DMOL skrev:
Kommunicerar din kamera mot WAN och du kan logga in för att se bild?
Nej. Min kamera kommunicerar inte mot något. Datorn som kör Zoneminder anropar kameran för att få bild.

DCS-930L har visserligen stöd för sån tjänst, men den har jag inte aktiverat. Kameran som är en gammal Android-mobil som kör IP webcam har jag ju fullkontroll på vad den gör. Och den gamla webbkameran som är ansluten direkt till datorn har ju ingen möjlighet alls att kommunicera över tcp/ip.
 
peternicklas
Den jag länkade till innan skickar filer till en mängd olika enheter. FTP, dator, minneskort mm. Har både WiFi och LAN, titta på sidan för mer info.
 
peternicklas skrev:
Den jag länkade till innan skickar filer till en mängd olika enheter. FTP, dator, minneskort mm. Har både WiFi och LAN, titta på sidan för mer info.
kollade den, fick inte länken att fungera igår (kan iofs ha berott på fibern)

verkar okej, kan man räkna ut hur mycket material som får plats på minneskortet?

såg inget om materialet den skickar vidare, är det bara stillbilder, eller även film?
isf skulle man ju kunna ställa in att den lagrar det via nätverket till hårddisken?

om jag tex. har 3st monterade hemma, kan jag enkelt växla mellan dem i den medföljande appen?
 
Min lösning på att slippa bli övervakad av någon när huset är avlarmat blir att kameran vänder sig in mot väggen (PTZ) när huset är avlarmat . Har köpt in detta nu men ej testat ännu. Jag få se vad det blir av det. :)
 
....men om någon kommer åt din video-feed från kameran kan dom säkert skicka ett par kommandon till kameran också, så att den vrider sig mot sovrummet. Eller var det intressanta nu utspelar sig....
 
Ja naturligt vis kan dom det. Kamerorna sitter bakom router och det behövs lösenord för att ta sig in i dom. Inte så många som kan hacka sig in i det :) men visst finns det. Det är mer känslan att man kan titta upp på kameran och se att den omöjligt kan titta som är tryggheten Jag vet att även kameran nästan är omöjlig att se något ur när den är framåt men den övriga familjen är inte lika övertygad..
Det fantastiska idag är att familjer monterar larmlösningar från dom stora företagen där en central har tillgång att titta in i hemmet utan att dom vet något. Det kallar jag övervakning med taskig känsla.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
peternicklas
Jar ser ingen anledning till att vara särskilt orolig för hackers. Allt är bakom min brandvägg och kameror samt server är skyddade med password och bara vissa användare har rättigheter. Jag skulle vara betydligt mer nervös för larm med kameror.
 
  • Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
peternicklas
najks skrev:
kollade den, fick inte länken att fungera igår (kan iofs ha berott på fibern)

verkar okej, kan man räkna ut hur mycket material som får plats på minneskortet?

såg inget om materialet den skickar vidare, är det bara stillbilder, eller även film?
isf skulle man ju kunna ställa in att den lagrar det via nätverket till hårddisken?

om jag tex. har 3st monterade hemma, kan jag enkelt växla mellan dem i den medföljande appen?
När minnet blir fullt så skriver den över det äldsta materialet. Svårt att beräkna då filerna är olika stora beroende på om det är dagtid eller nattetid. Runt 2 veckor tror jag ett 32 GB varar.
Fnns 4 olika sätt att titta på sina kameror, kanske fler. Jag använder IE och den stödjer 9 olika kameror.
 
peternicklas skrev:
När minnet blir fullt så skriver den över det äldsta materialet. Svårt att beräkna då filerna är olika stora beroende på om det är dagtid eller nattetid. Runt 2 veckor tror jag ett 32 GB varar.
Fnns 4 olika sätt att titta på sina kameror, kanske fler. Jag använder IE och den stödjer 9 olika kameror.
Spelar den in konstant, dygnet runt?

Eller bara vid rörelse?

Visst hade du testat övervakning via mobilen? du vet inte hur många kameror det stödjer?
 
peternicklas
najks skrev:
Spelar den in konstant, dygnet runt?

Eller bara vid rörelse?

Visst hade du testat övervakning via mobilen? du vet inte hur många kameror det stödjer?
Jag har ställt dem på att ta 3 kort/minut samt att spela in vid rörelse, då både kort och video. Jag har inte provat via modil ännu.
 
D
peternicklas skrev:
Jar ser ingen anledning till att vara särskilt orolig för hackers. Allt är bakom min brandvägg och kameror samt server är skyddade med password och bara vissa användare har rättigheter. Jag skulle vara betydligt mer nervös för larm med kameror.
Ja det beror väl på vad man väljer för larm och på vilket sätt du delar med dig av bildinformationen till annan part. Alla de här ebaykamerorna som tillverkas i kina har ni noll koll på ifall de innehåller backdoors. Det rör sig ändå trots allt om en land som är ökänt massövervakning. Och sen är det ju inte så att man försöker brute-forca lösenord på kamera utan det finns andra enklare sätt att ta sig för den kunnige.
 
När det är larm så kan väl larmoperatören nästan alltid sitta och kolla igenom material, och larmoperatörer som sitter och har tråkigt på nätterna oroar i alla fall mig mer än hackare.

Larmoperatören vet ju vems kamera han kollar på, hackaren har antagligen inte lika lätt att identifiera vems kamera det är.
 
  • Gilla
Tomas Andersson och 1 till
  • Laddar…
DMOL skrev:
Ja det beror väl på vad man väljer för larm och på vilket sätt du delar med dig av bildinformationen till annan part. Alla de här ebaykamerorna som tillverkas i kina har ni noll koll på ifall de innehåller backdoors. Det rör sig ändå trots allt om en land som är ökänt massövervakning. Och sen är det ju inte så att man försöker brute-forca lösenord på kamera utan det finns andra enklare sätt att ta sig för den kunnige.
Lägger man kamerorna med endast lokalt åtkomst så behöver de i så fall ha dubbla TCP/IP-stackar och på något sätt hitta en väg ut på nätet. Är man riktigt paranoid så kan man ju sätta upp ett separat VLAN och lägga det bakom restriktiva brandväggar osv. Med tanke på den otroliga volym kameror som trycks ut av de lite större kinesiska tillverkarna och den höga ratio när kamerorna endast visar en statisk bild på t.ex. en dörr eller ett fönster.

Är faktisk mer orolig för vad Google, Microsoft och Facebook gör med alla personuppgifter som folk gladeligen ger dessa företag.

Kameror som faktiskt kan "se" in i vår vardag inomhus är PTZ så de kan man alltid parkera någon annanstans. Väldigt lätt med Blue Iris att ställa dem i en förbestämd position i "hemmaläge" och vrida dem till annan position i "bortaläge".
 
Slutsats: Sätt bara upp securitas-skyltarna. Teckna inget abb.....:)
 
Nerre skrev:
När det är larm så kan väl larmoperatören nästan alltid sitta och kolla igenom material, och larmoperatörer som sitter och har tråkigt på nätterna oroar i alla fall mig mer än hackare.

Larmoperatören vet ju vems kamera han kollar på, hackaren har antagligen inte lika lätt att identifiera vems kamera det är.
Vi har Verisure med en kameradetektor som ser hallen vid entrédörren. Batteriet i den höll i fyra och ett halvt år. Den som vet något om elektronik inser att om kameran är aktiv speciellt ofta så borde batteriet ta slut betydligt oftare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.