Jag har ett "avstick" från min brineledning till en konvektor för frikyla. På avsticket finns det avstängningsventiler på fram och retur från konvektorn. Jag vill stänga båda dessa ventiler under vinterhalvåret för att elminera en del oljud. Kan jag göra detta utan risk för sprängning av kopparören (hårda) eller att presskopplingarna trycks isär? Förbindelsen med expansionskärlet bryts ju om jag stänger.
Jag kommer isåfall att stänga ventilerna när avsticket håller ca 20 grader. Innan jag öppnar igen till våren så kan man förmoda att en variation från 18-22 grader kan förekomma (hela avsticket går i uppvärmda utrymmen).
Det avstängda partiet innehåller ca 10 liter vatten/etanol (28%) i 30 meter rör. Expansionen för vatten vid +2 grader får jag till 4 ml motsvarande 1 cm i rören (med etanol vet jag inte riktigt men det är väl något värre vill jag minnas)
Jag kommer isåfall att stänga ventilerna när avsticket håller ca 20 grader. Innan jag öppnar igen till våren så kan man förmoda att en variation från 18-22 grader kan förekomma (hela avsticket går i uppvärmda utrymmen).
Det avstängda partiet innehåller ca 10 liter vatten/etanol (28%) i 30 meter rör. Expansionen för vatten vid +2 grader får jag till 4 ml motsvarande 1 cm i rören (med etanol vet jag inte riktigt men det är väl något värre vill jag minnas)
Redigerat:
Ok här kommer en bild. Det är alltså AV1 och AV2 jag vill stänga.
Tyvärr verkar oljudet komma från pumphuset i den ordinarie brinepumpen (den i värmepumpslådan på bilden) och spridas via rören till konvektorns "högtalarmembran" Det blir tyst först när jag stänger både AV1 och AV2. Det räcker inte med en av dem.
Tyvärr verkar oljudet komma från pumphuset i den ordinarie brinepumpen (den i värmepumpslådan på bilden) och spridas via rören till konvektorns "högtalarmembran" Det blir tyst först när jag stänger både AV1 och AV2. Det räcker inte med en av dem.
Medlem
· Blekinge
· 10 424 inlägg
Det är jag inte så säker på. Stänger han båda så får han en hel stum vattenvolym i konvektorn som kan ju expandera vid värmeväxlingar i rummet.GK100 skrev:
Skulle det funka ljudmässigt att stänga en ventil och den andra till 99%? Den minimala öppningen skulle räcka att avlasta systemet. Eller så litar man på att SV har en lägre trycknivå än sprängtrycket i konvektorn.
Tack för alla synpunkter!
Man kan även titta på vattnets kompressibilitet. Med 4 bars tryck komprimeras vatten 0.018% vilket ganska väl motsvarar nettot på 0.016% ovan. En tänkbar slutsats skulle alltså kunna vara att - för rent vatten - tryckökningen är ungefär 4 bar per grad. Två graders övertemperatur ger då 8 bar vilket både rör, kopplingar och konvektor isåfall skulle klara (nätt och jämt vad gäller konvektorn).
Det går rätt bra att räkna på vatten då det finns massor av information om det. Blandar man i etanol så är det dock magert med information. Ren etanol expanderar dock betydligt mer än vatten - men den kan även komprimeras mer. Men en lösning av etanol och vatten beter sig nog inte riktigt som medelvärdet av beståndsdelarna.
Vore snällt om någon av er som anser att det går bra kunde kvalificera påståendet. Det vore ju bra om det t.ex. baseras på gällande praxis i vvs-branchen eller åtminstonde egen erfarenhet.
Om man räknar på rent vatten vs koppar så expanderar vattnets volym 0.021% per grad medan kopparrörets inre volym borde expandera 0.005% per grad (0.0017% i såväl rörets längd som omkrets borde ge 3 gånger så mycket i volym). Kvarstår alltså 0.016% per grad som inte kompenseras.
Ja, det verkar faktiskt som om kulventilen fungerar som en linjär volymkontroll. Det är förstås inte så lätt att ställa in 99% men jag satte på cirkpumpen (P), öppnade sakta ventilen och lyssnade mig fram så att det garanterat fanns ett hörbart flöde. Detta ger fullgod dämpning för att sova gott. Långsiktigt skulle jag dock vilja ha en enklare metod för att slå om till vinterläge. Eller ännu hellre hitta ett sätt att dämpa vattenpelarens ljudledning.
Man kan även titta på vattnets kompressibilitet. Med 4 bars tryck komprimeras vatten 0.018% vilket ganska väl motsvarar nettot på 0.016% ovan. En tänkbar slutsats skulle alltså kunna vara att - för rent vatten - tryckökningen är ungefär 4 bar per grad. Två graders övertemperatur ger då 8 bar vilket både rör, kopplingar och konvektor isåfall skulle klara (nätt och jämt vad gäller konvektorn).
Det går rätt bra att räkna på vatten då det finns massor av information om det. Blandar man i etanol så är det dock magert med information. Ren etanol expanderar dock betydligt mer än vatten - men den kan även komprimeras mer. Men en lösning av etanol och vatten beter sig nog inte riktigt som medelvärdet av beståndsdelarna.
Redigerat:
När du ändå är inne på lite enkla överslag kan du ju skatta även den rent mekaniska elasticiteten i ditt system med rör och luftkylare. Om du tror praxis från VVS-branchen skulle tillföra så mycket här har du nog överskattat den en smula, däremot erfarenheter från gräsrötter som jobbar där ger säkert mycket. Uppfattar det som att Pherra har såna erfarenheter och skulle därför vikta hans "garanti" högt.
Ja, jag är också inne på att göra ett överslag på elastisiteten. En annan ide som kanske kan vara nog så betydelsefullt är att göra ett överslag på mängden fri luft i avsticket (när ingen cirkulation skett i slingan en längre tid så håller den ju ca 10 grader högre temp än brinen i övrigt och löst luft borde frigöras för att senare kunna komprimeras).
Med praxis så menade jag just hur de som jobbar i branchen brukar göra i praktiken. Så jag håller helt med dig.
Med praxis så menade jag just hur de som jobbar i branchen brukar göra i praktiken. Så jag håller helt med dig.
Ang mekanisk elastisitet:
Om vi fortsätter att räkna på 4 bar så får jag det till att kopparrören vidgar sig elastiskt 0.0034% i rörets omkrets och 0.0017% i rörets längsled. Räknat i volym blir det då omkring 0.008%. Med 4 bars tryck vinner man alltså en volym på 0.018% p g a vattnets kompression och 0.008% p g a rörens elastisitet - summa 0.024%. Eller helt enkelt 0.006% per bar. För att svara upp mot nettoexpansionen på 0.016% per grad blir då trycket 2.7 bar per grad eller drygt 5 bar för mina 2 graders antagna ökning. Fortfarande dock baserat på att det är rent vatten i systemet.
Elastisiteten i presskopplingarnas o-ringar kanske kan bidra till volymen i ännu högre grad. Jag har närmare 50 sådana o-ringar i systemet.
Om vi fortsätter att räkna på 4 bar så får jag det till att kopparrören vidgar sig elastiskt 0.0034% i rörets omkrets och 0.0017% i rörets längsled. Räknat i volym blir det då omkring 0.008%. Med 4 bars tryck vinner man alltså en volym på 0.018% p g a vattnets kompression och 0.008% p g a rörens elastisitet - summa 0.024%. Eller helt enkelt 0.006% per bar. För att svara upp mot nettoexpansionen på 0.016% per grad blir då trycket 2.7 bar per grad eller drygt 5 bar för mina 2 graders antagna ökning. Fortfarande dock baserat på att det är rent vatten i systemet.
Elastisiteten i presskopplingarnas o-ringar kanske kan bidra till volymen i ännu högre grad. Jag har närmare 50 sådana o-ringar i systemet.
Medlem
· Blekinge
· 10 424 inlägg
Ett sätt att förhindra stomljud i rörväggen kan vara att ersätta en del med plastslang. Jag tror det finns sådant som används mot vattenslag.
Jag trodde först också att det var stomljud men blev tveksam till det när jag upptäckte att ljudet nästintill eliminerades helt genom att stänga ventilerna. Jag tror numera snarare att det är vattnet som leder ljudet. Dock har har jag hört att en flexslang kan hjälpa även mot detta förutsatt att den har större dimension än rörledningarna i övrigt (ljuddämparprincipen) - oklart dock hur mycket det hjälper. Typ denna:
http://www.rinkabyror.se/artikel/rostfri-slang-15x200-mm/
Visste jag att det hjälpte skulle jag inte tveka att sätta dit sådana.