57 982 läst · 348 svar
58k läst
348 svar
Dra in fiber eller ej?
Min Asus-router sparar per månad ett år bakåt, men det kanske är en finess som Merlin lagt in (kör hans version av mjukvaran). Det stämmer nog när jag tänker efter, som default har ju routern inget minne att spara statistiken i, med Merlins mjukvara kan man lagra den på USB-sticka (det går nog med flash-disken också, men den vill jag inte skriva i onödan på eftersom det sliter).
D-link DIR-301Nerre skrev:
Skulle inte tro den har loggning, jag gick igenom alla menyer lite snabbt, hittade bara att det går att se antal paket, inte datamängd.
Men jag har en Netgear WNR3500 här som jag fick av en kompis.
Jag blev plötsligt sugen på att migrera min router.
Jag är inte 100% säker att denna netgear är frisk, men det lär jag väl snabbt upptäcka.
Lägg in Tomato eller DD-WRT på den! Netgears standard-mjukvara var inte bra när jag senast försökte använda den. T.ex så kunde man inte byta portnummer vid "port forwarding".Mikael_L skrev:
Sprang på detta av en slump när jag preppade en presentation för nästa vecka:peternicklas skrev:Skapa många arbetstillfälle. 10 gånger mer kapacitet på 6 år, orkar de med det? Visar ännu mer på hur svagt mobilt nätverk är och kommer att vara framöver. Samtidigt så måste IVP6 komma igång på allvar. Det finns inte ipadresser som täcker antalet nya mobila abbonemang. Intressant är även att veta hur många fordon som kommer att ligga i den stora ökningen.
The number of cars connected to the Internet worldwide will grow more than sixfold to 152 million in 2020 from 23 million now, according to researcher IHS Automotive.
http://www.autonews.com/article/20140110/OEM06/301109910/the-race-to-market-the-connected-car
Signalteori är ju intressant men det säger bara en del om vilka priser marknaden kommer att erbjuda för vissa tjänster, både nu och framöver. Säg att man har 5G som en fungerande accessteknik för hushållen framöver - vad kommer det att kosta? Kanske behöver man en 5G-router till hushållet plus antenn? Kanske kostar 2000 kr. Och sedan ska man ha ett abonnemang, kanske ett abonnemang ("upp till 1 GB/s" med 1 TB data varje månad kommer att kosta lite mer än ADSL-alternativet, säg 450 kr/mån).
Köper man fiber idag för 20000 kr som ersättning för sitt ADSL, och väljer en likvärdig hastighet (10/10) så har man åtminstånde en tredjedel av fiberkostnaden avbetald på 5 år i ren konstnadsminskning. Och 1 GB/s via fiber lär fortfarande vara billigare än 1 GB/s via 5G om fem år.
Min slutsats är att man alltså utan någon större risk kan investera i fiber idag.
Köper man fiber idag för 20000 kr som ersättning för sitt ADSL, och väljer en likvärdig hastighet (10/10) så har man åtminstånde en tredjedel av fiberkostnaden avbetald på 5 år i ren konstnadsminskning. Och 1 GB/s via fiber lär fortfarande vara billigare än 1 GB/s via 5G om fem år.
Min slutsats är att man alltså utan någon större risk kan investera i fiber idag.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 937 inlägg
Jag tror vi kan vara ganska lugna på den fronten. I USA så har man visserligen det ofoget på marknaden, men då "bara" på ADSL. Många fler amerikaner har kabelmodem (inte så många, relativt sett har fiber) och det är "unmetered".
I Sverige så har ju fasta uppkopplingar tvärtemot gått åt motsatt håll. För en massa år sedan så fanns det ju operatörer som begränsade hastigheten om man använt "för mycket" data. Men det var alltid ganska hysch-hysch, och eftersom de som använder mycket data idag är en tillgång för operatören, iofs en man inte vill skryta om, men en som ändå drivit datatrafiken under många år, så är jag rimligt säker på att vi kommer att ha kvar nuvarande ordning.
Att mobiloperatörerna skulle begränsa datatrafiken var dock ganska uppenbart under lång tid innan det hände. Man har helt enkelt inte nät för att folk skall kunna använda det som fast access utan att sabotera för alla de som vill använda det som mobil access. Så det förutspådde vi, korrekt, ganska långt tid i förväg.
Men, sedan så lider ju dessutom telekomoperatörerna av andra rent kulturella problem. Telekom skall ha komplexa nät och enkla terminaler just för att operatören skall kunna sitta som grindvakt och ha full kontroll och kunna ta ut bra betalt. Att öka komplexiteten och ta ännu bättre betalt sitter i väggarna. (Jag skall inte tråka ut er med långa historier om hur det är att arbeta på ett pakedataföretag inom Ericssonkoncernen). Det var ju under galgen som man överhuvudtaget accepterade att erbjuda TCP/IP-access, det satt långt inne. Så, som vid alla teknikskiften så kan de gamla dinosaurierna inte hänga med, det går emot deras kultur, och istället så måste de gå under, för att andra skall kuna spira på marken de växt på. Så även här.
Så, sålänge som ISP-erna har en datakombakgrund, där det skall vara så att man betalar en fast summa för accessen, eftersom man inte skall hålla på att mäta hit och tid, det kostar bara en massa pengar, och mobiloperatörerna har en telekombakgrund, där alla måste betala för varenda liten grej oavsett om de vill ha den eller inte, så kommer nog rådande ordning att bestå.
I Sverige så har ju fasta uppkopplingar tvärtemot gått åt motsatt håll. För en massa år sedan så fanns det ju operatörer som begränsade hastigheten om man använt "för mycket" data. Men det var alltid ganska hysch-hysch, och eftersom de som använder mycket data idag är en tillgång för operatören, iofs en man inte vill skryta om, men en som ändå drivit datatrafiken under många år, så är jag rimligt säker på att vi kommer att ha kvar nuvarande ordning.
Att mobiloperatörerna skulle begränsa datatrafiken var dock ganska uppenbart under lång tid innan det hände. Man har helt enkelt inte nät för att folk skall kunna använda det som fast access utan att sabotera för alla de som vill använda det som mobil access. Så det förutspådde vi, korrekt, ganska långt tid i förväg.
Men, sedan så lider ju dessutom telekomoperatörerna av andra rent kulturella problem. Telekom skall ha komplexa nät och enkla terminaler just för att operatören skall kunna sitta som grindvakt och ha full kontroll och kunna ta ut bra betalt. Att öka komplexiteten och ta ännu bättre betalt sitter i väggarna. (Jag skall inte tråka ut er med långa historier om hur det är att arbeta på ett pakedataföretag inom Ericssonkoncernen). Det var ju under galgen som man överhuvudtaget accepterade att erbjuda TCP/IP-access, det satt långt inne. Så, som vid alla teknikskiften så kan de gamla dinosaurierna inte hänga med, det går emot deras kultur, och istället så måste de gå under, för att andra skall kuna spira på marken de växt på. Så även här.
Så, sålänge som ISP-erna har en datakombakgrund, där det skall vara så att man betalar en fast summa för accessen, eftersom man inte skall hålla på att mäta hit och tid, det kostar bara en massa pengar, och mobiloperatörerna har en telekombakgrund, där alla måste betala för varenda liten grej oavsett om de vill ha den eller inte, så kommer nog rådande ordning att bestå.
Med tanke på hur användningen av internet har förändrats under bara de senaste året/åren med streaming av det mesta så känns det nästan som självmord att ta betalt per Gb...
Idag är det många som knappt tittar på "vanlig" tv utan helt enkelt ser allting via internet istället... Måste nog erkänna själv att jag hamnat själv i den situationen...
Men egentligen summan efter 283 inlägg måste ändå vara, tveka inte.... skaffa fiber. Det lär inte komma några nya tekniker de närmaste årtionden som skulle kunna konkurrera med fiber.
Idag är det många som knappt tittar på "vanlig" tv utan helt enkelt ser allting via internet istället... Måste nog erkänna själv att jag hamnat själv i den situationen...
Men egentligen summan efter 283 inlägg måste ändå vara, tveka inte.... skaffa fiber. Det lär inte komma några nya tekniker de närmaste årtionden som skulle kunna konkurrera med fiber.
Lime113 skrev:
Ja, och Gud förbjude ännu mer om det blir nån kopieringsskatt (+ moms förstås) per nerladdad GB för det lär väl Copyswede komma på snart nu när folk strömmar olagligt online och inte sparar på HDD, DVD-R etc längre.
Då börjar väl den kopieringsskatt som tas ut på dessa sjunka med följden att Copyswede går till regeringen och snyftar lite....