D
hehe, googlade precis på youtube och det verkar ju vara en folksport att ta sig in i webbkameror som fram för allt använder default inloggningsinfo. Lite roligt är det ändå att folk är så naiva så de börjar prata med kameran när det kommer en röst ur högtalaren. Som sagt värt att tänka på med tanke på dessutom hur många nakna människor som finns med på klippen dessutom =)
 
D
Nerre skrev:
När det är larm så kan väl larmoperatören nästan alltid sitta och kolla igenom material, och larmoperatörer som sitter och har tråkigt på nätterna oroar i alla fall mig mer än hackare.

Larmoperatören vet ju vems kamera han kollar på, hackaren har antagligen inte lika lätt att identifiera vems kamera det är.
Det går ju att positionera rätt bra med ip-nummer och har du mikrofon på kameran är det lätt att snappa upp namn eller annan information som är tillräckligt för att få en helhetsbild.
 
Som sagt var, det gäller att vara paranoid på rätt sätt. Fundera på varför nån skulle vilja lägga ner jobb på en sån grej. Vår IP-adress var för övrigt positionerad i Portugal i ett halvår efter att vi fått fiber (vilket ledde till problem med t.ex. SVT Play), så den positioneringen är inte alltid så tillförlitlig. Och våra kameror har ingen mikrofon heller.

Jag skulle vara mer orolig över att nån av våra laptops får virus som skickar ut kameras bild till nån utanför än att våra IP-kameror blir hackade. Vi har ju inte köpt kamerorna på eBay.
 
D
Ja men allt kretsar väl inte just ditt specifika fall? Det spelar väl ingen roll om de står utanför ditt fönster och filmar med en videokamera eller om tittar i din webbkamera. Den dagen man utsätts för ett brott så sker det, precis som den dagen någon får sitt bankkonto länsat genom att någon tittar över axeln när du är på ica eller om det sker via din dator. Upplysning skadar inte, och det är väl youtubeklippen fint bevis på. Det finns ju sidor som samlar samtliga webbkameror online i register utan ditt medgivande eller vetskap. Paranoid bör man väl vara om någon är ute efter att specifikt rikta attacken mot dig, speciellt med de nya lagarna som är på G.
 
Jag skulle vara betydligt oroligare för kameror som är tillverkade i USA, där alla tillverkare i princip tvingas lägga in bakdörrar åt NSA.
 
Börjar vi så smått närma oss att hamna OT kanske...? :rolleyes:
 
Vi kanske iaf närmar oss ett läge där ingen längre vill diskutera inomhuskameror utan bara utomhus,....:)
 
MathiasS skrev:
Jag ska ta in offerter från fler som påstår sig sälja originalprylar så får vi se var det landar. Kabeleländet orkar jag inte ens tänka på ännu, de flesta av dessa ska sitta utvändigt i takfoten, att komma dit med en nätverkskabel är ett helvete jag inte önskar min värsta fiende ens.
Har du månne fått några andra intressanta offerter...?
 
Näe har inte haft tid. Man får inte stressa med sina upphandlingar.....:)
 
MathiasS skrev:
Näe har inte haft tid.
Bah...prioriteringar, prioriteringar - livet är fullt av dem... ;)
 
RilleRock
Nerre skrev:
När det är larm så kan väl larmoperatören nästan alltid sitta och kolla igenom material, och larmoperatörer som sitter och har tråkigt på nätterna oroar i alla fall mig mer än hackare.

Larmoperatören vet ju vems kamera han kollar på, hackaren har antagligen inte lika lätt att identifiera vems kamera det är.
Det beror på hur systemet är uppbyggt men i de flesta fall medges inte operatör behörighet förrens det gått ett larm, alternativt om det är en kameratjänst direkt till larmcentral så skickas en filmsekvens vid aktivering.
Installatören ställer operatörernas behörighet efter kundens önskemål.
Det är ju skillnad på tex ett lager där kunden vill ha bra kontroll 24/7 med guardtours alt ett mindre kontor där man endast vill ha verifiering/åtgärd vid larm.
 
Jag har provat många kameror från kina och insätt att pris har betydelse. Man kan tro att två kameror med samma upplösning och lika mycket ir borde göra ungefär samma bild. Men som jag kommit fram till är att bilder på dagen även i billiga kameror ok men i skymning och mörker kommer kvalitén fram. denna bild är skärmdumpad från webläsaren.
Här i garaget är det så mörkt att du inte skulle se handen 50 cm framför dig vid tagning av bild. bild.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomas Andersson skrev:
Jag har provat många kameror från kina och insätt att pris har betydelse. Man kan tro att två kameror med samma upplösning och lika mycket ir borde göra ungefär samma bild. Men som jag kommit fram till är att bilder på dagen även i billiga kameror ok men i skymning och mörker kommer kvalitén fram
...
Vore intressant att höra om dina erfarenheter och rekommendationer...
 
Denna bild kommer ifrån en dahua 4300s och då ingen kopia.
http://www.dahuasecurity.com/products/ipc-hfw4300s-398.html
Jag har även provat att köra dator som nvr och extern nvr. jag föredrar att köra extern nvr av samma märke som kameror eftersom man då gör alla ändringar i nvr och dessa skickas över till kameran. Man kan lätt tro att det är nvr som processar bilden och letar efter rörelser men så fungerar det inte med dahua utan varje kamera kör sin intelligens.
Att låta dator agera nvr kräver en hel del cpu eftersom alla kameror skall processas lokalt i datorn. Rätta mig gärna om jag har fel och föreslå program som fungerar bra i dator. Själv tycker jag att ispy fungerar bra med många roliga funktioner.
Slutsatsen från mig är Lägg lite mer pengar än vad man tänkt och kör med nvr med POE så slipper man dålig wifi och dra fram 230v till kameran. Detta blir ett system som inte hänger sig och måste jobbas med. Dock älskar jag utmaningar och komplicerade lösningar så kanske detta är lite tråkigt system. :)
 
Intressanta reflektioner Thomas.

Här en länk till kameran tror jag: http://www.aliexpress.com/item/Free...y-Outdoor-3-Megapixel-Full-HD/1588022775.html

Din insikt att man bör para ihop kameror och nvr på detta sätt är lite "tråkig" men jag är inte direkt förvånad.

Enligt tidigare diskussioner tycker jag det vore trevligt om man kunde göra all behandling centralt, men man kan också konstatera att 3-5 3MP kameror generera en hel del data och vem vill ha en PC som går på max 24x7. Kombinationen av central lagring och access till kameror och sparade händelser med kameror som själva triggar händelser är antagligen optimal eller iallafall minst o-optimal....

EFtersom alla har olika önskemål kring dessa saker är den tråkiga sanningen antagligen att man måste prova sig fram.
 
  • Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.