hsd skrev:
Det är en nyckelhållare ev. till entrdörr eller källardörr som nätägare eller televerk ska ha tillträde till
'elrummet' är inne i fastigheten så det känns ologiskt.
 
Det är mycket vanligt med en "nyckelgömma" som nätägaren och/eller televerket har en nyckel till. Nyckelgömman brukar sitta utanför entrén eller i nått utrymme som man "normalt" hat tillträde till utan att använda nyckel.
 
Av bilden att döma sitter den på vinden. Med snetaket i åtanke alltså. Och det har väl en gång varit luftburen el till huset och det var nog där elen kom in. Genom en phallos-liknande porslinhistoria.
Hade något liknande i mitt hus (byggt 1850) fast min var fyrkantig men samma låsning. Jag klippte upp skiten och konstaterade ovanstående.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
mkling skrev:
Andra sidan är en toalett, det enda det skulle kunna vara är i så fall elementhållare :)

Denna dosan är precis på andra sidan elementet.
[länk]
Kan kanske vara en "huvudkran" till elementet om det har varit uthyrt nångång
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Klipp upp och kolla! Posta bilder på det är ett måste.
Blev sjukt nyfiken :)
 
skall fixa en bågfil eller bultsax, postar bild här när det är uppklippt ;=)

För info så sitter den på den vänstra väggen i förråd 207, misstänkt inkommande luftledning sitter på väggen till vänster i rum205 (se bild 2), dock finns det ingen luftledning kvar, så jag misstänker att den säkringsdosan är urkopplad.

overplan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20160206_084947.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är spännande med gamla hus!
Jag tippar på att någon låst in en hustomte där någon gång, om du släpper ut den så blir den så glad att du får tre önskningar och en tomtron i guld!
 
Inte öppnat än?
Eller har han öppnat och sitter och flinar åt oss när vi våndas ;-)
 
  • Gilla
Freddeman och 1 till
  • Laddar…
Jag gnagde lite på låset med en bågfil men konstaterade att jag skulle vilja få upp dosan detta sekel. Så jag letar efter en rejäl bultsax för att kunna stilla nyfikenheten lite snabbare. Återkommer med foto så snart det går (på dosan - bultsax vet ni redan hur dom ser ut).
 
Mikael_L
Vänta lite nu ...
Är inte det där Pandoras dosa?

;)
 
Thomas_Blekinge skrev:
...spritförrådet?
blir inte mycket till fest då iallafall............
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ser ut som på Indiana jones filmer. Kanske knapp till en gömd väg till skattkammaren !
 
Det ser ut att ha varit en lägenhet eller liknande nere till höger, kanske har varit en nyckel för att gå på ena eller andra hållet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.