57 985 läst · 348 svar
58k läst
348 svar
Dra in fiber eller ej?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 937 inlägg
Ja det är riktigt. Jag blandar ihop ministerrådet och kommissionen. Vilket ju är osedvanligt klantigt av mig. I vilket fall så har kommissionen de facto mer att säga till om eftersom de är närmare de olika ländernas beslutsfattare (och alltså i förlängningen ministerrådet. Ministerrådet har mycket att säga till om när det gäller kommissionens sammansättning).Nerre skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 937 inlägg
Ja, där är vi eniga. Det är lite hit-and-miss beroende på personen. (Ibland lite väl mycket "miss" kan man tycka.). Men nu börjar det bli farlig nära det jag faktiskt jobbar med, så jag skall inte säga något mer, så har jag ingenting sagt.Nerre skrev:
Tja tydligen var jag på väldigt gott humör när jag skrev mitt inlägg... Jag inser mitt misstag och undrar hur jag egentligen måddeOdjuret skrev:
Bra (eller synd ) att ni rättade mig!
Hemsidan la upp en intressant länk gällande vad fiber hade kostat att dra in. Även om undersökningen inte är djup så är det väldigt intressant att se Då kan man ju själv överväga om priset man få (för den som inte har dragit in fiber) är lågt eller högt.
https://www.byggahus.se/el/sa-mycket-kostar-fiberanslutningen
https://www.byggahus.se/el/sa-mycket-kostar-fiberanslutningen
Ja, fast när jag ser alla dessa trådar om vad det kostar med fiber så funderar jag på vad det spelar för roll.
1. Priserna går sällan att jämföra pga olika affärsmodeller och upplägg (öppet/Stängt, nätägare, inlåsning osv osv) och det är svårt för "svensson" att förstå varför priserna skiljer sig mellan två exempel.
2. Man har oftast bara ETT alternativ, så vad spelar det då för roll vad andra betalat? Erbjudandet du får är knappast förhandlingsbart. Det hör garanterat till undantagen att flera aktörer etablerar i ett område där det behöver grävas. Det finns helt enkelt ingen ekonomi i det.
1. Priserna går sällan att jämföra pga olika affärsmodeller och upplägg (öppet/Stängt, nätägare, inlåsning osv osv) och det är svårt för "svensson" att förstå varför priserna skiljer sig mellan två exempel.
2. Man har oftast bara ETT alternativ, så vad spelar det då för roll vad andra betalat? Erbjudandet du får är knappast förhandlingsbart. Det hör garanterat till undantagen att flera aktörer etablerar i ett område där det behöver grävas. Det finns helt enkelt ingen ekonomi i det.
Jag har också funderat på detta med alla olika priser som diskuteras och konstaterat det inte går att jämföra. Men det är underhållande läsning, tyvärr så ser nog även jag att nyttan är ytterst begränsad
Redigerat:
Jo till viss del går det ju. Får du ett erbjudande om att ansluta dig som är högre än maxpris i undersökningen så kan du ju vänta på att ett "erbjudande" dyker upp.MathiasS skrev:Ja, fast när jag ser alla dessa trådar om vad det kostar med fiber så funderar jag på vad det spelar för roll.
Men visst en slutsats från hela denna tråd är ju just att priset är av mindre betydelse och att mycket ligger i upplevelsen.
Chansen är nog liten att du får nya erbjudanden till lägre pris om du redan fått ett i samband med nyetablering i ett område. Eller menar du att man ska vänta till senare tillfälle som man inte vet när det blir av?Lime113 skrev:
Vissa nätägare gräver förvisso även fram till tomtgräns även för de som inte beställer så att man endast med grävning på egen fastighet kan ansluta, men jag har inte sett att någon fått det till lägre pris.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 937 inlägg
Njae, lite nytta finns det väl ändå. Det hindrar ju "lycksökare" att komma undan med pris som är 2-3-4 gånger dyrare än vad de bör vara. (Det finns ju andra inom byggbranschen som inte drar sig för att be om dubbelt så mycket betalt som marknaden i övrigt). Så en viss konsumentupplysande effekt har det väl.AndersS skrev:
Men det är ju ingen jättestor effekt, det medges. Det är ingen mening att börja jämföra hundralappar. Eller ens tusenlappar. Det är på sin höjd när det blir tiotusenlappar som det är anledning att börja dra öronen åt sig.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 937 inlägg
Nej, man skall som sagt vara glad och nöjd så länge som man kan få anslutning överhuvudtaget. Nu var ju Televerket här och drog ytterligare en fiber-duct till min tomtgräns (fast vi redan har fiber på gatan), men jag har faktiskt inte fått något i brevlådan om vad de tycker att det skall kosta. Blir intressant att se vad priserna/erbjudandena ligger på nu tio år senare.AndersS skrev:Chansen är nog liten att du får nya erbjudanden till lägre pris om du redan fått ett i samband med nyetablering i ett område. Eller menar du att man ska vänta till senare tillfälle som man inte vet när det blir av?
Vissa nätägare gräver förvisso även fram till tomtgräns även för de som inte beställer så att man endast med grävning på egen fastighet kan ansluta, men jag har inte sett att någon fått det till lägre pris.
Det är kanske intressant att diskutera priset om man inte passivt väntar på fiber i ett område utan aktivt driver det, själv eller i grupp.
Prisskillnaden över tid blir en hel del.
Men om någon annan har drivit fram en begynnande utbyggnad i ett område är det osannolikt att det finns ekonomi i en andra våg av någon annan aktör. Då är det bara att haka på eller karta sig utan.
Prisskillnaden över tid blir en hel del.
Men om någon annan har drivit fram en begynnande utbyggnad i ett område är det osannolikt att det finns ekonomi i en andra våg av någon annan aktör. Då är det bara att haka på eller karta sig utan.
Visst är det så och det är en väg att gå. Men det är lite av det som blir "äpple och päron" i prisjämförelse att om man driver det själv med flera andra och får lägga ned xxx timmar eller få ett erbjudande utan eget engagemang.petersv skrev:
För att få en fiberanslutning med motprestation av eget arbete bör ändå prissättas för att ge en verklig bild. Behöver inte vara i pengar men "ärligt" redovisat hur mycket tid man fick lägga ned för att få en lägre kostnad.
Man kan då se vad priset för xxxx kronor innehåller och vad som inte ingår jämfört med färdig anslutning på vägg.
Och sedan kommer nästa steg med olika tjänsteerbjudanden, där jag t.ex. får ett fördelaktigare mobilt bredband som används till fritidshuset om jag har xxx som tjänsteleverantör i bostaden. Så trots att jag varit i branschen i många år, visserligen inte med konsumenttjänster, och har vana att kalkylera så är tråden ganska svårtolkad om man försöker göra jämförelser.