Vad är den praktiska skillnaden om processandet körs centralt i en dator eller i varje kamera? Det går åt lika mycket processorkapacitet och elförbrukning, skillnaden blir mest var överskottsvärmen hamnar.

Om det är skillnad vet jag inte men det KAN definitivt vara stor skillnad på att göra tex mönsterigenkänning i en videoström i mjukvara på standard CPU och att göra det i en krets som är byggd för att göra just det. Stor skillnad.

Tomas Andersson skrev:
Jag har även provat att köra dator som nvr och extern nvr. jag föredrar att köra extern nvr av samma märke som kameror eftersom man då gör alla ändringar i nvr och dessa skickas över till kameran.
...
Jag kan absolut se fördelen med att para ihop NVR med kamera.
Det som dock lockar med att köra en tredjepartsleverantör av NVR är kanske att friheten att välja och blanda bland kameror ökar...eller?

Det är möjligt.

Eftersom jag gillar Open Source så är i alla fall jag nöjd med att köpa kameror för 3-siffriga belopp (från svenska butiker, inte eBay) och sen köra zoneminder på en gammal laptop.

peternicklas
De jag har från Ebay är alla med Sony sensor och full HD. De tar mycket bra bilder och video både på dagen och på natten. De når c:a 10 m. och det räcker länge för mig.

Nerre skrev:
Vad är den praktiska skillnaden om processandet körs centralt i en dator eller i varje kamera? Det går åt lika mycket processorkapacitet och elförbrukning, skillnaden blir mest var överskottsvärmen hamnar.
Mina Hik utomhuskameror drar max 5W totalt, den lilla värmen gör nog nytta inne i kameran för att hålla elektroniken torr och fin.
Allt du adderar efter kameran däremot är väl bara waste om man ser till energiförbrukning.

Tror inte en vanlig windowsdator kan matcha det.

Så efter 8 sidor, har ni kommit fram till någon prisvärd inomhuskamera? 😊 Jag är i startgroparna att bygga ett smart hem med Z-wave och ska ha någon kamera inomhus, vill ha en som ställer sig mot väggen i olarmat läge (som blue iris kanske?)
Frågan är, går dessa kameror att få in i home center 2 och styras där?

MathiasS skrev:
Intressanta reflektioner Thomas.

Här en länk till kameran tror jag: [länk]

Din insikt att man bör para ihop kameror och nvr på detta sätt är lite "tråkig" men jag är inte direkt förvånad.

Enligt tidigare diskussioner tycker jag det vore trevligt om man kunde göra all behandling centralt, men man kan också konstatera att 3-5 3MP kameror generera en hel del data och vem vill ha en PC som går på max 24x7. Kombinationen av central lagring och access till kameror och sparade händelser med kameror som själva triggar händelser är antagligen optimal eller iallafall minst o-optimal....

EFtersom alla har olika önskemål kring dessa saker är den tråkiga sanningen antagligen att man måste prova sig fram.
Så är det och angående länken är ju allt sant som står på alliexpress. jag köper kamerorna direkt från fabrik i kina i parti och får betala mer än så. Har ni provat iPhone sladdar original från kina ;)

Nerre skrev:
just den delen med värmen tror jag att jag hoppar över eftersom kameran med poe max kan dra 17w om jag inte mins fel.
Hur mycket processorkraft det behövs är ju till stor del om mjukvaran bara är gjord för kameror eller om man kör en dator med win8,1 som skall klara alla tänkbara saker.

Tomas Andersson skrev:
Så är det och angående länken är ju allt sant som står på alliexpress. jag köper kamerorna direkt från fabrik i kina i parti och får betala mer än så. Har ni provat iPhone sladdar original från kina ;)
Haha, ja givetvis får man sålla lite bland infon där. Hur/var föreslår du att man handlar?

På aliexpress tycker jag det är svårt att skilja seriöst från skräp eller så är allt skräp/pirat. På alibaba är det lite bättre. Där finns mer återförsäljarinfo så dom går att spåra tillbaka till tillverkaren.

Det går utmärkt att köra in alla möjliga märken i vilken nvr som helst. Kameran bör ha ofvif för att underlätta. Däremot är det lättare att para ihop med samma märke.

Du kan köpa den kameran du länkar till men jag tror det blir svårt att datera upp FW. Min tänkta leverantör i kina som jag har börjat samarbeta med sälja min 20 st åt gången. Jag har idag inget företag som jobbar med kameror så ni får inte tro att detta är reklam. Däremot funderar jag på att starta när mina undersökningar var nivån skall ligga är klar.
Bildmässigt tror jag den kameran du länkar till är bra eftersom hårdvaran är desamma. Kineser på aliexpress köper kameror som är för kinesiska marknaden och hackar dom med europeisk mjukvara. Därav det billigare priset.

Tomas, det du beskriver är precis det vi konstaterat tidigare i tråden.

det finns original, cloner på samma hw men ofta utan möjlighet att uppgradera fw, och sedan finns det piratkopior som innehåller helt annnan ofta sämre hw men ser likadana ut.

På alibaba hittar jag leverantörer av originalkameror, inte på alixexpress (eller iaf känner jag mig inte säker på att det är riktiga saker). Jag vill nog ha kameror där jag kan uppdatera fw.

• Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
Peter2400 skrev:
Tror inte en vanlig windowsdator kan matcha det.
Windows? Vem kör Windows på en kameraövervakningsserver? :) Man vill ju inte vara med om att den startas om mitt i natten för Windows update kände att den verkligen måste installera kritiska uppdateringar.

• Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
Windows? Kan man köra Windows på en kameraövervakningsserver? :) Man väljer ju självklart att inte låta Windows starta om mitt i natten utan låter update endast hämta hem kritiska uppdateringar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.