Tack för alla svar! Jag letar inte efter alternativa sätt att fixa kabeln på, det tycker jag ligger på förvaltarens uppdrag. Kabeln är tänkt att gå i hörnet i vardagsrummet, jag har en mörkare fondtapet där så med en vit/svart kabellist skulle det se förjävligt ut. Jag vill bara veta vad jag har att säga till om eller om det bara är att gilla läget. Min BRF har runt 800 lägenheter, självdragsventilation och övrigt låga underhållskostnader, på detta så har vi en avgift som är en bra bit över medel, så en avgiftssänkning skulle jag inte sova dåligt för.
 
Det måste ju finnas bättre alternativ än att dra kabeln igenom din lägenhet.
Inte så kul att ha någon annans kabel i din lgh.

Trapphuset och fasaden är två ställen där man kan dra kabeln.
 
shms skrev:
Tack för alla svar! Jag letar inte efter alternativa sätt att fixa kabeln på, det tycker jag ligger på förvaltarens uppdrag. Kabeln är tänkt att gå i hörnet i vardagsrummet, jag har en mörkare fondtapet där så med en vit/svart kabellist skulle det se förjävligt ut. Jag vill bara veta vad jag har att säga till om eller om det bara är att gilla läget. Min BRF har runt 800 lägenheter, självdragsventilation och övrigt låga underhållskostnader, på detta så har vi en avgift som är en bra bit över medel, så en avgiftssänkning skulle jag inte sova dåligt för.
Om du menar att du skulle kunna få en avgiftssänkning pga. kabeln? Det är teoretiskt tänkbart, men inte praktikst genomförbart.

Avgifterna i en bostadsrättsförening bestämms genom andelstalen som framgår av den s.k "ekonomiska planen". Den fastställs när föreningen bildadades. Och anger helt enkelt hur stor andel av föreningens kostnader som skall belasta just din bostadsrätt.

Att ändra den ekonomiska planen är dels komplicerat rent beräkningsmässigt, dels krävs godkännande av diverse rättsinstanser. När alla är övverens om ändringen. En liten ändring i en liten förening /typ 20 lgh) kostar typ 20 - 50 000 i förrättningskostnader. Detta är alltså om alla är övverens.

För att man skall göra en ändring av andelstalen, så måste alla som berörs rösta för ändringen. Och skall andelstalet sänkas för en bostadsrätt så måste det höjas lite för övriga. Så alla berörs.

OM man inte kan nå 100% enighet, så räcker det med 2/3 majoritet, men sedan skall beslutet i så fall också dras i rätten (osäker på om det är tingsrätt eller hyresnämnden).

Och som sagt när det då finns ett giltigt beslut, så skall den faktiska nya planen arbetas fram och registreras /godkännas.

En bostadsrättsförening får inte ta ut avgifter efter ngn. annan princip än just andelstalen. Det finns några väldefinerade undantag, som att man ex. har rätt att sälja tvättpoletter som skall täcka driftskostnader i tvättstugan, investeringen i nya maskiner måste tas ut genom de normala månadsavgifterna.
 
S
Du ska INTE gå med på att de drar kabel i ditt vardagsrum, det GÅR inte att få snyggt, jag är elektriker och skulle aldrig klamra genom någons vardagsrum!
 
Glöm en avgiftssänkning, möjligen kan du få en engångsersättning men jag tror inte föreningen vill öppna den maskburken. Då kommer varenda person att vilja ha något så fort deras lägenheter påverkas. Hade jag suttit i styrelsen hade jag sagt nej till en sådan grej.

Du ska givetvis kontrollera med förvaltarna att de har undersökt alternativa dragningar innan du går med på att dra en kabel genom din lägenhet. Det inbegriper frågor som "varför går det inte att dra den här vägen i trapphuset?" och "har ni tittat på installationsborrning med flexibla borrar?". Jag hade inte godkänt en dragning genom lägenheten utan att ha fått tillfredsställande och begripliga svar på sådana frågor. Ett vanligt "nej det går inte" utan motivering hade jag inte godtagit.
 
Kan man inte köpa snygga lister vid golvet man kan lägga kabeln i?
 
hempularen skrev:
Om du menar att du skulle kunna få en avgiftssänkning pga. kabeln? Det är teoretiskt tänkbart, men inte praktikst genomförbart.

Avgifterna i en bostadsrättsförening bestämms genom andelstalen som framgår av den s.k "ekonomiska planen". Den fastställs när föreningen bildadades. Och anger helt enkelt hur stor andel av föreningens kostnader som skall belasta just din bostadsrätt.

Att ändra den ekonomiska planen är dels komplicerat rent beräkningsmässigt, dels krävs godkännande av diverse rättsinstanser. När alla är övverens om ändringen. En liten ändring i en liten förening /typ 20 lgh) kostar typ 20 - 50 000 i förrättningskostnader. Detta är alltså om alla är övverens.

För att man skall göra en ändring av andelstalen, så måste alla som berörs rösta för ändringen. Och skall andelstalet sänkas för en bostadsrätt så måste det höjas lite för övriga. Så alla berörs.

OM man inte kan nå 100% enighet, så räcker det med 2/3 majoritet, men sedan skall beslutet i så fall också dras i rätten (osäker på om det är tingsrätt eller hyresnämnden).

Och som sagt när det då finns ett giltigt beslut, så skall den faktiska nya planen arbetas fram och registreras /godkännas.

En bostadsrättsförening får inte ta ut avgifter efter ngn. annan princip än just andelstalen. Det finns några väldefinerade undantag, som att man ex. har rätt att sälja tvättpoletter som skall täcka driftskostnader i tvättstugan, investeringen i nya maskiner måste tas ut genom de normala månadsavgifterna.
jösses, du verkar ha koll, då kan jag glömma en avigftssänkning med andra ord. Jag har tänkt att sätta en vägg på den väggen och jag skulle kunna dra kabeln snyggt upp inbyggd bakom nya väggen, vad tror ni om jag föreslår att dom betalar allt material och jag gör jobbet? Vi snackar kanske lite reglar, plyfa, gips och färg. En engångskostnad mao
 
O
Jag förstår verkligen inte problemet... Det handlar om en kabel för tv... De drar den i ett hörn, det kommer inte att synas mycket alls. Och förresten, det skulle garanterat inte påverka slutpriset för din lgh vid en försäljning.

Jag själv blir trött på folks resonemang att det är bättre att alla andra i föreningen får betala lite än att jag behöver betala... Folk som bor i BR verkar tyvärr inte förstå vad det handlar om. Man äger fastigheten tillsammans. Alltså så borde alla verka för att allt ska fungera smärtfritt och bra! Många tror att BR är samma sak som HR... tyvärr.
Detta är allmänt funderande....
 
O
shms skrev:
jösses, du verkar ha koll, då kan jag glömma en avigftssänkning med andra ord. Jag har tänkt att sätta en vägg på den väggen och jag skulle kunna dra kabeln snyggt upp inbyggd bakom nya väggen, vad tror ni om jag föreslår att dom betalar allt material och jag gör jobbet? Vi snackar kanske lite reglar, plyfa, gips och färg. En engångskostnad mao
Jag är ganska övertygad om att du inte kan kräva någonting. Men du kan alltid försöka...
Hade jag fått de kravet när jag satt i styrelsen, hade jag själv nobbat.
Du äger inte din lägenhet... Du äger en del i föreningen...
 
Fairlane
Jag håller helt med Odjuret. Man äger inte sin lägenhet, vilket väldigt många bostadsrättsinnehavare verkar förstå.
Visst, går det säkert att dra kabeln en annan väg, kanske för några tusenlappar extra. Sen vill nästa granne också ha en specialare för några tusenlappar etc etc.

Det är inte ens säkert att man få sätta upp en vägg i sin lägenhet och det är definitivt så att man inte får bygga om kök etc hur som helst, utan man måste ha godkänt med styrelsen. Hur många kollar det?
 
Jag hade vägrat!
Har bott i en hyresrätt där bolaget drog in stadsnät fiber och la utanpåliggande vita kanaler rönt väggar och tak för att kunna sätta uttag runt om i lägenheten.

Sedan "uppgraderade" de det gamla elnätet i lägenheten och installerade jordade uttag i hela lägenheten, även detta utanpåliggande kablar, de brydde sig inte om att dra kablarna längs dörrkarmar, utan de satt 5-6 cm in på väggen. Om man tapetserar om eller målar så är det helt omöjligt att få det snyggt! Om jag hade ägt lägenheten så hade jag totalvägrat!
 
Odjuret skrev:
Jag förstår verkligen inte problemet... Det handlar om en kabel för tv... De drar den i ett hörn, det kommer inte att synas mycket alls. Och förresten, det skulle garanterat inte påverka slutpriset för din lgh vid en försäljning.

Jag själv blir trött på folks resonemang att det är bättre att alla andra i föreningen får betala lite än att jag behöver betala... Folk som bor i BR verkar tyvärr inte förstå vad det handlar om. Man äger fastigheten tillsammans. Alltså så borde alla verka för att allt ska fungera smärtfritt och bra! Många tror att BR är samma sak som HR... tyvärr.
Detta är allmänt funderande....
Det skulle se förjävligt ut med en kabellist, även om det är i ett hörn så är kontrasten för stor på en mörk/ljus vägg även om listen är svart/vit.
 
Fairlane
Marcus_L skrev:
Om jag hade ägt lägenheten så hade jag totalvägrat!
Ja, har man en ägarlägenhet så kommer ju saken i ett annat läge. Med en bostadsrätt så äger man ju inte lägenheten, det gör föreningen.
 
Fairlane skrev:
Ja, har man en ägarlägenhet så kommer ju saken i ett annat läge. Med en bostadsrätt så äger man ju inte lägenheten, det gör föreningen.
Men som bostadsrättsinnehavare så har man ansvar för vissa saker, och föreningen för andra saker.
Frågan är vad som gäller när föreningen drar ledningar på ytskiktet som är bostadsrättshavarens ansvar.

Jag skulle vägra att tillåta någon att dra synliga ledningar i min bostadsrätt som försvårar mitt underhåll av ytskiktet.

bostadsrättshavarens ansvar är:
  • Lägenhetsavskiljande vägg (Insidan, t.ex. tapeter och puts, inkl. ev. tätskikt i våtrum, in till byggnadens stomme.)
  • Icke bärande innervägg
  • Ytskikt på vägg inklusive underliggande behandling som krävs för att anbringa ytskiktet (Insidan av lägenhetesavskil-jande och bärande vägg, t ex tapet målning, puts inkl fuktisolerande skikt (fuktspärr) i våtrum.)


Föreningsns ansvar
  • Yttervägg och bärande konstruktion
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.