villa vista skrev:
detta har verkligen stegrat till en konflikt. Hoppas det inte trappas upp ytterligare.
haha!
 
  • Gilla
aleklint och 2 till
  • Laddar…
Konflikten verkar vara skarpast här i forumet. Förhoppningsvis har inte TS ringt kronofogden ännu :).

Mitt huvudtips gäller fortfarande: Eskalera inte konflikten. Det är inte värt att ha en grannfejd över en begagnad stege, oavsett vem som har rätt eller fel.

Ni verkar ju kunnat ha låna stegen av varandra utan problem hittills. Fortsätt med det och acceptera att ni inte är överens om vem som äger den. Det verkar ju ha fungerat när ni båda "visste" vem som ägde stegen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Tycker mig känna igen en granne... Erfarenheten från den är att det endast är myndigheters påtryckning som fungerar. Ren logik är helt meningslös. Man vill helt enkelt inte komma överens.

Jag hade nog struntat i stegen och köpt en ny. Märkt den tydligt med färg och eventuellt även låst fast den. Jag har själv sprayfärgat en del saker röda. Just pga försvunna saker. Din relation med båda grannarna är ju ändå redan körd.
 
Om jag hade kunnat bevisa att det var min stege hade jag personligen polisanmält direkt . Stöld är stöld och en stege är inte speciellt billig .
 
Att köpa en ny stege skulle varit det lättaste generellt - MEN om den gått i arv har den kanske större betydelse än så för TS.. principen blir med ens starkare att man vill ha "just den"..

Men det är helt sanslöst egentligen, alltihopp!
Speciellt när man bott grannar en längre tid utan några större problem.. (bottnar i nått annat?)

Oavsett, lycka till med stegen,
MVH Sandra
 
D
Märk den med SmartDNA och sedan polisanmäler du. Case Closed.
Kan rekommandera att sätta upp bevakningskameror också.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Lägg ner!
Du kommer nog aldrig att övertyga din vresiga granne.
Låt dem behålla den gamla omoderna stegen.

Köp en ny fin stege och komplettera med en rejäl stegfot, ett distansbeslag, en arbetsplattform och en verktygshängare. Sedan kan du klättra upp på taket, helt säkert, och skina som en sol. Och ALDRIG någonsin mer låna ut, vare sig din fina nya stege eller några andra verktyg.
 
Gå dit, ta med dig en batteridriven kap, kapa den i småbitar...köp ny med kvitto! Jag hade flippat om någon snodde min stege, jag hade förvandlats till Benny the Cop direkt!
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Det är ju nästan så man hade velat såga lite snitt i någon stegpinne en bit upp för att slippa granne 1 eller 2.
Jag hade satt ner foten, sagt nu får det faan vara nog och gått och hämtat stegen, lagt den på min tomt för att visa vart skåpet skall stå. Det är ju helt uppenbart att det aldrig kommer bli någon god grannsämja er emellan ändå så varför hålla på och dalta.
 
  • Gilla
Thomas59 och 2 till
  • Laddar…
Gillar förslaget att sno tillbaka stegen osedd, byta med en bekant och märka den nya stegen (som ju bör skilja sig markant från stege 1) ordentligt. Sen kan både granne 1 & 2 få klia sig i huvudet och undra vart stegen tog vägen. Som lite krydda skulle jag kunna tänka mig att låna ut stegen till 1 & 2 vid behov, mot lämplig ersättning förstås. :)

Att låta saken bero? Inte en chans...
 
  • Gilla
Springare och 1 till
  • Laddar…
Jankan skrev:
Samtalen som varit: nr 1 jag kommer till huset å upptäcker att stegen är borta då jag skulle använda den. Ringer granne 1 för att fråga om hon sett nån ta den. Då säger till mig att hon tagit tebax den för att jag lånat den och ska ändå sälja mitt hus och att den nu är utlånad till granne 2.
Förstår jag det rätt att du ska sälja huset? Det skulle i så fall jag ta med i beräkningen om hur jag skulle hantera situationen. En intressant aspekt i det hela är ju att du faktiskt inte vet att din far var ägare till stegen (och vi som utomstående har ju förstås ingen som helst möjlighet att bedöma vem av din far och din granne som är mest dement ;)).

Du har ju heller inte köpt stegen själv utan den har ingått i en mycket större affär (köpet av huset).

Juridiskt är detta faktiskt inte så jätteknepigt, men det är inte juridiken som gör ärendet speciellt.
 
Redigerat:
Det blir ju knappast någon budgivning om inte stege ingår i huset, det är ju det första mäklarna skriver i objektbeskrivningen.
Typ:
Villa med 3 m stege, flera tillbehör, som ny, måste ses!
Övrigt sjöutsikt, allt nyrenoverat.
 
  • Gilla
Jankan och 4 till
  • Laddar…
Plåster skrev:
Köp en ny fin stege och komplettera med en rejäl stegfot, ett distansbeslag, en arbetsplattform och en verktygshängare. Sedan kan du klättra upp på taket, helt säkert, och skina som en sol. Och ALDRIG någonsin mer låna ut, vare sig din fina nya stege eller några andra verktyg.
Vad hjälper det att aldrig låna ut när dom ändå bara går in och hämtar?
 
Plåthuset skrev:
Förstår jag det rätt att du ska sälja huset?
Tror nog att det är granne 1 som sagt "jag ska sälja mitt hus". Då löper ju TS stor risk att få se sin stege åka med flyttlasset.
 
ToRy skrev:
Tror nog att det är granne 1 som sagt "jag ska sälja mitt hus". Då löper ju TS stor risk att få se sin stege åka med flyttlasset.
Det skulle jag se som ett fullständigt obetydligt problem i så fall. Jag kan förstå att man kan känna att man behöver sätta ner foten mot befintliga och kvarstannande grannar för att inte få ytterligare problem, men om grannen ska flytta är det ju mer troligt att man kan komma överens med den nya grannen om hur nyttjandet av stegen ska gå till.

Eller så får man helt enkelt gå in och hämta stegen hos den nya grannen och hävda att "granne 1" hade lånat den tidigare. :D
 
  • Gilla
nexustwins
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.