Ok, då så, då har du nog alldeles rätt i att det finns skäl till en central frånskiljare för maskinerna i garaget.

Den är uppmärkt på ett språk jag inte förstår, t.ex med två "ÄÄ" :) Det enda jag lärt mig är "paina täste" och "pudista siti" som det stod på min gamla torktumlare. Men det ser ju ut att finnas plats för utökningar. Som nämnts i tråden är det ju bra med trepoliga överströmsskydd till CEE-uttagen och egna grupper till enfasuttagen.

Det står väl typ OBS, huvudströmbrytaren så bryter inte strömmen som kommer från kWh-mätaren.

Huvudströmbrytare = pääkytkin

tommib
Den där ser bekant ut från det jag kopplade i förra sommaren på vårt sommarställe. En väldigt märklig lösning med kombinerat mätarskåp och central, med trefashandske för byggström. Detta är väl inkommande matning och sen har du en oavsäkrad matning till huset från denna gissar jag? Till höger under mätaren (under ett skyddslock) sitter huvudsäkringarna?

Du har gott om plats att utöka i denna och det är enkelt att gå ut med kablarna nedåt från skåpet och sen gå in genom väggen till snickarboden. En extra brytare inne i snickarboden är nog bra att ha så att du slipper öppna detta skåp mer än nödvändigt. Skåpet är i sig rätt lättjobbat, du lossar skruven i nederkant till vänster så kommer du åt "din" del av skåpet utan problem. Det är gott om plats att koppla också...

Jag gissar att den där texten på huvudbrytaren handlar om ledningen som går till huset och att den inte bryts av huvudbrytaren, stämmer det?

Hmmm gmail slänger byggahus mail i spamkorgen (igen) så jag har inte sett nån aktivitet i den här tråden. Den här setupen som ovan tror jag är normal i Finland. Den här elcentralen funkar som byggcentral först, sen när det är färdigt monteras den oftast på en vägg nånstans. Det finns en till panel inne i huset också, den har även en huvudbrytare.

Texten säger att den inte bryter strömmen som kommer från mätaren, inget om huset. Men nog kan det vara på det viset ändå. Panelen i huset ser ut såhär:
24666853154_8c2e979bd6_b.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.