det är ändå under vintern som det är mest arbete med vedeldning, sommartid behöver man elda så sällan så att man knappt märker av det.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.