shms skrev:
Det är grannen ovanför som ska ha kabeln och då måste den gå ifrån mitt comhem jack upp längs väggen till han. Jag ska ringa förvaltaren på måndag och säga att han får lägga ner lite energi på att hitta en annan lösning innan jag ger med mig. Det som stör mig lite är att föreningen har låga underhållskostnader men ändå tar ut en hyra som är en bra bit över medel, därför har jag inget dåligt samvete att låta dem få pröjsa kalaset.
Nu får jag nästan hålla med "andra laget" - att kalla det för hyra och att "de" ska stå för kalaset visar på lite bristande insikter...

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Jag vill inte vara ännu mer elak men... Det kanske är dags att du läser på vad det handlar om att bo i en BR...
Det är tråkigt att du tyvärr inte förstått vad det handlar om. Men det är väldigt många som inte förstår vad det handlar om.... Så du är inte ensam där ute...
Det jag syftar på är att föreningen lägger ner mycket pengar på skit, då kan dem lägga ner en promille på det här också tycker jag.

• Gilla
jimih
  • Laddar…
osiris skrev:
Nu får jag nästan hålla med "andra laget" - att kalla det för hyra och att "de" ska stå för kalaset visar på lite bristande insikter...
Vissa skriver hyra istället för bostadsavgift för att förenkla, jag vet att begreppet är fel men jag tror att dom flesta, förutom du, förstår vad jag menar med det. Med "dem" menar jag föreningens underhållsbudget som är på ett par miljoner om året som jag tycker man kan ta en promille ifrån för att lösa det här problemet.

• Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
O
harry73 skrev:
Du som ingen annan borde kunna hjälpa ts.
som föredetta styrelseordförende i en bostadrättförening, borde du kunna hjälpa med att förlara rättsläget, ansvarsgränser mellan förening och medlem. Kanske hur man överklagar ett beslut eller något annat som jag som vilaägare inte ens tänker på.
men det endaste du gör är att garma över allt barnsligt trams om en tv-kabel.
om du nu inte vill hjälpa ts, varför svarar du öht?
Tja, det ända du gör är att spy galla över hur fult det är med en klamrad kabel... Varför svarar du överhuvudtaget?

O
shms skrev:
Vissa skriver hyra istället för bostadsavgift för att förenkla, jag vet att begreppet är fel men jag tror att dom flesta, förutom du, förstår vad jag menar med det. Med "dem" menar jag föreningens underhållsbudget som är på ett par miljoner om året som jag tycker man kan ta en promille ifrån för att lösa det här problemet.
Men att föreningens underhålls budget är stor beror på att det är en stor förening. En liten förening liten underhållsbudget.
Underhållsbudgeten är inte där för att fräsa in en kabel i en lgh. Det är inte underhåll... Att byta ut antennkabeln i alla lgh det är underhåll..

S
harry73 skrev:
Du som ingen annan borde kunna hjälpa ts.
som föredetta styrelseordförende i en bostadrättförening, borde du kunna hjälpa med att förlara rättsläget, ansvarsgränser mellan förening och medlem. Kanske hur man överklagar ett beslut eller något annat som jag som vilaägare inte ens tänker på.
men det endaste du gör är att garma över allt barnsligt trams om en tv-kabel.
om du nu inte vill hjälpa ts, varför svarar du öht?
Kapittel 1 Paragraf 1
Du skola icke klamra kabel på din grannes vägg.

Odjuret skrev:
Men att föreningens underhålls budget är stor beror på att det är en stor förening. En liten förening liten underhållsbudget.
Underhållsbudgeten är inte där för att fräsa in en kabel i en lgh. Det är inte underhåll... Att byta ut antennkabeln i alla lgh det är underhåll..
Det är vell självklart att dem har lagt undan pengar för oförutsägbara händelser?

Alla sådana här frågor är ju mer eller mindre unika.

Men i allmänhet så dras det kabel på det här viset genom bostadsrätter lite överallt i landet. Vi gjorde en installation av kabelTV i "min" förening när jag var ordf. för typ 25 år sedan. Då hade vi en bef "centralantennanläggning" som var dragen på utsidan i ett "fint" rutnät över fasaderna, den orsakade pustsskador och var i princip slut.

Vi nyttjade gamla kanaler i huset som fanns från när husen byggdes, för ett radionät (alltså Audio LF, med högtalare i varje lägenhet). Det nätet var taget ur drift för 30 år sedan. De flesta dosor var igenmurade. Men kabeldragarna lyckades öppna kanalerna i drygt 50% av lägenheterna. I övriga blev det utanpåliggande.

Vi fick in ETT seriöst klagomål på 800 lgh. Det var en person som ansåg att det blev fult med den återöppnade dosan, han ville hellre ha fått utanpåliggande så att han hade kunnat få dosan på annan plats...

Svårt att göra alla nöjda.

Och senaste projektet där jag var med och drog fiber så drog vi det tillsammans med telefonkabeln in i alla lägenheter. Ca 200lgh. Där det inte gick att få i röret blev det kanal från trapphuset in i den lägenheten det gällde. Aldrig igenom någon annans lägenhet.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
S
Ramnemark det är precis detta jag tycker också, det är förjävligt att grannen ovanförs rör är obrukbart, och att det istället måste göras utanpåliggande. Men det ska ändå inte drabba grannen under, det är inte hans lägenhet som är problemet.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
harry73
Odjuret skrev:
Tja, det ända du gör är att spy galla över hur fult det är med en klamrad kabel... Varför svarar du överhuvudtaget?
Jag har inte sagt att jag tycker att en utanpåliggande kabel är ful. Jag har bara konstaterad att TS tycker det är det.
själv skulle jag varken sova bättre eller sämre om TS får den kabel genom lägenheten, så det handlar inte om mig.

Men jag vill gärna hjälpa TS och berätta vilka rättigheter han har, och hur han ska gå till väga att få en så bra lösning som möjligt. Tyvärr har jag lite erfarenhet med borätter. Odjuret har det antagligen, men han vill inte hjälpa TS :(

• Gilla
jimih
  • Laddar…
osiris skrev:
BRF är en riktig skitform för boende. Man ska dela beslut om sitt livs största investering med folk man inte har valt. Alla är superegoistiska och framhäver sin lägenhet (därför tycker jag inte TS ska ge sig - hade nog tyckt annat om jag någonsin hade haft grannar som såg till det gemensamma goda).

I min senaste förening beslutade styrelsen om att ge sig själva arvoden på ca 40 000:- per år (i en BRF på 18 lägenheter!) samtidigt som man allokerade generösa 5000:- till bakgården som i princip var en grusgrop...

.
Styrelsens arvode bestäms av föreningsstämman. Det var alltså du själv som gav styrelsen ett arvode om 40 tkr, inte styrelsen. :)

• Gilla
jimih och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag, som också varit ordförande i en brf förut, funderar lite på detta gnäll om "hyror", "de kan betala" och att styrelsen själva beslutar om sina arvoden. Jag misstänker att de flesta som gnäller inte har en aning om vad det innebär att vara medlem i en förening och att styrelsen har ett ansvar att se till föreningens bästa, inte varje enskild medlems (även om man självklart försöker lösa det för alla om det går).

Om en styrelse själva beslutat om sina arvoden så har man ett allvarligt problem! Jag antar att detta togs upp på stämman av osiris? (Jag utgår ifrån att alla går på stämman, även om min bild av årsmöten tyvärr inte överensstämmer med det antagandet...)

Om man tycker styrelsen fattar ett mindre bra beslut, tar man upp det på årsmötet då? Försöker man lägga fram alternativ eller är det bara styrelsens ansvar?

Inställningen "Det är ju inte min lägenhet som är problemet utan grannens, så jag skiter i det" är lite märkligt också. Om det är så att man måste påverka grannens lägenhet för att du ska får värme eller för att ditt avlopp ska fungera bra, är det ok att grannen vägrar då?

Är 40' för mycket i styrelsearvode i en förening med 18 lägenheter? Svårt att svara på tycker jag utan att veta exakt vad pengarna skulle räcka till och vad styrelsen arbetade med.
* Är det 40' per styrelsemedlem eller tillsammans?
* Är det 40' gör styrelse + revisor eller bara för styrelsen?
* Är det inklusive eller exklusive sociala avgifter?
* Pågår det några större arbeten i föreningen som tar extra mycket tid av styrelsen eller är det ren förvaltning?
* Finns det vaktmästare som fixar det ena eller andra i huset, eller utgår man ifrån att styrelsen fixar saker som att byta lampor, beställa/handla varor etc
* Sköter styrelsen bokföring och upprättande av årsberättelse eller lejer man bort detta?

Om pengarna ska räcka till sociala avgifter och revisor, det sitter 5 personer i styrelsen och pengarna fördelas jämnt så blir det en månadslön på cirka 400 kr före skatt per person. Är det mycket eller lite? Är gnällspikarna intresserade att själva ta över för att få den enorma inkomsten?

Plåthuset skrev:
Styrelsens arvode bestäms av föreningsstämman. Det var alltså du själv som gav styrelsen ett arvode om 40 tkr, inte styrelsen. :)
Stämman som beslutade om detta skedde efter att vi hade sålt, så jag bemödade mig inte med att närvara. Visst är det så att medlemmarna får skylla sig själva, men efter att vi hade flyttat så börjad det framkomma att den som hade tjajat sig till att bli ordförande had en hel del intressanta förehavanden med bostadsaffärer med tidigare vänner som hade slutat i tingsrätten. En manipulativ person kan komma långt i en BRF eftersom många är måna om grannsämjan och inte orka hålla på...

shms skrev:
Med "dem" menar jag föreningens underhållsbudget som är på ett par miljoner om året som jag tycker man kan ta en promille ifrån för att lösa det här problemet.
Underhåll på 800 lägenheter kostar!
Det kanske är så att "några andra " inte heller gillade något styrelsen (som är vald av föreningens medlemmar) bestämt och "krävt " ändring.
Du ska kanske försöka komma med i styrelsen nästa år om du tycker de inte sköter det bra?

Vill även säga att kabeltv kabeln ska till tv rummet och det är inte alltid möjligt att lägga kabeln på ett "bra" sätt. Till skillnad från fiber där du kan gå innanför dörren och sätta en router

Nu till lösningen: Ikea har kabelkanaler som är övertapetserbara. Föreningen betalar säkert dem och tapet till dig. Så slipper du se kabeln.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.