Fairlane
Självklart spelar inte en utanpåliggande kabel någon sm helst roll den dagen man säljer lägenheten. Man får sina 2, 3, 4 miljoner ändå. Folk ska ändå måla om, tapetsera om etc och nä, man tänker inte "Oj, det där kanske kostar 10000 kronor att lägga in, så jag lägger inte mitt bud på 3,5 miljoner, utan stannar på 3,490,000...

Bor man i en BRF bör man tänka på några saker:
1. Styrelsen jobbar med det du inte vill göra, så kom inte bara och gnäll
2. Styrelsen har lagar och regler att följa, och är inte bara ute efter att förstöra för dig
3. Alla saker som kostar pengar i föreningen är du med och betalar
4. Om du vill ha en liten grej fixad och tycker att det är en struntsumma för föreningen (även om den är dyr för dig) så kanske alla andra också vill ha en skitsak fixad
5. Jag har ingen nytta av den där och vill inte betala är inte ok (boende på nedre botten vill inte betala för hiss, boende högst upp vill inte betala lika mycket för nya ventilationsrör som de som bor längst ner etc
6. Du äger inte din lägenhet.

Självklart ska föreningen försöka hjälpa till att lösa problem på bästa sätt, men man kan inte göra allt själv. Kanske kan TS hitta några andra lösningar än den styrelsen föreslagit och ta reda på vad det skulle kosta, så man har något att jämföra med?


Jag har själv suttit i en förening där det fanns öppen spis i många av lägenheterna. När man skulle fixa rökkanalerna ville de som bodde på övre våningen betala mindre än de längre ner, eftersom deras andel av dragningen skulle kosta mindre. När jämförelser med hissen kom upp så tystnade folk. Tyvärr är det alltför många som ser det som att de bor i en hyresrätt som det är möjligt att tjäna pengar på. gemensamt beslutade aktiviteter som trappstädning, snöröjning, vår/höststädning etc struntar man i. Till slut såg styrelsen ingen annan råd än att köpa in de tjänsterna extern och höja avgiften. Vissa gillade inte höjningen (trots att de var orsak till den), medan andra tyckte att de inte hade något problem att betala mer. Personligen tycker jag väl att om man inte har något emot att betala mer för att slippa hjälpa till med saker så kan man åtminstone leja någon som gör ens jobb, så att man faktiskt betalar för det istället för att låta grannarna jobba/betala för det.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Fairlane skrev:
Man får sina 2, 3, 4 miljoner ändå.
Jag har hört att det även existerar bostadsrätter utanför tullarna... ;)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Fairlane
Alfredo skrev:
Jag har hört att det även existerar bostadsrätter utanför tullarna... ;)
Självklart gör det det. Eftersom TS har Stockholm som ort så tolkar jag det som att lägenheten ligger i Stockholms kommun eller någon kringkommun och då talar vi dem priserna, även en bra bit utanför tullarna. Visst finns det lägre priser också, på små lägenheter, liksom det finns högre på större lägenheter, allt utanför tullarna.
 
O
Alfredo skrev:
Jag har hört att det även existerar bostadsrätter utanför tullarna... ;)
Va gör det? Där finns väl bara bondgårdar och sommarstugor :p
 
O
Fairlane skrev:
Självklart spelar inte en utanpåliggande kabel någon sm helst roll den dagen man säljer lägenheten. Man får sina 2, 3, 4 miljoner ändå. Folk ska ändå måla om, tapetsera om etc och nä, man tänker inte "Oj, det där kanske kostar 10000 kronor att lägga in, så jag lägger inte mitt bud på 3,5 miljoner, utan stannar på 3,490,000...
Många köper en nyrenoverad lgh för att samma dag de fått nyckeln riva ut allting... :)
 
Alfredo skrev:
Jag skulle börja med att ifrågasätta om detta verkligen stämmer. Det är inte helt ovanligt att "lata" kabeldragare ger upp lite för lätt och att en erfaren "räv" visst skulle kunna fixa detta.

Jag har personligen varit med om att några unga kabeldragare gav upp i ett liknande fall efter att ha försökt i kanske två minuter. De ville plocka fram Hiltin och borra rätt igen 25 cm betong in i en annan brandcell. På fem minuter hade min biltemafjäder kommit igenom röret.
Det är precis därför TS ska ta en ordentlig diskussion med kabeldragarna för att se att de verkligen har tittat på andra alternativ.
 
Föreningen har bestämt att alla ska få tv och att det skall dras i infällt i telerören. Det är det som är bestämt vad jag förstår.
Nu verkar ju inte någon entreprenör lämnat pris på detta för då är de deras problem att fälla in det.
Men eftersom det nu inte går att göra enligt den lösningen som styrelsen kommit fram till så får man betala extra för denna lägenheten. Det ska ju inte blir lite sämre för en medlem än för de andra.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
harry73
Har man en förening där styrelsen tycker det är ok att invadera lägenheter med utanpå liggande kablar, finns det nog mer lösningar som fuskad fram. Det kommer säkert att påverka värdet. Jag undrar vad Andersmalmgren skulle tycka om sån lösning i sin nyrenoverade lägenhet, och hur alla skulle hålla med honom eftersom de vet hur viktig det är för honom. Tänk nu att TS har lagt lika mycket möda på lägenheten.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Fairlane
Klart att man inte alltid tycker att allt styrelsen gör är bra, så är det att vara med i en förening. Kanske går det att hitta en bättre lösning till en rimlig kostnad, då är det säkert ok för styrelsen.

Jag misstänker återigen att folk tror att de äger sin lägenhet och får göra vad de vill med den. Större renoveringar ska ha godkännande innan. Hur många kollar de innan de river allt? Jag tycker Anders Malmgren gör det jättefint, men jag är inte säker på att alla grannar uppskattar renoveringsprojektet.
 
O
harry73 skrev:
Har man en förening där styrelsen tycker det är ok att invadera lägenheter med utanpå liggande kablar, finns det nog mer lösningar som fuskad fram. Det kommer säkert att påverka värdet. Jag undrar vad Andersmalmgren skulle tycka om sån lösning i sin nyrenoverade lägenhet, och hur alla skulle hålla med honom eftersom de vet hur viktig det är för honom. Tänk nu att TS har lagt lika mycket möda på lägenheten.
Varför skulle föreningen fuska fram mer lösningar för att man inte vill kosta på att man fräser in kabeln i väggen...?
Det får du väldigt gärna förklara vad du bygger det hela på.
Du får även gärna berätta vad du bygger att lgh förlorar i värde på att kabeln är synlig.¨
När jag sålde min lgh så fick jag det lgh var värd. och jag lovar dig, hon brydde sig inte om att antennkabeln satt klamrad på väggen...

Sedan så är nog inte vår kära Anders Malmgren extremt petig och pedantisk så han är kanske inte är någon vidare representant för vad folket tycker!
Dock är jag väldigt imponerad av hans arbete! så ingen skugga över honom.
 
BRF är en riktig skitform för boende. Man ska dela beslut om sitt livs största investering med folk man inte har valt. Alla är superegoistiska och framhäver sin lägenhet (därför tycker jag inte TS ska ge sig - hade nog tyckt annat om jag någonsin hade haft grannar som såg till det gemensamma goda).

I min senaste förening beslutade styrelsen om att ge sig själva arvoden på ca 40 000:- per år (i en BRF på 18 lägenheter!) samtidigt som man allokerade generösa 5000:- till bakgården som i princip var en grusgrop...

Så jävla glad över att bo i hus, granne med bl.a. en park (som varken kommer att bebyggas eller krångla med några bygglov eller tomtgränser) och ingen samfällighet eller annat skit...
 
harry73
Odjuret skrev:
Sedan så är nog inte vår kära Anders Malmgren extremt petig och pedantisk så han är kanske inte är någon vidare representant för vad folket tycker!
Och det är precis min poäng. Folket i denna tråd tycker att det inte är så farlig med en tv kabel synlig i vardagsrummet, men ändå tycker TS att det är xså och kanske har lagt stora summor på att få det precis perfekt ch då vil styrelsen förstöra allt.
och här sitter vi och tycker ts överdriver, och du odjuret har nästan en aggresiv ton och mejer ner alla som inte har en styrelse vänlig åsikt.
Lite skrämmande
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Odjuret, bara för att din köpare inte störde sig på den så betyder det ju inte att TS kommande köpare tänker lika.

Jag tycker det är dåligt av styrelsen att inte ha en lösning för att inte förstöra hans lägenhet. Jag är evigt glad att jag bara haft hyresrätt och sen villa, och slippa djungeln med dryga styrelsemedlemmar som tycker de sitter lite högre än andra. "Vad gör de om vi förstör i hans lägenhet, vi andra ser ju det inte". Och kostnaden för att göra detta rätt är inte samma sak som att ge alla vad dem vill. Det är ju styrelsen som ser till att de ska ha tv, då får de ha en bra lösning på det. TS eller kommande ägare kan ju alltid klippa coax kabeln när den är i vägen "Hoppsan, undra vad den gick till"
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
O
Tja... jag tycker att ni börjar flänga ut i jag vet inte vad... Jag tycker väl inte att jag har mer aggressiv ton än många andra här.
Men jag tycker det hela börjar gå lite väl långt när man börjar anklaga styrelsen för att vara nästan inkompetenta...
Enbart för att en kabel stör en estetiska sida. Det finns tydligt 2 sidor av myntet. Vissa som inte bryr sig ett dugg och andra som ser det värre än andra världskriget. (lite överdrivet)
Men visar inte det väldigt tydligt att folk inte bryr sig speciellt mycket om en stackars kabel är klamrad eller dold i väggen.
Handen på hjärtat Ni som verkligen avskyr den där klamrade kabeln, skulle ni verkligen bjuda mindre på en lägenhet för den saken? En annars perfekt lägenhet som har det ni vill ha?


Se det så här... på årsmötet lägger styrelsen fram förslaget att detta ska göras, och presenterar de olika sätten att utföra arbetet på. Det ena kostar 2000:- per lgh det andra infräsning kostar 20000:- per lgh. Vad tror ni att folk skulle välja för lösning? Troligtvis det billigare alternativet.
Då har föreningens alla medlemmar fått tycka till och majoriteten har valt det billiga alternativet.
Varför ska då en medlem få sin kabel infräst i väggen för att han inte tycker det är snyggt? Är det rimligt att alla medlemmar får betala för det?

Om man bor i hyresrätt så har man ännu mindre att säga till om... men det kanske är en annan sak....
 
harry73
Nu var det så att kabeln skulle gå genom ett rör men att det inte gick i några lägenheter. Vi vet att en lägenhetsinnehavare tycker det är förskräckligt. Vad de andra tycker vet vi inte.
Om föreningen skulle besluta på en stämma att kablarna ska dras väl synligt genom varandras lägenhet är det en annan sak. Men även då kan det kännas som en övertramp för några
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.