Är det någon som har en inbjudan till open.sen.se att avvara? Är i stort behov av en.
 
toys skrev:
Är det någon som har en inbjudan till open.sen.se att avvara? Är i stort behov av en.
Jag har. Skicka din e-mail adress till mig så kommer det en.
 
dhanjel skrev:
Du behöver inte ens nåt script, du kan associera wallplugen direkt med sensorn under sensorns avancerade egenskaper, om det bara är det du ska göra.

Annars så skapa grunden till scenen i block läge och ändra den sen till lua så får du en grund att jobba vidare på.
Det jag vill göra är att om rörelsesensorn löser ut ska wallpluggen startas och om det inte är någon ny rörelse under 5 minuter så ska wallpluggen stängas av.

Jag var inne och tittade under Avancerat, men såg ej var jag kunde göra dessa inställningar. Hittade heller ingen guide till inställningar av t.ex. wallpluggen av Fibaro.

Finns det någon dummies guide för hur man sätter ihop scener?
 
hek skrev:
Phillips släppte för några år sedan sin väckarklocka Wake Up Light. Nu kan du fixa samma sak med en liten Vera plugin och din taklampa och zwave dimmer i sovrummet.

Installera pluginen WakeupRamp

[bild]

Konfigurera vilka enheter du vill rampa upp på morgonen under Devices. Du kan också ställa in under hur lång tid (i sekunder) som skall förflyta mell 0-100% av ljusstyrkan RampTimeSec.

Går även välja ett antal enhet som stoppar upptändningen hos WakeUpRamp (t.ex om du är bortrest) vilket väljs med InhibitingDevices. I mitt fall kan jag ha en "Virtuell Switch" som är på när vi har pålarmat huset.

När konfigurationen är klar är det bara att skapa en scen som slår på WakeupRamp vid tidpunken man vill gå upp på morgonen (- upptändningstiden).

Hmm ... nu skulle man ju vilja att ens (z-wave) väckarklocka skickar väckningstiden till Veran också. ;)

Läs mer här:
[länk]
Hur går jag till väga, och med vilka produkter, om jag vill få "wake up light" funktionalitet i dag?
 
Larsa skrev:
Det var det som var ursprungsproblemet. Insatsbrytarna (dosbrytare) jag sett är från -10 grader.

Men det kanske funkar ändå...
Jag letar också efter detta..

ska sätta upp ute belysning och kommer få dra el från ett vägguttag på altanen.
Jag funderade precis som du skrivit på en https://www.m.nu/flush-relay-qubino-p-1527.html men det står -10 grader på den.
är det någon som har erfarenhet av att köra en sådan utomhus?
jag funderade på att sätta den i en http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Uttag-Strombrytare-och-Dimmer/Strombrytare-for-utomhus-2000017398/
eller liknande, hur tror ni detta skulle funka?

Det kommer sitta under tak så skyddat från regn.
 
Redigerat:
Billigaste sättet att mäta en temperatur "native z-wave", är det att använda en fibaro dörrsensor med en tempmätare? Skulle vilja ha koll på värmen i tvbänken.
 
Vinterdags igen, men vet inte riktigt hur jag ska syta motorvärmaren.
Har uttag på utsidan, men finns ju inga plugs/relays som stödjer de tempoeraturerna?
 
Dra kabel till det uttaget från en dosa inomhus ;)
 
Mjo lite det jag är inte på nästan, dra en förlöngningskabel för utomhusbruk från ett uttag i garaget under gragaedörren och använda den. Inte optimalt dock.

Eller vänta, har en brytare på insidan i garaget. Där borde man ju kunna sättta en relay switch då.
 
Redigerat:
Hej,
Jag är ganska ny på Z-wave och har stött på lite bekymmer. Jag använder Fibaro Universal Sensor som jag vill koppla till min ringklocka, och sedan spela "ding dong" i Sonos-anläggningen. Jag har Vera Edge som controller. Problemet jag har är att jag inte kan se/registrera tryck på dörrklockan. Jag har kopplat enligt bifogad bild. Själva sensorn dyker upp som "motion sensor" i min controller, men det har jag förstått är normalt. Då borde väl trycket på knappen dyka upp som en rörelse? Och att jag kan skapa en scen som säger "när rörelse sker så..."
Någon som kan hjälpa?

doorbell.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har egentligen ingen aning om din sensor, men ofta är det variabler under advanced som man får titta på. Sen för att bygga scenes utifrån en variabel behöver du antagligen använda PLEG eller egen luua.
 
Kopplade upp min förstärkare till Vera ikväll. Nu ska det sättas upp coola scener!
 
Daniel Gr skrev:
Kolla i: [länk].

Titta under section "V Configuration" för vilka parameterar att ställa in. Inte helt intiutivt, men Google is you friend...

/Daniel
Tack för svar @Larsa och @Daniel Gr

Jag har googlat och testat alla möjliga varianter. Jag hoppades någon här på forumet använder just Fibaro Universal Sensor, som kan visa hur ni har kopplat/konfigurerat. För temperatur-inputs funkar det, men jag får alltså inte till att detektera händelser på "binary input", i mitt fall tryck på dörrklocka.

Jag kanske måste hitta ett annat sätt att fånga dörrklocks-tryck? Förslag på det?
 
Använd en ingång till en vanlig switch-repeater för ringklockan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.