Man skall tänka på att pannan är 35år gammal och kanske har gjort sitt redan.

Om du väljer att behålla pannan och bygga ut acc-tanken, så tänk på att dimensionera laddomatens anslutningar så att pannan inte sprängs (kokar sönder) om du får strömavbrott mitt i en laddcykel. Det är många som bara har självcirkulation till primärtanken, men det är ganska illa om den redan är full.

Jag tycker ju fortfarande att du skall satsa på en snygg kamin med stort glas där ni får glädje av veden ytterligare en gång :)
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Nej har man tillgång till gratisved skall den användas. Att hålla på och myselda i någon kamin som är konstruerad för att ge maximal mysfaktor och minimalt med värme har ingenting med uppvärmning att göra. Vedeldning innebär att hålla huset varmt med ved.
Vad är allt som någonsin har varit ett träd och inte är för ruttet för att brinna eller tjockt målat med blyvitt eller tryckimpregnerat eller så smått att det faller genom rosten. Allt annat duger. Gallringsved och skatar och vindfällen och rivningsvirke. Vad som helst. Mycket av det är för skitigt för att bära in i bostaden och elda med där och då är det praktiskt med pannrum.
Det luktar ganska duktigt när man eldar med gamla minkhus kan jag berätta.

Om man tänker sig att man arbetar samma timmar på förtjänst och betalar pendlingskostnader plus inkomstskatt plus diverse avgifter och sedan använder pengarna till att köpa en vara där moms och tillverkarens skatt och sociala avgifter och distributionskostnader ingår i priset då ser man att det finns områden där pengarnas köpkraft är bedrövlig jämfört med det egna arbetets produktivitet. Värme är ett sådant område. Virke är ett annat.

Om man tänker sig verkligheten utanför den lokala och sannolikt kortvariga högkonjunkturen som ni har just nu i trängselsverige så ser man att det vanligtvis är underskott på arbete. Om man som privatperson skall köpa allt för pengar innebär det att man måste ha full sysselsättning året runt med förtjänstarbete om pengarna skall räcka till en hygglig levnadsstandard. För att komma dit måste man antingen långpendla för höga kostnader.... eller så hamnar man på något arbete på vansinnigt dåliga villkor i lönekonkurrens med svartarbetande bulgarer......eller så blir man fattigare för varje år tills man slås ut i evigt bidragsberoende i en slumförort.
I det här läget blir årsnettoinkomsten betydligt högre om man kan arbeta med sådant som ger en hygglig lön när dylikt arbete finns inom ett rimligt avstånd och sedan dryga ut kontantinkomsterna med naturainkomster under resten av tiden. Börjande från de naturainkomsterna som har bäst verkningsgrad det vill säga ved och virke för det egna behovet.
Det står ingenstans i lagen att man måste fördriva dagarna med att slå dank i stan eller ligga i soffan och dricka brännvin och slå frugan när man är arbetslös eller har vintersemester eller eller när det är lågsäsong i företaget man har. Bättre att hugga ved och få inbesparingar i hushållskassan.

Bergsvärme är ingalunda gratisvärme. Allt beror ju på hur välbyggd anläggningen är men i byggnadsbranschen brukar man tala om en elförbrukning på knappt hälften av direkt elvärme påårsbasis. Jag vet inte hur väl den siffran stämmer.....men oberoende av hur man räknar så är det pengar som skall betalas och förtjänas på något vis.

Om du får igång vedpannan din och kopplar den till en större tank och eldar under kallvintern sparar du rejält med elektricitet. Sommartid lönar det sig sannolikt bättre att elda med köpevärme när åtgången är liten.
Jag tror att pannan blev "för varm" för att den var kopplad till en för liten tank. Såna där underförbränningspannor brukar ge massor med värme.
 
  • Gilla
Andreas_Hansson och 8 till
  • Laddar…
Oboy!
 
Heimlaga:
Väl skrivet! Tror du är på helt rätt spår. Den befintliga tanken är för liten i förhållande till den toppmatade pannan. Har fått erbjudande av några bekanta som byter värmesystem att köpa deras acktank. Den är från -94 och är på 1800l. Tydligen är det 3st vv-slingor i? Och tre elpatroner samt slinga för solpaneler. Har varit urkopplad sen slutet av dec så borde ju inte vara i så dåligt skick. Det fantastiska med denna är att måtten gör att den går in genom dörren till pannrummet och får plats trots att vi har lågt i tak!
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Men en 1225 bör man kunna få till en bra lösning som startar stoppar vp själv. Koppla båda mot tanken låt vp jobba flytande och veden via laddomat skaffa shunt styrning och en riktig vedpanna på blocket toppmatat är inte kul. Tror faktiskt att det mest ekonomiska är att sälja veden om du inte kopplar och fixar allt själv och det kommer från en som eldar ibland men kör vp för det mesta.
 
Ja, trots hemilagas långa utlägg med irrelevant information så är din bef. panna inget att hålla på med om du skall värma huset med ved.
Det har hänt mycket på 25 år.
Jag förstår självklart om du vill testa. Men då du ändå måste investera i så mycket saker, så känner jag att det skall bli rätt från början.
Finns det inga riktiga vedeldare här som kan styrka det?
 
Jo pannan är lite gammal
Men om han gör en bra installation med acc
så att det är lätt att byta panna när han är redo för det ser jag inga hinder..

Själv hade jag en gammal oeffektiv panna när jag satte in tankar, dessa dimensionerade jag efter vilken panna jag ville ha senare..
Snart gjort att skicka ut skicka ut gammelhärket efter ett par år och sätta in den nya.
 
  • Gilla
Chrisso och 3 till
  • Laddar…
bamyl skrev:
Ja, trots hemilagas långa utlägg med irrelevant information så är din bef. panna inget att hålla på med om du skall värma huset med ved.
Det har hänt mycket på 25 år.
Jag förstår självklart om du vill testa. Men då du ändå måste investera i så mycket saker, så känner jag att det skall bli rätt från början.
Finns det inga riktiga vedeldare här som kan styrka det?

Chrisso skrev:
Fundera på.....så billigt som möjligt
Jag tycker att det är lite snorkigt att skriva till TS att han borde köpa en ny dyrpanna när har redan har sagt i tråden att han vill komma så billigt undan som möjligt. Om man har råd och lust att köpa en dyrpanna så kan man väll göra det...men om man anser att man har andra saker att lägga sina pengar på...så finns det ingen anledning att byta ut en fungerande panna, som man för övrigt dessutom inte ens har provat än.

Särskilt inte om man har obegränsad tillgång på egen ved.

Den praktiska skillnaden blir att det går åt mer ved för att värma huset, och man behöver vara i pannrummet oftare om man har en omodern panna.

I vissa fall så får man kanske en app till i telefonen också? om man har en dyrpanna?

Det går säkert att ta cancerogen hysterin en gång till men det har folk redan gjort i så många andra trådar att jag tycker att vi kan förskona denne TS från detta?

Sa han som värmer huset med en ännu omodernare panna än TS.
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
bamyl skrev:
Ja, trots hemilagas långa utlägg med irrelevant information så är din bef. panna inget att hålla på med om du skall värma huset med ved.
Det har hänt mycket på 25 år.
Jag förstår självklart om du vill testa. Men då du ändå måste investera i så mycket saker, så känner jag att det skall bli rätt från början.
Finns det inga riktiga vedeldare här som kan styrka det?
Ursäkta om jag lade ut texten litet för mycket men jag blev bara så trött på dina och andras fantasier om plåtkaminer och andra myseldstäder utan värmande förmåga.... jag råkar nämligen vara en riktig vedeldare.

Vi använder ved för ungefär halva årsvärmebehovet och olja för andra hälften. Den dagen vår 25 år gamla kombipanna har tjänat ut blir det antagligen mer vedeldning....... och så har jag bott en vinter i en liten stuga som jag värmde med en vedspis som i sitt verkningssätt motsvarar en järnkamin så jag vet mycket väl hur litet värme i förhållande till arbetsinsatsen man får ut av den sortens eldning jämfört med att elda i pannan hemma. Som bäst lyckades jag pressa upp inomhustemperaturen till +12 på bordsnivå när det var -15 ute och satt jag och eldade hela kvällen fram till sängdags. Då jag hade sovit ett par timmar och elden hade brunnit ut var det nära noll igen. Snön på köksgolvet smalt sällan utom när det var blidväder ute.

Menar du bamyl verkligen att den sortens kamineldning är rationell uppvärmning av en bostad med modern komfortnivå?

En 25 år gammal panna är ingenting att satsa på på längre sikt. Det är absolut sant. Nu verkar ju den här vara nästan oanvänd så då kan den gå att använda några år om rörmokaren drar rören så att den gamla pannan går enkelt att skruva loss och byta när det är dags.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
BG.s skrev:
Jo pannan är lite gammal
Men om han gör en bra installation med acc
så att det är lätt att byta panna när han är redo för det ser jag inga hinder..

Själv hade jag en gammal oeffektiv panna när jag satte in tankar, dessa dimensionerade jag efter vilken panna jag ville ha senare..
Snart gjort att skicka ut skicka ut gammelhärket efter ett par år och sätta in den nya.
Det är nog helt rätt att först sätta in den ackumulatortanksvolym som huset kräver och sedan byta panna om man tycker att den man har inte fungerar.

Vad är definitionen på en riktig vedeldare?
 
Hej!
Jag håller med om mycket av det ni skriver... OM det inte var så att TS inte redan hade så fin uppvärmningsanläggning..

@hemilaga: inga hard feelings, tycker bara att utläggen om att misshandla familjemedlemmar inte hör till ämnet riktigt.
 
D09
bamyl skrev:
Hej!
Jag håller med om mycket av det ni skriver... OM det inte var så att TS inte redan hade så fin uppvärmningsanläggning..

@hemilaga: inga hard feelings, tycker bara att utläggen om att misshandla familjemedlemmar inte hör till ämnet riktigt.
Instämmer. Kan inte se att man sparar in de pengarna eftersom det finns en befintlig anläggning som är bra. Hade sålt veden, är det mindre volymer så sälj den torr när folk är som mest desperata
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
bamyl skrev:
Hej!
Jag håller med om mycket av det ni skriver... OM det inte var så att TS inte redan hade så fin uppvärmningsanläggning..

@hemilaga: inga hard feelings, tycker bara att utläggen om att misshandla familjemedlemmar inte hör till ämnet riktigt.
Det hör till samma problemkomplex. Nämligen att man i det moderna samhället betraktar en fullt naturlig lågsäsong som ett personligt problem.
Jag har träffat alldeles för många människor som har försökt övertala mig att jag måste sitta hemma och känna mig värdelös och skämmas och börja supa när det är lågsäsong och jag har knappt om arbete. Som vi alla vet finns det ett statistiskt samband mellan alkoholism och familjevåld.
Allt det där jävelskapet tycker folk att man skall börja med fastän säsongvariationer är en naturlig sak både för byggare som jag och bönder som trådstartaren.
Tid som går att använda för naturainkomster av olika slag!
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.