19 743 läst · 40 svar
20k läst
40 svar
Ska höja marken över källarfönster, bygga ett "ljusinsläpp"
Sida 1 av 3
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 091 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 091 inlägg
Som topic lyder, jag är i behov att höja marken en bit ovanför mitt källarfönster pga. lutningen är fel.
Hade tänkt mura en liten "ram" runt fönstret som jag kan höja marken runt utan att fönstret blir dränkt.
Jag har aldrig murat någon gång dock, är lecablock bra för detta ändamål?
Såg att byggmax hade ett ganska smalt lecablock, dock utan spår för armering, hur armerar man ett sånt?
Antar att jag måste armera?
Ska jag fästa konstruktionen i husgrunden eller ska den vara fristående? Om jag fäster den i huset är jag rädd att sättningar ska spräcka husväggen.
Hade tänkt mura en liten "ram" runt fönstret som jag kan höja marken runt utan att fönstret blir dränkt.
Jag har aldrig murat någon gång dock, är lecablock bra för detta ändamål?
Såg att byggmax hade ett ganska smalt lecablock, dock utan spår för armering, hur armerar man ett sånt?
Antar att jag måste armera?
Ska jag fästa konstruktionen i husgrunden eller ska den vara fristående? Om jag fäster den i huset är jag rädd att sättningar ska spräcka husväggen.
Har inte byggt något sådant själv, men tänk på marktrycket - det kan bli en del jord som trycker på - lecablock är nog inte det stadigaste ? Kanske går att armera upp så dessa funkar, men jag har nog aldrig set en sådan kasun gjord av leca - brukar vara betong.
L-element, där L-delen är under marken, torde kanske vara det bästa, eller att gjuta - frågan är om det inte finns färdiga kasundelar (tex: http://www.steriks.se/sv/Produktsortiment/Murar/Stodmurar-L-stod/L-stod-20-kNm2-not-not/) ?
Såg en annan diskussion osm kanske kan vara relevant...
https://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/13840-stodmur-lattklinker-eller-l-block.html
/K
L-element, där L-delen är under marken, torde kanske vara det bästa, eller att gjuta - frågan är om det inte finns färdiga kasundelar (tex: http://www.steriks.se/sv/Produktsortiment/Murar/Stodmurar-L-stod/L-stod-20-kNm2-not-not/) ?
Såg en annan diskussion osm kanske kan vara relevant...
https://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/13840-stodmur-lattklinker-eller-l-block.html
/K
Redigerat:
Det är väl inget marktryck att tala om när man ska gjuta en "brunn" framför ett källarfönster?
Fönstret ligger väl över mark idag och brunnen ska (väl?) bara ned en bit under fönstret och sen upp så pass att man kan höja marknivån ett par decimeter?
Om man då gräver ut framför fönstret och grundar med makadam som komprimeras och sen bygger en form för brunnen och gjuter upp det så borde det väl bli starkt nog?
Man kan/bör väl knyta ihop brunnens armering med några armeringsstål inborrade i källarmuren(beroende på materialet i den kanske man ska ha något fästelement?).
Jag har svårt att se att det skulle bli så mycket belastning på det att det inte håller mot det lilla marktryck som blir. Lite platonmatta eller liknande på utsidan och en ingjuten avrinning för regnvatten tar väl hand om vatten/fukt.
Om man vill stapla några smala lecablock som nämns så måste man väl iaf gjuta en platta att ställa dem på och sen putsa utsidan innan platon och insidan likaså?
Med block som står mot källarväggen och sen block på tvären utanför som stöttar mot dem är ju ett alternativ men det måste ju armeras om inte blocken är fullängd och armering mellan skiften blir knepigt då det inte finns spår i de blocken.
Som jag ser det så är det väl i det fallet lika bra att gjuta allt i ett stycke?
Fönstret ligger väl över mark idag och brunnen ska (väl?) bara ned en bit under fönstret och sen upp så pass att man kan höja marknivån ett par decimeter?
Om man då gräver ut framför fönstret och grundar med makadam som komprimeras och sen bygger en form för brunnen och gjuter upp det så borde det väl bli starkt nog?
Man kan/bör väl knyta ihop brunnens armering med några armeringsstål inborrade i källarmuren(beroende på materialet i den kanske man ska ha något fästelement?).
Jag har svårt att se att det skulle bli så mycket belastning på det att det inte håller mot det lilla marktryck som blir. Lite platonmatta eller liknande på utsidan och en ingjuten avrinning för regnvatten tar väl hand om vatten/fukt.
Om man vill stapla några smala lecablock som nämns så måste man väl iaf gjuta en platta att ställa dem på och sen putsa utsidan innan platon och insidan likaså?
Med block som står mot källarväggen och sen block på tvären utanför som stöttar mot dem är ju ett alternativ men det måste ju armeras om inte blocken är fullängd och armering mellan skiften blir knepigt då det inte finns spår i de blocken.
Som jag ser det så är det väl i det fallet lika bra att gjuta allt i ett stycke?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 091 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 091 inlägg
Min tanke (har murat exakt noll gånger, aldrig ens varit med på det) var att bara gräva ur o sen på med makadam o jämna av, sen mura med lekablocken stående på gruset, det jag var osäker på var om detta skulle hålla. O det verkar ju då inte göra.Testarn skrev:Det är väl inget marktryck att tala om när man ska gjuta en "brunn" framför ett källarfönster?
Fönstret ligger väl över mark idag och brunnen ska (väl?) bara ned en bit under fönstret och sen upp så pass att man kan höja marknivån ett par decimeter?
Om man då gräver ut framför fönstret och grundar med makadam som komprimeras och sen bygger en form för brunnen och gjuter upp det så borde det väl bli starkt nog?
Man kan/bör väl knyta ihop brunnens armering med några armeringsstål inborrade i källarmuren(beroende på materialet i den kanske man ska ha något fästelement?).
Jag har svårt att se att det skulle bli så mycket belastning på det att det inte håller mot det lilla marktryck som blir. Lite platonmatta eller liknande på utsidan och en ingjuten avrinning för regnvatten tar väl hand om vatten/fukt.
Om man vill stapla några smala lecablock som nämns så måste man väl iaf gjuta en platta att ställa dem på och sen putsa utsidan innan platon och insidan likaså?
Med block som står mot källarväggen och sen block på tvären utanför som stöttar mot dem är ju ett alternativ men det måste ju armeras om inte blocken är fullängd och armering mellan skiften blir knepigt då det inte finns spår i de blocken.
Som jag ser det så är det väl i det fallet lika bra att gjuta allt i ett stycke?
Gjuta av betong låter isåfall som en bättre idé då, frågan är, måste den förankras i husgrunden över huvud taget? Jag är lite nojig över att det ska tjälskjuta underifrån mot "brunnen" så att den bryter sönder husgrunden.
Medlem
· Blekinge
· 10 424 inlägg
Nej, betongkasunen behöver inte vara förankras i husgrunden. Du kan gjuta betongen ända fram men med en bit byggfolie emellan. Men springan borde tätas så att inget vatten rinner in den vägen.
Du behöver nog inte knyta ihop källarmuren med kasunen om du är orolig, det går ju att sätta en mjukfog mellan delarna, men det krävar nog bättre grundläggning med makadam och att packa den så att kasunen inte sjunker efter någon säsong och det blir en större springa mellan vägg och kasun.
Jag hade inte varit orolig för att du ska få tjälskjutning på den lilla ytan som som trycker sönder källarväggen, men jag vet ju inte vad du har för markförhållanden eller för den delen vad det är för källarvägg?
Jag hade inte varit orolig för att du ska få tjälskjutning på den lilla ytan som som trycker sönder källarväggen, men jag vet ju inte vad du har för markförhållanden eller för den delen vad det är för källarvägg?
Inte mitt expertområde, men om du lägger cellplast under betongplattan borde risken för tjälskjutning också minska. Lägger du platonmatta på utsida kasunen och en meter ut på källarväggen på respektive sida om kasunen och tätar med lämplig tätgucka i ändrarna på platonmatten så borde det hindra eventuellt vatten att komma in som riskerar att rinna ut ur en eventuell glipa mellan kasun och källarvägg.
Jag är ganska övertygad om att det duger gott med leca i detta fallet. Jag antar att "brunnen" skall tillverkas som ett U, därför kommer den få stöd mot marktrycket naturligt.
Sen blir det naturligtvis bättre och längre livslängd med betong, men det är betydligt mycket mer jobb att bygga form och gjuta än att mura en lecamur som sen putsas.
Sen blir det naturligtvis bättre och längre livslängd med betong, men det är betydligt mycket mer jobb att bygga form och gjuta än att mura en lecamur som sen putsas.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 091 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 091 inlägg
Vad det är för källarvägg vet jag inte riktigt, den är lättborrad med en vanlig slagborr iallafall.Testarn skrev:Du behöver nog inte knyta ihop källarmuren med kasunen om du är orolig, det går ju att sätta en mjukfog mellan delarna, men det krävar nog bättre grundläggning med makadam och att packa den så att kasunen inte sjunker efter någon säsong och det blir en större springa mellan vägg och kasun.
Jag hade inte varit orolig för att du ska få tjälskjutning på den lilla ytan som som trycker sönder källarväggen, men jag vet ju inte vad du har för markförhållanden eller för den delen vad det är för källarvägg?
Jag tänkte försöka börja med detta projekt imorgon, är detta rätt metod om jag nu ska gjuta en platta:
Gräva ur ett par decimeter, fylla upp med makadam, räcker det att bara stampa lite för att komprimera? Borde ju ge bättre resultat än en lättare padda iallafall?
Ovanpå makadammet lägger jag cellplast som är några DM större än kasunen ska vara.
Bygger en ram av trä som ska motsvara botten på kasunen, förbereder med avloppsrör och spygatt och armering.
Gjuter en platta på 5-10 CM? Vad är tillräckligt här?
Väntar tills den stelnat tillräckligt, kanske 48 timmar?
Bygger en ram för väggarna i kasunen som jag ställer på plattan och får till bra på något vis.
Jag har nog beslutat mig för att gjuta, mest för att det känns som ett lagom projekt att lära sig gjuta på.
Helt rätt
Bara ett tillägg och det är att du efter att du dragit av betongen på plattan sticker ner armeringsjärn i (typ var 20 cm) i ytterkant på plattan som då ska hamna mitt i den kommande muren. Du bockar sedan armeringsjärn som stora U:n som ska löpa horisontellt i muren, dessa najjar fast på de uppstickande armeringsjärnen så det bildar ett matta med stora maskor.
Tänk på att armeringsjärn inte ska ligga närmare färdig betongyta än 3 cm, helst 5 på grund av risk för att de rostar med sprucken betong som följd. Plattan behöver inte vara så tjock men 5 cm är nog i minsta laget.
EDIT: Ja, det räcker att du stampar makadamen, men lägg inte ut mer än några cm tjocka lager i taget om du ska packa det med fötterna.
Bara ett tillägg och det är att du efter att du dragit av betongen på plattan sticker ner armeringsjärn i (typ var 20 cm) i ytterkant på plattan som då ska hamna mitt i den kommande muren. Du bockar sedan armeringsjärn som stora U:n som ska löpa horisontellt i muren, dessa najjar fast på de uppstickande armeringsjärnen så det bildar ett matta med stora maskor.
Tänk på att armeringsjärn inte ska ligga närmare färdig betongyta än 3 cm, helst 5 på grund av risk för att de rostar med sprucken betong som följd. Plattan behöver inte vara så tjock men 5 cm är nog i minsta laget.
EDIT: Ja, det räcker att du stampar makadamen, men lägg inte ut mer än några cm tjocka lager i taget om du ska packa det med fötterna.
Redigerat:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 091 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 091 inlägg
Sådär, nu är projektet igång, här har jag grävt ur all lerjord tills jag mötte bara sand.
Här har jag fyllt upp med 1dm grus och sen på med en 100mm tjock isolering, kommer nog lägga på en till på runt 5CM för att få upp höjden lite bara.
Här har jag fyllt upp med 1dm grus och sen på med en 100mm tjock isolering, kommer nog lägga på en till på runt 5CM för att få upp höjden lite bara.