Ska dra min egen el! Eller ja hölstra revolvrarna nu, inte så bråttom!

Jag tänker bara lägga upp kablarna på väggarna/taket i garaget där jag vill ha dom och uttagen, sen får en elektriker komma och koppla in alla uttag och kopplingsdosor samt koppla i strömmen. Jag bara gör det grövsta enklaste arbetet. Det är OK att göra så i Finland om inte Sverige iaf.

Jag behöver:
En central brytare så jag kan bryta all 3-fas ström i verkstan på en gång, ska läggas högt uppe på väggen mot taket, som barnskydd:
http://www.biltema.fi/sv-fi/Bygg/El/Montering-pa-skena/Strombrytare-m-lampa-2000021057/

Jag funderar också om jag ska köra med kabelkanal eller spikklammer? Lutar mot det senare.

-Installationskabel, 5G2,5 MM²:
http://www.biltema.fi/sv-fi/Bygg/El/Kabelinstallation/Installationskabel-EKK-2000034512/

Fanns väl kanske någon annan kabel än EKK som passar bättre dock. Allt jag hittar på biltemas sida dock, länkar dit för det är enklast så.

-Kopplingsdosor så jag kan grena kablarna, här är jag lite osäker, det finns så många att välja mellan, några tips? Kanske denna?
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Kopplingsdosa-2000021071/

Väggutag av denhär typen tänker jag:
http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/35227

Kanske ett sånhär också så far jag mera 1-fas uttag ifall det behövs:
http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/44473

Jo, i Sverige är allt detta behörighetskrävande så där gäller att ha en bra kontakt med en elektriker innan.

Den strömbrytare du länkar till är en strömbrytare. Om du vill bryta strömmen på ett säkert sätt som garanterar att inga maskiner startar eller att det ligger kvar spänning pga strömbrytaren har svetsat ihop så ska du välja än säkerhetsbrytare istället.

EKK är den äldsta och enklaste kabeln, som numera även finns i halogenfritt utförande i EQQ. Nya liknande kablar är EXK/EXQ. Dessa är alla lite sladdriga, svåra att klamra rakt och har inget mekaniskt skydd. En bättre kabel är EKLK/EQLQ/EXLQ som har en aluminiummantel som ger styvhet och ett skydd mot skada (även om den formellt inte är till för att ge sådant skydd). Den kostar lite mer bara, både i pengar och installationstid.

Kopplingsdosorna ser bra ut.

Uttagen däremot skulle jag rekommendera annorlunda. Särskilj på trefas CEE-uttag och enfas uttag, lägg dem på olika gruppledningar. Du kan gör en trefas gruppledning om du endast matar enfasuttag från den. Det är blandningen av enfas och trefas på samma gruppledning som bör undvikas. Vi har många trådar i detta ämne, t.ex https://www.byggahus.se/forum/el/258649-1-fas-till-3-fas-i-friggebod.html

En elcentral kanske du behöver också?

tommib
Ang kabelval så är EKK tillåten men jag skulle välja den mekaniskt mer robusta EKLK eller en modern variant. Vad gäller kopplingsdosor skulle jag utan att tveka rekommendera Schneider U56. Brytaren kan jag egentligen inte uttala mig om men jag skulle vara mycket tveksam till att handla den på biltema, samma gäller uttagen.

Jag kanske bara hade otur när jag var i Finland förra sommaren men det var helt omöjligt att få tag på vettiga grejer. I den lokala lilla järnhandeln fanns endast EKK (MMJ på finska) och uttag/brytare som var så rappliga att jag knappt ville installera dem. Hade jag vetat det hade jag köpt med mig riktiga grejer hemifrån. Inte ens i en större bygghandel var utbudet bättre, och dyrt var det också.... Har elektrikerna månne bättre grejer hos sina grossister? Jag skulle nog kolla det med elisen som ska installera åt dig...

Mikael_L
Vad den där Biltema-brytaren klarar framgår ej på deras hemsida. Jag anser att du ska ha något med typ minst 20A AC23, annars blir nog strömbrytaren bränd efter allt för kort tid.
Och säkerhetsbrytare får som regel ej användas för att koppla till eller från last, så det blir antagligen någon helt annan tingest för dig där. Du ska leta efter en "lastbrytare".

Eller så använder du en bra kontaktor.

Jag föreslår följande:
EXLQ installationskabel:
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=401804

TKK Klemmi-klammer.
http://www.elbutik.se/product.html/klemmi-klammer-tkk-5-7-v-18100st?category_id=1976
Ett verktyg för detta
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=271668&category_id=2154

U-56 kopplingsdosa
http://www.elbutik.se/product.html/kopplingsdosa-eljo-u56-ip56?category_id=1966

Ska du ha CEE-uttag trefas med schucko enfas så måste du ha trepolig säkring för uttaget.
Men det kan vara en god ide att ha åtminstone ett sådant för mer strömkrävande apparater, t.ex. stor kompressor, högtryckstvätt etc.

Mikael_L
Jag tror att du också kan sätta en extra huvudbrytare i centralen som du bryter bort trefaslasterna med.
(eller i en egen liten normkapsling)
De brukar väl ha lite lastfrånskiljaregenskaper vad gäller gnistgap och sånt va?

(Bo, GK100, någon ...?)

Mikael_L skrev:
Och säkerhetsbrytare får som regel ej användas för att koppla till eller från last, så det blir antagligen någon helt annan tingest för dig där. Du ska leta efter en "lastbrytare"..
Alltså den där grejen tänkte jag skulle vara ikopplad hela tiden mest. Men då man lämnar garaget kanske man vill stänga av strömmen till alla uttagen så inget barn går och startar någon maskin. Det är väl precis det som är hur man tänkt det. Den ska inte användas som någon startdosa till nån maskin.

Mikael_L
Har man en sådan så kommer det oavsett startas maskiner då och då genom den.

Man släntrar in i garaget, använder tryckluft tills det känns lite kraftlöst. "Ja just ja!!!" tänker man och går och slår till stora brytaren och startar alltså kompressorn med den då.

Det blir bara så... inbilla dig inget annat ! :)

Men värsta jobbet för en strömbrytare är dock att slå av induktiva laster, men även det brukar hända, när man har en sådan där huvudbrytare.

Det normala är att man har en kontaktor, som styrs av en vanlig lågeffektbrytare.
Då går det också lätt att kombinera med lite nödstoppsknappar här och var. :)

edit igen:
Och då kan det vara en cool inkoppling att man låter denna krets falla när man släcker lyset i lokalen, dvs det stängs alltid av när man lämnar.
Vi ska vara rädda om våra barn.

Redigerat:
Bo.Siltberg skrev:
En elcentral kanske du behöver också?
Har redan en stor central, elen kommer in via garaget och sen har jag en till central i huset. Men all 1-fas el i garaget kommer härifrån och jag tyckte nog man kunde använda denna central för 3-fas elen också. Jag får för tillfället 3-fas ström till mina maskiner via en skarvsladd som går till den här centralen, sen har jag en förgreningsdosa i verkstan. Men jag vill övergå till permanenta installationer i längden.

Mikael_L skrev:
Har man en sådan så kommer det oavsett startas maskiner då och då genom den.

Man släntrar in i garaget, använder tryckluft tills det känns lite kraftlöst. "Ja just ja!!!" tänker man och går och slår till stora brytaren och startar alltså kompressorn med den då.

Det blir bara så... inbilla dig inget annat ! :)
Nå då skippar jag den delen helt isåfall.

Mikael_L
DennisCA skrev:
Nå då skippar jag den delen helt isåfall.
I mer vanliga garage (när vi inte tittar på skolors slöjdsalar osv, och andra lite mer publika lokaler) så är det nog vanligast att man skippar sånt här helt och hållet.

Istället så inriktar man sig på varje maskin för sig, att se till att maskinerna har svåråtkomlig start, nollspänningsutlösning osv osv.
Dvs att man bygger upp det önskvärda skyddet kring maskinen ifråga, inte centralt från någon strömbrytare som slår av allt.

Så det är en, i mina ögon, lika god lösning.

En central strömbrytare tenderar man dessutom att glömma, så det brukar rätt ofta bli ganska redundant.

Mikael_L
Du kan ha en kontaktor i en låda, med självhållningskrets som försörjs ifrån strömbrytaren till belysningen.
Och så en återfjädrande knapp (eller nyckelbrytare) som startar självhållning, och ev en knapp för att bryta självhållningen.
Då blir alltid maskinerna strömlösa när du släcker lyset och går.
Och måste startas med den återfjädrande knappen när du vill köra igång nästa gång.

En helt OK kontaktor är inte speciellt dyr heller.

Jag ska göra exakt samma sak, alltså dra kabeln själv. Elektrikern sa till mig att köpa eklk och skruvklammer i metall. Kabeln finns på classe för 800kr / 25m. Dubbelkollade med honom om det var några kvalitetsproblem om jag köpte den, men det tyckte han inte.

DennisCA skrev:
Har redan en stor central, elen kommer in via garaget och sen har jag en till central i huset. Men all 1-fas el i garaget kommer härifrån och jag tyckte nog man kunde använda denna central för 3-fas elen också. Jag får för tillfället 3-fas ström till mina maskiner via en skarvsladd som går till den här centralen, sen har jag en förgreningsdosa i verkstan. Men jag vill övergå till permanenta installationer i längden.
Jag hänger inte med på denna beskrivning. Med alla dessa maskiner är det bra om garaget matas från en enda central, helst placerad i närheten av garaget. Kanske är anledningen till din separata brytare att du inte har en central i garaget, eller att du endast vill bryta bort delar av garaget och lämna belysningen på?

Det är inga problem att bryta bort last med en säkerhetsbrytare i en bostad eftersom det är en lastfrånskiljare i grunden. Du behöver bara riva bort lappen som det står "säkerhetsbrytare" på. Det är industrier och andra offentliga byggnader som har regler kring begreppet säkerhetsbrytare. Troligen kommer du heller inte att använda denna för att bryta bort last, det gör du vid varje maskin separat, utan den kommer nog att användas som en ren frånskiljare, eller hur?

Om du har en modern normcentral i garaget så går det att placera frånskiljaren där. Det blir då i form av en huvudbrytare som också är en lastfrånskiljare i grunden.

Jag har redan en central på garageväggen, den är riktigt där på andra sidan väggen under bilporten. Jag tycker inte jag behöver en till central, här är centralen (gammal bild):

24376145273_0c85ab6e3c_b.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.