57 983 läst · 348 svar
58k läst
348 svar
Dra in fiber eller ej?
Nej. Se lars_stefan_axelssons inlägg lite längre ner (och tidigare i tråden) angående vilka frekvenser som lämpar sig för yttäckande radio. Det är inte bara administrativa hinder för att öka tillgänglig överföringskapacitet i luften.Nerre skrev:Eftersom vi pratar i området "det kan komma nya upptäckter" så får vi väl hålla oss till att prata om själva fiberns begränsningar?
Men det jag ville peka på är ju att det är inte tekniska begränsningar som gör att inte hela spektrumet kan användas, det är "administrativa". När det gäller radio i etern är olika frekvensband reserverade för olika typer av användning.
Som jag skrev, det är olika saker vi pratar om.
Det ena är frekvensområdet (radio eller ljus), det andra är överföringsmedia (etern/trådlöst eller kabel, där kabel kan vara både fiberkabel och koaxialkabel/vågledare).
För ett och samma frekvensspektrum så har kabel alltid högre kapacitet än etern, just eftersom man kan lägga två kablar med samma kapacitet parallellt för att dubbla kapaciteten. Något man aldrig kan göra trådlöst/i etern.
I övrigt är vi väl egentligen överrens om att fiber är helt överlägset, det här är bara gnabb om detaljerna
Men om kostanden är runt 15-20k för installation av fibern så blir det ju inte så hög kostnad på lång sikt om man får en låg månadskostnad som är hälften av mobilt bredband, att fylla på data och landa på minst 400kr i månaden är ju pengar som man måste betala utan att det hamnar på investeringen.
Jag klarar mig på runt 15 gig i månaden om jag måste men det tror jag knappast en familj på 4 personer gör som använder internet varje dag.
Det blir lite som när man bor i hyresrätt, man betalar pengar som bara konsumeras utan att genererar mer eller något annat.
Jag klarar mig på runt 15 gig i månaden om jag måste men det tror jag knappast en familj på 4 personer gör som använder internet varje dag.
Det blir lite som när man bor i hyresrätt, man betalar pengar som bara konsumeras utan att genererar mer eller något annat.
Det är faktiskt ganska intressant att man funderar på hur man ska räkna hem en investering i fiber. När man springer iväg och köper en mobil för kanske 6000:- för att den andra blev för gammal efter 1år fibern däremot som vi kan ha i många år och ger oss en ordentlig hastighet och stabil uppkoppling för flera år framåt. Där tvekar vi... visst det kan handla om ganska många tusenlappar ibland säkerligen över 20000.... Det är många investeringar man gör i ett hem som man inte kommer att kunna räkna hem samt dess livstid i förhållande till kostnad. utan att egentligen tveka. Men en investering i fiber som troligtvis kommer att hålla en egen livstid, då tvekar man....
Jo, OM man (som vissa gör) tror på att det går att "uppfinna" nåt som gör att radio fungerar lika bra som fiber så är det de administrativa delarna som är gränsen.tommib skrev:
Så det jag gör är att jag jämför "optisk överföring i fiber" (vilket är en fungerande teknik) med "radioöverföring i ideellt vakkum" (vilket är en utopi). Och inte ens den utopin slår fibern.
Jag tittade i min router. Installerade ddwrt på den i april och sedan dess så pendlar förbrukningen mellan 150 och 230Gb per månad med några toppar på mycket mer. Vi är 4 i familjen men ungarna är inga storkonsumenter ännu. Det kommer bli värre med andra ord....Andy78 skrev:
Jag mäter inget, men gissar på ca 2-10 GB / månad här.
(Lite baserat på uppskattning hur mycket som körs över mobilen vs det fasta)
Men här är det inget netflix, ej IP-TV, och än så länge rätt lite streamat material öht.
Byggahus.se och facebook är nog den vanligaste adressaten i andra ändan.
edit:
Men jag är naturligtvis mycket medveten om att trafiken inte kommer minska här.
Troligare mer än tiodubblas de närmaste åren.
(Lite baserat på uppskattning hur mycket som körs över mobilen vs det fasta)
Men här är det inget netflix, ej IP-TV, och än så länge rätt lite streamat material öht.
Byggahus.se och facebook är nog den vanligaste adressaten i andra ändan.
edit:
Men jag är naturligtvis mycket medveten om att trafiken inte kommer minska här.
Troligare mer än tiodubblas de närmaste åren.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 937 inlägg
Vår fiber lade av för någon dag sedan och var borta under eftermiddagen/kvällen. (Extremt ovanligt med störningar, och särskilt ett så långt. Ja, om ingen grävt av fibern då.)
Min telefon varnade för att det gick 2GB bara på den eftermiddagen och då var det jag och barnen (frugan har sitt eget). Jag jobbade och barnen kollade på lite youtube och vad de nu är de gör...
Så vi skulle helt enkelt inte ha råd med mobilt bredband med de trafikavgifter som är...
Min telefon varnade för att det gick 2GB bara på den eftermiddagen och då var det jag och barnen (frugan har sitt eget). Jag jobbade och barnen kollade på lite youtube och vad de nu är de gör...
Så vi skulle helt enkelt inte ha råd med mobilt bredband med de trafikavgifter som är...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 937 inlägg
Jo, jag får ju hålla med om att det finns en hel del frekvensområde som används till annat än mobilt internet. TV/radio, radar, ISM-bandet, radio kommunikation (marin VHF, flyg, jaktradio), osv. osv. Om man tog allt det till mobilt internet, så skulle det nog räcka för att täcka nejden med bra bandbredd. Men då får vi lära oss att leva utan allt det där andra, och det kommer (ju tack och lov) inte att hända...Nerre skrev:Jo, OM man (som vissa gör) tror på att det går att "uppfinna" nåt som gör att radio fungerar lika bra som fiber så är det de administrativa delarna som är gränsen.
Så det jag gör är att jag jämför "optisk överföring i fiber" (vilket är en fungerande teknik) med "radioöverföring i ideellt vakkum" (vilket är en utopi). Och inte ens den utopin slår fibern.
De enda jag på rak arm kan tänka som har "stora" tilldelningar som inte "används" är militären. Men det är ju för att vi inte har några militärer... Och det kanske vore bra att ha, så jag låter dem gärna ligga på dem så länge.
Själv blir jag gärna inte av med min VHF-radio, även om jag väl iofs skulle klara mig utan.
Jag blev sugen på att logga trafikvolymen här.
Hur gör man enklast det tro?
edit:
Routern min räknar "packets" en räknare som kan nollställas om jag vill.
Men det är väl inte så användbart? Ett paket kan väl i princip vara allt ifrån typ en byte + IP-header, till åtminstone 1,5 kB ?
Och så finns det väl någon standard för jättestora paket ...?
Hur gör man enklast det tro?
edit:
Routern min räknar "packets" en räknare som kan nollställas om jag vill.
Men det är väl inte så användbart? Ett paket kan väl i princip vara allt ifrån typ en byte + IP-header, till åtminstone 1,5 kB ?
Och så finns det väl någon standard för jättestora paket ...?
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 937 inlägg
Hur mycket som går åt till byggahussurfande menar du? Då måste det till någon mätning per adress eller deep packet inspection, och då blir det ju knevligare. Inte omöjligt, det finns många bra verktyg (på linux exv. ntop), men det beror ju på hur ditt nät är byggt och om det finns någon bra punkt att koppla in sig på/köra programvara på.Mikael_L skrev:
Om du alltid använder samma dator, så bör det gå att göra med någon trevlig programvara (motsvarande ntop).
Ähh, sorry.
Med "här" menade jag "här hemma", dvs vilken trafikvolym vi har på vår internet-länk.
Nu har jag åtminstone koll på hur många packets det går, tänkte logga det i några dagar bara för att se om det finns en chans att få ut någon form av estimat av trafikvolymen.
Med "här" menade jag "här hemma", dvs vilken trafikvolym vi har på vår internet-länk.
Nu har jag åtminstone koll på hur många packets det går, tänkte logga det i några dagar bara för att se om det finns en chans att få ut någon form av estimat av trafikvolymen.