436 694 läst · 2 410 svar
437k läst
2,4k svar
Zipabox
Jag upplever samma problem och får starta om den manuellt varje dag då den går offline. Har bockat i Keep online under Zipabox settings i hopp om att det kanske skulle lösa det hela. Det gör det inte.
Medlem
· västragötalands län
· 32 inlägg
Tråkigt men ändå skönt att andra har samma problem. Det är bökigt varje gång man startar om den och för då blir det ju helt hejsan svejsan med variabler och virtuella switchar. Jag kör fortfarande min tellstick net paralellt med boxen och funderar på om jag lägga till så att jag kan starta om den i fjärr. Är det någon som vet hur larmet beter sig då? Det borde väl inte larma om man i startar om boxen när systemet är larmat.
Min box blev också instabil efter en uppdatering, bytte tillbaks till orginalfirmware fortfarande instabil.
Uppdaterade igen, reset och synk av boxen några gånger så var den stabil igen.
Inne på tredje veckan utan problem .
Uppdaterade igen, reset och synk av boxen några gånger så var den stabil igen.
Inne på tredje veckan utan problem .
Medlem
· västernorrland
· 529 inlägg
Det tråkigaste tycker jag är att jag hade en box som var så stabil så det nästan var tråkigt och nu sitter jag här och söker efter en ersättare men jag ger inte upp ännu när jag inser att dom flesta lösningarna har problem på ett eller annat sätt. Men som jag sagt tidigare GE MIG MIN BOX TILLBAKA. Jag tror att dom jagar lite väl mycket framåt nu och missar en del viktiga saker som att få allt att fungera innan man lägger i nästa växel.
@power650 vilken FW kör du?
@power650 vilken FW kör du?
Medlem
· västragötalands län
· 32 inlägg
Hur gör man för att nedgradera firmware? Och skapar det några problem med regler och enheter? Man har ju lagt ganska många timmar på att få ihop allt. Jag skulle vilja ha möjlighet att ha en backup ifall något händer med boxen. Jag litar inte riktigt på Zipato. Kan dom tanka in allt på en ny box om det skulle vara så?
Medlem
· västernorrland
· 529 inlägg
Hmmm jag kör beta 9.4.c och den säger att den är nyaste FW
Dax att uppradar nu....
Vill man nergradera går man in i API och letar efter raden https://my.zipato.com/zipato-web/api/#!/firmware/old
Dax att uppradar nu....
Vill man nergradera går man in i API och letar efter raden https://my.zipato.com/zipato-web/api/#!/firmware/old
Medlem
· västragötalands län
· 32 inlägg
Det var konstigt, jag körde 9.4 och boxen sa att det var den senaste. Nu fick jag in 9.4e. Innan så har den sagt till att man ska uppdatera firmware. Hoppas att det funkar bättre nu.
Är det någon som lagt till denna termometer från Classe till Zipaton duo?
http://www.clasohlson.com/se/Temperaturgivare-hygrometer/36-1797
Verkar vara vettig. z-wave termometrar är ju väldigt dyra i förhållande till denna.
http://www.clasohlson.com/se/Temperaturgivare-hygrometer/36-1797
Verkar vara vettig. z-wave termometrar är ju väldigt dyra i förhållande till denna.
Tyvärr finns den inte implementerad vad jag vet. Har 3st liggande sen jag hade min tellstick. Oregon funkar men är ju lite dyrare.Värmarn skrev:
Tack för svar.
Vad tråkigt, man kan tycka att termometrarna borde rapportera temp och fuktighet på ungefär samma sätt och att det därför borde gå att lägga till dem. Synd också att Zipaboxen inte har en lär-funktion. Då kunde man lägga till saker som Zipato inte orkat med.
Nån som har en annan tempsensor förutom oregon som fungerar? Och för den delen även om det är någon som har dörr eller rörelsesensorer med 433 som fungerar som inte är alltför dyra?
Vad tråkigt, man kan tycka att termometrarna borde rapportera temp och fuktighet på ungefär samma sätt och att det därför borde gå att lägga till dem. Synd också att Zipaboxen inte har en lär-funktion. Då kunde man lägga till saker som Zipato inte orkat med.
Nån som har en annan tempsensor förutom oregon som fungerar? Och för den delen även om det är någon som har dörr eller rörelsesensorer med 433 som fungerar som inte är alltför dyra?
Hej,
Verkar som att Zipato släppt ännu en beta version av FW till Zipaboxen.
Men någon som vet om det finns information någonstans vad som förändras i de olika beta versionerna (typ en changelog)? Skulle ju vara bra att veta vad de jobbar med och vad man skall testa och se om det fungerar.
Verkar som att Zipato släppt ännu en beta version av FW till Zipaboxen.
Men någon som vet om det finns information någonstans vad som förändras i de olika beta versionerna (typ en changelog)? Skulle ju vara bra att veta vad de jobbar med och vad man skall testa och se om det fungerar.
Lite förenklat är problemet att prylarna pratar "olika språk". Så det innebär att Zipaboxen måste lära sig språket och det kan den inte göra av sig själv.Värmarn skrev:Tack för svar.
Kolla in Nexas 433 prylar det mesta funkar. Jag har några av deras magnetkontakter LMST-606 och det funkar bra.
Ja synd att de inte har en lär-funktion som sagt där man själv kan lägga in sensorer på 433 och berätta för Zipaton vad signalerna innebär.
Ja Nexas grejer verkar finnas rätt bra support för, de är ju i alla fall billigare än z-wave. Dock förlorar man tvåvägs-kommunikationen. Dock funderar jag på hur mycket nytta tvåvägskommunikationen ger när det gäller magnetsensor och rörelsesensor (även temperatur). Jag menar när en dörr öppnas skickas PÅ (eller "öppen") till zipaton och när en dörr stängs så sänds "Av" (eller "stängd"). Vad gör det då för skillnad om det är tvåväg- eller envägskommunikation när det gäller sensorer?
Det enda scenariot jag kan tänka mig är om man vill veta om en dörr står öppen. Men å andra sidan så står dörren öppen om inte 433Hz-sensorn har skickat "AV". Visserligen finns det fördröjningsfunktioner på en del Nexa t.ex. som gör att den inte skickar någon info inom ett visst tidsspann för att kunna styra t.ex. en lampa som ska lysa i två minuter efter att dörren har öppnats. Då finns det inget sätt att veta om dörren är stängd eller inte antar jag under den tiden, men å andra sidan så skickar den väl en "AV"-signal när tiden har gått ut om dörren då är stängd.
Ja Nexas grejer verkar finnas rätt bra support för, de är ju i alla fall billigare än z-wave. Dock förlorar man tvåvägs-kommunikationen. Dock funderar jag på hur mycket nytta tvåvägskommunikationen ger när det gäller magnetsensor och rörelsesensor (även temperatur). Jag menar när en dörr öppnas skickas PÅ (eller "öppen") till zipaton och när en dörr stängs så sänds "Av" (eller "stängd"). Vad gör det då för skillnad om det är tvåväg- eller envägskommunikation när det gäller sensorer?
Det enda scenariot jag kan tänka mig är om man vill veta om en dörr står öppen. Men å andra sidan så står dörren öppen om inte 433Hz-sensorn har skickat "AV". Visserligen finns det fördröjningsfunktioner på en del Nexa t.ex. som gör att den inte skickar någon info inom ett visst tidsspann för att kunna styra t.ex. en lampa som ska lysa i två minuter efter att dörren har öppnats. Då finns det inget sätt att veta om dörren är stängd eller inte antar jag under den tiden, men å andra sidan så skickar den väl en "AV"-signal när tiden har gått ut om dörren då är stängd.
En z-wave enhet kan "vakna upp" i ett satt intervall och rapportera sin status, så om controllern missat en signal när dörren stängdes så kan det korrigeras vid nästa uppdatering. Bra om man har larm och har villkor att alla dörrar ska vara stängda när man larmar på ex.Värmarn skrev:Ja synd att de inte har en lär-funktion som sagt där man själv kan lägga in sensorer på 433 och berätta för Zipaton vad signalerna innebär.