D
Vad jag hört är det naturligt att björkarna är mörka i mitten ochvdet är inget tecken på röta.

Högt pris kan ju även vara att man inte vill göra det men får man det man vill ha så gör man det ändå.

Är väl just som du säger, om inte om fanns....

Ang. Grannens björkar som står bra till mot en åker, är det OK att fälla ut på åkern bara för att det är åker? Jag skulle personligen blir lite sur ifall någon fällde ut träd på mina åkrar utan att fråga pga olika anledningar.

Tur man har lite tjänster att ta igen.... ;)

t008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja, runt 5000:-/träd är nog ganska vettigt.

Jag har själv fällt några rätt stora ekar nära ett hus med hjälp av skylift, det var enklare än jag trodde. Man ska bara vara noga med hur man placerar korgen i förhållande till det man sågar loss. Och så klart att själva lyften inte står rakt under. Annars kommer man ju åt väldigt bra, bara att köra korgen intill där man ska såga. Grenar först och stammen sist. Man kan spara några grenar på den sida man vill att stammen skall falla åt, så får man hjälp med att det går åt rätt håll.

Redigerat:
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Är som sagt bara att hyra en skylift åk upp ta ner nån meter i taget...tar en dag! Lätt som en plätt om man kommer åt med skylift vill säga!

var det inkl bortforsling så är det i nivå med det vi fick, vi tog in pris för 2 stooora ekar, de skulle kosta några tusenlappar att fälla men 5000 i framkörning av kranbil som hämtade det och sen 2000 ca för att göra dig av med det. dvs ca 10 000 kr för ett träd men ca 13 000 för två. det konstig är om varje träd skulle kosta 12, låter orimligt.
vi tänkte dock skänka som ved, många som värmer husen med ved runt oss, dock ångrade sig vår granne så det blev inget. ..

Hade en trädfällare hemma, 3000:- för att såga ner och träd och kapa upp det i bitar. Sedan skänkte jag bort träd inkl ris på blocket. Jag tyckte det var dyrt för den tid han var här.

Betalade 1000 för fällning och 500 för kvistning och kapning i hanterbara delar. Björk som stod så den lätt kunde fällas över hus vilket han iofs inte gjorde utan lade ner den snyggt mellan hus och lekstuga.

Förra hösten sågade 2 proffs ner 16 träd på en "skogssommarstugetomt" i hanterbara bitar då de växte tätt och några var enorma. Mest gran, några lönnar och en björk. Totalt pris 16 625 kr inkl moms, dock var detta i Skåne och allt som fälldes stannade kvar på tomten men röjdes undan innan påsken till en kostnad av ett naprapatbesök.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
Bara en reflektion över pris - en arborist (alltså en utbildad trädfällare) har en försäkring som täcker skador som kan uppkomma i arbetet. Självklart påverkar det priset, men det visar också att det är en person som tar ansvar.
Kapa träd kan väl vem som helst med en yxa göra, men vad händer om/när trädet faller fel, grenar far iväg och krossar grannens fönster eller dylikt? Tvivlar på att hemförsäkringen tar den typen av klanteri.
Ni kan ju också fundera på hur lång tid det tar att säkra fästpunkter, klättra upp och sedan ta ner ett stort träd på en kontrollerat sätt, dvs se till att grenar och annat faller där det ska. Oftast tar det mer än 30 min.... Och ska sedan allt forslas bort tar det också rejält med tid, kräver släp/flakbil och kostar förmodligen att lämna in på återvinningsstationen.....

Självklart ska man begära in offerter från flera företag, och arborister är inte annorlunda än andra företagare - vissa är dyrare än andra, men att tro att det ska vara lika "billigt" som att ta fram motorsågen själv är bara löjligt.

Vi bor mitt i ett villaområde, har grannar på alla håll och när vi flyttade in hade vi 4 st 40 åriga tallar på tomten, de lutade ut från tomten och in över grannarnas trädgårdar... Till detta kom 5 st lika gamla granar. Det tog en hel dag att få ner detta, då var de två st arborister som jobbade tillsammans, och sedan hela helgen att få undan resterna (fick köra motorsågarna i skift eftersom de höll på att överhettas). Säger sig själv att det inte kostar 5000 kr för den typen av jobb.

• Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
Tar ni in priser för att fälla träd så kolla deras utbildning. En certifierad/utbildad arborist (ISA, ETW eller Hvilan utbildning) vet vad den håller på med. Plus att de har normalt en ansvarsförsäkring på 10 miljoner för person- och materiella skador. Jag jobbar som arborist och har gått två års utbildning för det. 16kkr för ett träd verkar väldigt dyrt även om det skulle stå svårt till men allt beror på. Måste de klättras ner och det krävs tre personer en hel dag att plocka ner och forsla bort det till en plats där lastbilen kan ta hand om riset så kan det mycket väl kosta så mycket.

Normalt sätt så fäller vi inte träd ut på åkrar sålänge markägaren inte har gett tillåtelse för det. Det blir så mycket ris på åkern plus att marken blir ojämn när stammar landar.

Bortforsling av ris och stock är inte gratis som så många tror. Vi tjänar inga pengar på att ha hand om stocken och skulle vi ha tillgång till en stor flis och sälja det till värmeverken direkt så är det knappt så det skulle bekosta borttransporten eller slitaget på flismaskinen.

• Gilla
jeppe42 och 2 till
  • Laddar…
I
  • Gilla
robbish321 och 2 till
  • Laddar…
Hade en lastbil hemma med kranmonterad såg, som tog ner en björk på ca 15+meter. Han tog ner den i delar och det gick på ca 2.500 ink bortforsling.....

Jag var mycket nöjd :)

Jag brukar använda skogsvinschen för att få ned såna där svåra träd själv. Ställer traktorn på tillräckligt avstånd och klättrar upp med vajern i trädet och fäster den så högt stegen räcker. En man sågar och en står vid traktorn och kör vinschen. Den har 2000 kg dragkraft så med litet milt våld faller trädet dit man vill.
Det behövs inga konstifika maskiner och utbildningar till det....... men man måste vara van att hugga i skogen och ha gjort det förr.

Här i trakten brukar priset vara att den som hugger får stockarna och veden plus 15 euro i timmen svart. Gårdsägaren får själv ta hand om riset.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
För åtta-nio år sedan så gick jag och den dåvarande grannen ihop för att ta ner ett antal tallar på våra tomter inne i ett villaområde. Jag hade fem stycken, och jag tror att grannen hade sju. Cirka 20-25 meter höga, med någon enstaka uppåt 28 meter.
Jag betalade 5000:- för mina träd, och jag antar att grannen betalade något mer. De var två personer som höll på en arbetsdag, och hyra av skylift ingick. Men då tog vi hand om ved och ris själva, och stubbarna fick vara kvar.
Vissa träd kunde de fälla direkt, medans de tog andra i två steg. Då tog de sig upp straxt ovanför mitten med skyliften, och kapade bort grenarna där. Sen tog de en rejäl stropp och satte fast runt stammen på två ställen med någon meters avstånd, och så kapade de mellan fastsättningspunkterna så att överdelen ramlade ner och blev hängandes längs med nederdelen. Slutligen så drog de ett spännband runt de båda delarna och fällde sedan alltihop nere vid marken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.