26 527 läst · 112 svar
27k läst
112 svar
två grannar i maskopi snott min stege,vad kan jag göra?
Nä, det trodde jag också, men vid senaste överlåtelsebesiktningen som jag deltog i, påstod besiktningsmannen att stege är inte fastighetstillbehör som ska följa huset, men det gör nog så ändå i många fall.Mikael_L skrev:
Har besiktningsmannen rätt eller fel?
När det gäller stege som ligger på taket eller är fastsatt i takpannorna är, vad jag förstår, fastighetstillbehör men vad jag avsåg i mitt förra inlägg var den stege som man använder från mark till takränna.Mikael_L skrev:
Ja, att en lös stege skulle vara fastighetstillbehör har jag aldrig hört innan. Vilken av mina stegar gäller det i så fall, eller gäller det alla?
Jag har kvar en lös stump av de stegar jag monterat fast på taket, jag kanske kan lämna kvar stumpen och ta med mig resten.
De som sitter fast på taket får så klart vara kvar. Att de räknas som fastighetstillbehör känns ganska självklart.
Jag har kvar en lös stump av de stegar jag monterat fast på taket, jag kanske kan lämna kvar stumpen och ta med mig resten.
De som sitter fast på taket får så klart vara kvar. Att de räknas som fastighetstillbehör känns ganska självklart.
Nej, min stege är min stege. Mitt hus äger ingenting. Om jag inte vill sälja min stege med huset så behöver jag inte.Mikael_L skrev:
....men, om det finns en stege och inget annat avtalas så kan kanske köparen förvänta sig att den är kvar....men det är en helt annan sak.
Om du läser jordabalken så finns det en hel del "prylar" som anses medfölja fastigheten.MathiasS skrev:
Om dessa "prylar" skall undantas så får man nog allt avtala särskilt om undantag, annars riskerar du förmodligen ersättningskrav.
Det är alltså inte så att man kan rensa huset när man flyttar, till ett tomt skal.
Däremot verkar det inte som en lös stege ingår.
missade ditt svar här roland. Jag är överens om att vissa saker förväntas följa med huset, men jag ville bara påtala att det inte måste finnas en stege eller vad det nu handlar om och om jag gärna vill behålla den jag har så står det mig fritt att sälja huset utan stege. Eller kylskåp, eller toadörrar. Men, man bör förstås skriva detta på papper också.roland53 skrev:Om du läser jordabalken så finns det en hel del "prylar" som anses medfölja fastigheten.
Om dessa "prylar" skall undantas så får man nog allt avtala särskilt om undantag, annars riskerar du förmodligen ersättningskrav.
Det är alltså inte så att man kan rensa huset när man flyttar, till ett tomt skal.
Däremot verkar det inte som en lös stege ingår.
Om du vill sälja huset utan stege, så behöver du inte skriva det på papperMathiasS skrev:missade ditt svar här roland. Jag är överens om att vissa saker förväntas följa med huset, men jag ville bara påtala att det inte måste finnas en stege eller vad det nu handlar om och om jag gärna vill behålla den jag har så står det mig fritt att sälja huset utan stege. Eller kylskåp, eller toadörrar. Men, man bör förstås skriva detta på papper också.