35 465 läst · 98 svar
35k läst
98 svar
konstig 'dosa' vid elcentralen?
Andra sidan är en toalett, det enda det skulle kunna vara är i så fall elementhållareRoBo skrev:
Denna dosan är precis på andra sidan elementet.
https://mobil.byggahus.se/forum/bad...l-fa-ett-badrum-ar-det-tankt.html#post2407420
Det är mycket vanligt med en "nyckelgömma" som nätägaren och/eller televerket har en nyckel till. Nyckelgömman brukar sitta utanför entrén eller i nått utrymme som man "normalt" hat tillträde till utan att använda nyckel.
Av bilden att döma sitter den på vinden. Med snetaket i åtanke alltså. Och det har väl en gång varit luftburen el till huset och det var nog där elen kom in. Genom en phallos-liknande porslinhistoria.
Hade något liknande i mitt hus (byggt 1850) fast min var fyrkantig men samma låsning. Jag klippte upp skiten och konstaterade ovanstående.
Hade något liknande i mitt hus (byggt 1850) fast min var fyrkantig men samma låsning. Jag klippte upp skiten och konstaterade ovanstående.
Medlem
· Västerbotten
· 97 inlägg
Klipp upp och kolla! Posta bilder på det är ett måste.
Blev sjukt nyfiken
Blev sjukt nyfiken
skall fixa en bågfil eller bultsax, postar bild här när det är uppklippt ;=)
För info så sitter den på den vänstra väggen i förråd 207, misstänkt inkommande luftledning sitter på väggen till vänster i rum205 (se bild 2), dock finns det ingen luftledning kvar, så jag misstänker att den säkringsdosan är urkopplad.
För info så sitter den på den vänstra väggen i förråd 207, misstänkt inkommande luftledning sitter på väggen till vänster i rum205 (se bild 2), dock finns det ingen luftledning kvar, så jag misstänker att den säkringsdosan är urkopplad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "bågfil"
Bågfilar
Bågfilar är det ultimata verktyget för exakt och detaljerat arbete. Oavsett om du behöver en liten, fickstor bågfil för att jobba med små detaljer, eller en stor 12-tums bågfil för större projekt, kan du lita på att våra bågfilar
Läs mer
Jag gnagde lite på låset med en bågfil men konstaterade att jag skulle vilja få upp dosan detta sekel. Så jag letar efter en rejäl bultsax för att kunna stilla nyfikenheten lite snabbare. Återkommer med foto så snart det går (på dosan - bultsax vet ni redan hur dom ser ut).
Medlem
· Blekinge
· 10 429 inlägg
...spritförrådet?
Medlem
· Västernorrland
· 10 856 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 079 inlägg
Det ser ut att ha varit en lägenhet eller liknande nere till höger, kanske har varit en nyckel för att gå på ena eller andra hållet?