Då var det dags att fundera på Kråkslottets första ordentliga renovering.

Vi har en toalett/städskrubb där tidigare ägaren har rivit upp en del golv för att kontrollera läckage och som vi vill bygga om till badrum.

Det vi vill åstadkomma är toa, handfat och dusch till så låg kostnad som möjligt.

Funderingar:

Vad kan vi göra själv, vad måste vi ha hantverkare till, hur hjälper vi dem för att snabba upp deras tid/minska deras elaka fakturor och hur skall det ‘möbleras’.

Golvet består av
plank
ett tjärpappliknande lager
ett tjockt cementliknande lager
ett lite tunnare grönaktigt cementliknande lager
och till sist en våtrumsmatta.

takhöjden är enbart ca 210cm , och det är bara en kort bit på 110cm sedan börjar taket luta så det känns osäkert på hur man skall planera och placera toa m.m.
Duschkabin känns också svårt att få in, så det måste väl bli en platsbyggd dusch antar jag (har inte hittat någon kabin som är lägre än 210cm på lågprisvaruhusen).

Ja, som ni förstår så är det en del funderingar så alla tips och tankar är välkomna, spciellt när det gäller besparande åtgärder då vi har andra projekt som kommer äta stora mumsbitar av budgetkakan.

lite bilder , Kåken byggd 1898, avloppsrören ser ut att vara några hundra år äldre , och , nej, vi vill inte behålla de originala väggmålningarna! ;)

badrumsskiss.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2016-02-07 15.56.53.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2016-02-07 15.56.59.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2016-02-07 15.57.05.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2016-02-07 15.57.11.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2016-02-07 15.57.16.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2016-02-07 15.57.33.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skrev ju i fel tråd :( Sorry
 
Redigerat:
  • Gilla
fubar
  • Laddar…
Börja med att fundera på möbleringen. Att ha duschen i hörnet där WC är idag känns ganska givet tycker jag, men sen kan man ha wc-stolen antingen vid 2,45-väggen mellan dörr och dusch, eller där handfatet är idag. Det sistnämnda är antagligen enklare med tanke på avloppsrörsdragning, då det verkar som om golvreglar går på den ledden (parallellt med nuvarande stam), då behöver du inte ta hål genom så många och försvaga dem. Å andra sidan, du kan ju bygga vägghängd toa också och dra avlopp i väggen fram till duschhörnet... sätten är många.

Men så hade nog jag satt dem, och sedan handfat på det ställe där WC-stolen inte hamnar, alternativt på väggen vänster om dörren, före elementet.
Vid fönsterväggen hade jag byggt förvaring.
 
Det är ganska exakt så som vi också har haft tankarna, just nu snurrar det i huvudet på om man skall ha en fast dushvägg, eller rörliga glasdörrar.

med rörliga glasdörrar så blir det ju lite mer plats när dom är 'stängda', men det känns också som att det är större risk att det blir mer 'spillvatten' på golvet än om man har en fast vägg. det är alltig lite jobbigt att sätta strumpan i en vattenpöl efter den som dushat innan.

En annan tanke är att få in golvvärme, jag har alltid hört att det är dyrt och svårt å eländigt, men jag har nu försökt plugga lite på det och det känns som att det borde bara vara att byta ut elementet mot ett litet system.

har tittat på denna http://golvvarmebutiken.se/Vattenburen-golvvaerme/Golvvaermepaket-8-mm/Golvvaermepaket-L8-10.htm och det är ju ett överkomligt pris, men är det massa annat som tillkommer om man byter ut elemetet mot ett sådant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.