149 936 läst · 500 svar
150k läst
500 svar
Tips för Viadrusägarna
Jag tror nog att veden ska torka längre, speciellt om träden fälldes på sommaren då de är fulla med vatten.
Du sa att det funkade bra att elda brädor och sånt. Har du provat elda med riktigt torr ved?
Du sa att det funkade bra att elda brädor och sånt. Har du provat elda med riktigt torr ved?
Den kapades på vårkanten.
Pannan har ju funkat förut men inget att hurra över, sjuuukt känslig över vad som eldas med. Ska pröva annan ved så får vi se.
Men som sagt så jäkla känslig kan inte pannan vara, eller ?
Har kompisar som eldar med sur ved och det blir lite sämre verkningsgrad bara..
Pannan har ju funkat förut men inget att hurra över, sjuuukt känslig över vad som eldas med. Ska pröva annan ved så får vi se.
Men som sagt så jäkla känslig kan inte pannan vara, eller ?
Har kompisar som eldar med sur ved och det blir lite sämre verkningsgrad bara..
Jag misstänker att skorstenen din är för klen , har själv en på 180 mm 5,5 m hög , även om du har bra drag så kanske den inte klarar volymen av röken som utvecklas och ger dig dessa problem , jämför sugrör mot 16 mm VP rör , draget (trycket) kan vara samma men VP röret kan hantera större flöde. Vad har du för diameter på skorstenen ?
Ja du menar så, kan ha en poäng där!
Jag har ett väldigt högt hus och pannan i källaren, så skorstenen är ca 9 meter och nu minns jag inte diameter på röret men ca 190mm har jag för mig. Bor i ett surhål så hardåligt drag därav rökgasfläkten.
Jag har ett väldigt högt hus och pannan i källaren, så skorstenen är ca 9 meter och nu minns jag inte diameter på röret men ca 190mm har jag för mig. Bor i ett surhål så hardåligt drag därav rökgasfläkten.
Har själv första vintern fått elda nyhugget pga av vedbrist ocvh innan jag kom på att briketter är bättre och hade inga problem förutom att man fick ha mycket primär den första 1.5 h innan det tog sig ordentligt , 190 mm bör räcka om flödet är fritt , inte en massa börjar och annat som stryper samt 9 m borde ge ett sjujäkla drag när det väl brinner.
Okej ja det kanske inte är optimalt, men detta är löjligt va dåligt det brinner..
Ja jag tycker det, men visst jag bor i ett surhål och draget där är värdelöst.
Får fixa lite annan ved så får jag pröva!
Tack så mycket för all hjälp!
Ja jag tycker det, men visst jag bor i ett surhål och draget där är värdelöst.
Får fixa lite annan ved så får jag pröva!
Tack så mycket för all hjälp!
har du testat elda utan plåtarna i tuberna ?? har samma panna som du och när den blir lite sotig i tuberna så blir det mycket sämre drag. kan nämna att när jag e riktigt elak mot pannan så kan jag häva in efter en riktigt glödbädd, ved som legat ute i regn o rusk och allt försvinner efter några timmar(grannarna också ) men pannan e som en kolmila efter.......
Redigerat:
Nyhetsuppdatering: jag provade med björkved som legat på torkning över ett år. Har aldrig eldat så bra som.nu!
Pannan är känsligare än ett gammalt fruntimmer!
Men med plåtarna i tuberna gjorde susen iaf..
Glad över att inte pannan är helt kass.
Pannan är känsligare än ett gammalt fruntimmer!
Men med plåtarna i tuberna gjorde susen iaf..
Glad över att inte pannan är helt kass.
Är det någon som vet hur stor tank man kan värma med en viadrus
V10D 910 10 sektioner 50kw 19900kr
Och är det någon som provat att bygga på en konvektionsdel efter panna som är vattenmantlad, för att snappa upp lite extra värme, Som ja förstår det så verkar viadrus ha en rök gång som är typ direkt till skorstenen. Vad jag läst så är nästan alla moderna miljöpannor en storkonvektor del där rökgaserna passerar. Skulle tänka mig med större konvektionsdel på en viadrus så kan man nog öka verkningsgraden rätt mycket. Men miljö kommer man inte upp i.. för då måste man ha keramik för att nå förbränninstemp så kolet oxo brinner upp.
Och är det någon som provat att bygga på en konvektionsdel efter panna som är vattenmantlad, för att snappa upp lite extra värme, Som ja förstår det så verkar viadrus ha en rök gång som är typ direkt till skorstenen. Vad jag läst så är nästan alla moderna miljöpannor en storkonvektor del där rökgaserna passerar. Skulle tänka mig med större konvektionsdel på en viadrus så kan man nog öka verkningsgraden rätt mycket. Men miljö kommer man inte upp i.. för då måste man ha keramik för att nå förbränninstemp så kolet oxo brinner upp.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag kan svara någorlunda på denna fråga därför att jag har en sådan panna. Jag värmer fyra kubik vatten utan problem och på två ilägg är vattnet nog varmt för att värma huset och för att ta sig ett varmt bad från 40-40-40 till 60-60-40.Izvek skrev:Är det någon som vet hur stor tank man kan värma med en viadrus
Men oroa dig inte för verkningsgraden och krångla till det med en massa egna lösningar därför att ved är så billigt och den skillnad i verkningsgrad som vissa är helt hysterisk över är jag bara typ 12% och det är inte farligt för vår planet att det blåser ut lite kolväteföreningar i luften, det är inte värre än att ved ligger och ruttnar i skogen. Elda torr och billigt ved så har du en ekonomisk uppvärmning.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag har kommit på ett genialt sätt att få ut alla dessa spikar som hamnar inne i "asktunneln". Om jag använder trädgårdsrakan är de ute på ett nafs. Vad dum jag är som inte tänkt på det tidigare. Nu tycker jag att det är i stort sett lika bekvämt att elda lastpallar som att elda spikfri ved.
Jag har kämpat med dammsugare och magneter för att få ut spikarna men nu är det slut med det.
Redigerat:
Jag säljer mina lastpallar för 40-60 kr styck beroende på skick och gamla gummistövlar och bildäck skänker jag till den kommunala återvinningsanläggningen. Går ju ändå åt energi för att strimla bildäcken.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag menar engångspallar i rent trä, de får du inte 40 kr styck för? Och det är återanvändning/arbete mot en hållbar utveckling så det skriker om det att elda engångspallar i rent trä. Träet blir ju använt minst två gånger.
Jag eldar inte gummi.
Jag eldar inte gummi.
Har värmt mej på engångspall i ca 25 år och har inga planer på att sluta. Ser nästan bara fördelar. Finns hur mycket som helst, företagen man hämtar hos är jätteglada när man kommer, väldigt fördelaktigt pris och så får man lite motion på kuppen .
Jag har en gammal byggsåg jag styckar upp pallen på och kastar den direkt ner i vedbon som är vägg i vägg med pannrummet. Eftersom pallen man hämtar nästan alltid är torr så spelar det ingen roll vilken tid på året det är. Fördelen där är att man slipper jobba skiten ur sig på våren när det finns så mycket annat roligt att göra. Eldar med den väldigt enkla och inte alltid så omtyckta Viadrusen men säga vad man vill, den är enkel och funkar alltid. Gör ju inte så mycket om det går åt lite extra ved, kostar ju inte så mycket...
Enda problemet jag kan komma på är att veden ibland blir för torr och vill brinna lite för fort med rejäl rök som följd. Så länge man tänder ovanpå vedhögen är det inga problem men ibland vill man stoppa in lite mer och då är det bra att hålla koll på vinden så det inte blir mörkläggning hos grannen.
Ha en skön sommar alla.
/Croft
Jag har en gammal byggsåg jag styckar upp pallen på och kastar den direkt ner i vedbon som är vägg i vägg med pannrummet. Eftersom pallen man hämtar nästan alltid är torr så spelar det ingen roll vilken tid på året det är. Fördelen där är att man slipper jobba skiten ur sig på våren när det finns så mycket annat roligt att göra. Eldar med den väldigt enkla och inte alltid så omtyckta Viadrusen men säga vad man vill, den är enkel och funkar alltid. Gör ju inte så mycket om det går åt lite extra ved, kostar ju inte så mycket...
Enda problemet jag kan komma på är att veden ibland blir för torr och vill brinna lite för fort med rejäl rök som följd. Så länge man tänder ovanpå vedhögen är det inga problem men ibland vill man stoppa in lite mer och då är det bra att hålla koll på vinden så det inte blir mörkläggning hos grannen.
Ha en skön sommar alla.
/Croft