Den där skrönan om elektrikern som spottar på fingrarna och känner om det finns spänning har jag hört säkert 10 gånger förut, av olika kunder som har haft honom där... Det tror jag på när jag ser det själv. Troligtvis aldrig. :D

xdigger skrev:
Det är inte tillåtet att jobba med spänning på utan rätt utbildning och rätt verktyg. Hålla på och ta i ledarna med spänning på är bara amatörmässigt och idiotiskt.
Sant, men så är ju detta en tråd där vi beskriver vad amatörer och idioter gör.

Müsli skrev:
Den där skrönan om elektrikern som spottar på fingrarna och känner om det finns spänning har jag hört säkert 10 gånger förut, av olika kunder som har haft honom där... Det tror jag på när jag ser det själv. Troligtvis aldrig.
Kom ihåg: En bra historia måste inte vara sann. Man får berätta den ändå.

• Gilla
yxis och 3 till
  • Laddar…
Jo fast jag tror ibland det är bra att förtydliga, för det kommer mycket "man kan" precis som det vore helt ofarligt! :rolleyes:

• Gilla
hsd
  • Laddar…
Müssli skrev:
Den där skrönan om elektrikern som spottar på fingrarna och känner om det finns spänning har jag hört säkert 10 gånger förut, av olika kunder som har haft honom där... Det tror jag på när jag ser det själv. Troligtvis aldrig. :D
Skröna och skröna, jag stod bredvid när elektrikern konstaterade att alla faserna fanns till oljebrännaren. han spottade inte, bara slickade på fingertopparna.

Protte

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Müssli skrev:
Det är ingen skröna för oss som sett det med egna ögon.
Jag tror inte den generationens elektriker är verksamma eller ens i livet idag.

• Gilla
yxis
  • Laddar…
xdigger skrev:
Det är inte tillåtet att jobba med spänning på utan rätt utbildning och rätt verktyg. Hålla på och ta i ledarna med spänning på är bara amatörmässigt och idiotiskt.
Du, det är inte tillåtet att arbeta i den dosan utan behörighet, eller att man står under någon annans behörighet heller. Så att man saknar en kurs i arbete nära spänning gör varken till eller från. ;) Nu har jag inte arbetat som elektriker sedan 80-talet, och då fanns det inte någon kurs i arbete nära spänning heller, så jag kanske skulle sluppit den?

MEN, din hållning är ändå ohållbar. Jag känner ingen elektriker, eller har arbetat ihop med någon elektriker som skulle brutit spänningen till en anläggning bara för att han skulle lyft ett doslock för att kontrollera färger och hur det var draget för att kunna planera vidare arbete. Vid arbete i en dosa så bryter man med fördel spänningen, men för att bara inspektera så känner jag som sagt ingen.

Och jag tror inte vi hittar någon här heller? Någon däremot? Dvs som skulle brutit för en enkelt visuell inspektion?

Så jag håller (naturligtvis) inte med om "idiotiskt" och jag tror inte, när vi frågar alla yrkesverksamma proffs här, som gör på exakt samma sätt, att du kommer att få något medhåll för "amatörmässigt" heller. Men jag är inte den som är den. Låt oss fråga!

Naturligtvis bryter man inte för att titta i en dosa och troligen inte för att mäta, jag vill påstå att det för en yrkesman är ett ofarligt arbetssätt men för en "oinvigd" kan vara rena dödsfällan. För som vanligt handlar det om att veta vad man sysslar med. ;)

• Gilla
xdigger och 3 till
  • Laddar…
Nu har jag inte behörighet men mycket erfarenhet (30år) först så mäter jag sedan så är det bästa att bara slå med fingrarna. det brukar kännas.

Redigerat:
elmont skrev:
Naturligtvis bryter man inte för att titta i en dosa och troligen inte för att mäta, jag vill påstå att det för en yrkesman är ett ofarligt arbetssätt men för en "oinvigd" kan vara rena dödsfällan. För som vanligt handlar det om att veta vad man sysslar med. ;)
Nä precis, hur skulle man kunna mäta något om det är brutet?

Jag skrev inte när man gör en normal skötselåtgärd, jag menar när man kopplar om i en dosa eller central, det är inte tillåtet att arbeta med spänning på, mäta är en helt annan sak, då gör man en normal skötselåtgärd. Sen att "mäta" genom att nudda ledarna, ja det är bara korkat. Jag jobbar med detta dagligen under överinseende, och det funkar alldeles utmärkt att jobba utan spänning. Seriösa yrkesmän jobbar inte med spänning på. Det är alltså förbjudet att jobba med spänning på(koppla och skruva).

Redigerat:
Då ska du få höra en, för dig, nyhet. Det är inte alls förbjudet att arbeta under spänning och det görs lite då och nu. Dock är det vissa krav som ska uppfyllas. Lika så kan jag tala om att vissa mätningar svårligen går att göra utan att anläggningen är spänningssatt. Dessutom har det knappast någon som helst betydelse om man trycker hårt eller bara nuddar dom spänningssatta delarna när man mäter, bara man får tillförlitlig kontakt.
Och det är ju lite tråkigt att du inte anser mig, och många med mig, som ibland jobbar under spänning som seriösa.

• Gilla
yxis och 3 till
  • Laddar…
xdigger skrev:
Jag skrev inte när man gör en normal skötselåtgärd, jag menar när man kopplar om i en dosa eller central, det är inte tillåtet att arbeta med spänning på, mäta är en helt annan sak, då gör man en normal skötselåtgärd. Sen att "mäta" genom att nudda ledarna, ja det är bara korkat. Jag jobbar med detta dagligen under överinseende, och det funkar alldeles utmärkt att jobba utan spänning. Seriösa yrkesmän jobbar inte med spänning på. Det är alltså förbjudet att jobba med spänning på(koppla och skruva).
Jo. Det var precis den situationen jag beskrev, nämligen inspektion (med påföljande mätning). Så det var precis vad du gjorde. Och var skrev jag att jag mätte genom att nudda någon ledare? Det skulle aldrig falla mig in. Jag slickar inte ens på batterier...

Sedan så bröt jag naturligtvis spänningen senare när det visade sig att jag behövde dra om. Men eftersom det är ett gammalt hus, och det arbetas i delar av det så kan man naturligtvis inte bryta huvudbrytaren för minsta lilla. Ej heller kan man bryta om själva motivet för pillandet i dosan är att lura ut vilken grupp den tillhör. Som sagt svårt att mäta utan spänning på...

elmont skrev:
Då ska du få höra en, för dig, nyhet. Det är inte alls förbjudet att arbeta under spänning och det görs lite då och nu. Dock är det vissa krav som ska uppfyllas. Lika så kan jag tala om att vissa mätningar svårligen går att göra utan att anläggningen är spänningssatt. Dessutom har det knappast någon som helst betydelse om man trycker hårt eller bara nuddar dom spänningssatta delarna när man mäter, bara man får tillförlitlig kontakt.
Och det är ju lite tråkigt att du inte anser mig, och många med mig, som ibland jobbar under spänning som seriösa.
Vi kan ju citera de gamla starkströmföreskrifterna (som är de senaste som enkelt finns på nätet):

"Allmänt Det finns tre arbetsmetoder för elektriskt arbete; arbete utan spänning (C62), arbete med spänning (C63) och arbete nära spänning (C64)."

Mall of Scandinavia

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
Det är ju skyltat i alla fall att arbete pågår eller liknande (den svarta foten) ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.