HerrNillsson skrev:
[länk]

Vad tror ni?
Med tanke på USB möjligheten skulle jag kunna köpa 2 till sovrummet, om USB porten fortfarande leverera ström när lampan är släckt. (läste inte så mycket om funktionerna, skummade bara igenom)
 
HerrNillsson skrev:
[länk]

Vad tror ni?
De har iaf hämtat inspiration av Fibaro, både i design (blå ledring) och i text (smaller).
Vi kan bara tacka.

Och som joth73 skriver, så skulle det ju vara bra om usb fugerade oberoende on/off.
Sedan en med dimmerfunktion, så har man en wake-up-light.
 
  • Gilla
D_a_g_g
  • Laddar…
En liten uppdatering med att använda life360 för att hålla koll på om någon finns hemma eller om alla är borta från huset. Appen fungerar mycket bra och det fungerar klockrent när man åker bort. Men appen positionerar lite för sällan så man hinner ibland komma hem och in genom dörren innan huset förstår att någon är hemma och tänder upp. Detta löste jag så att om ytterdörr öppnas och http sensor Hemma/Borta är satt till borta växlar den till hemma.
Nu fungerar det klanderfritt.
 
Kan ingen dela med sig av någon ny lite extra avancerad regel så man får lite inspiration till något nytt. Någon som styr ventilationen tex med olika riktningar vid olika temperaturer? Eller kanske en avancerad modell av temperatur styrning av värmekälla (element eller liknande)? Hur ser era styrningar ut när ni sover och hur förändrar ni dom när ni kliver upp på morgonen?
Om ni inte tröttnat på mina tjatande bilder på regler är det bara be om något ska jag se vad jag har.....
Trevlig påsk önskat Tomas
 
  • Gilla
power650 och 1 till
  • Laddar…
Tomas Andersson skrev:
Kan ingen dela med sig av någon ny lite extra avancerad regel så man får lite inspiration till något nytt. Någon som styr ventilationen tex med olika riktningar vid olika temperaturer? Eller kanske en avancerad modell av temperatur styrning av värmekälla (element eller liknande)? Hur ser era styrningar ut när ni sover och hur förändrar ni dom när ni kliver upp på morgonen?
Om ni inte tröttnat på mina tjatande bilder på regler är det bara be om något ska jag se vad jag har.....
Trevlig påsk önskat Tomas
Hej Tomas,

Har tyvärr inget bra att dela med mig av ännu, har inte kommit så långt med mitt system ännu.

Men tar gärna emot tips på hur jag kan lösa en sak......

Jag försöker skapa en regel som skall blinka med en lampa i entrén om larmet är på när ytterdörren öppnas. Jag har fått till regeln och den fungerar klockrent :rolleyes: men har så klart ett problem.....

Jag står inne och slår på larmet innan jag skall lämna huset, öppnar ytterdörren för att lämna huset och då går min regel igång och lampan börjar blinka... Har försökt allt jag kan komma på för att förhindra detta men har gått bet....

Jag vill kunna lämna huset utan att lampan blinkar, men när jag kommer hem och öppnar ytterdörren så skall lampan blinka..

Har en Security Module till min zipabox och har sladd till entrén där jag monterat en diod och kopplat in det på PGM utgången, funkar fint och tänder dioden med regler när det larmas. Tänkte jag kunde använda status på dioden som triggar om lampan skall blinka eller inte, men får inte till det.
 
HerrNillsson skrev:
[länk]

Vad tror ni?
Ja den där är i alla fall mitt tycke grymt snygg. Extra plus för USB-port OM som ni alla andra påpekat att den fungerar obeorende av status på själva huvuduttaget.

När vi ändå är inne på nya coola Z-Wave grejer... Har ni sett att Aeon Labs / Aeotec lanserar en Z-Wave-styrd FÖNSTERFILM?! :wow:
Kolla in på http://aeotec.com/smart-switchable-film-z-wave-wifi
Frågan är HUR mörkläggande den blir på det mörkaste läget?

Specen säger :
Light transmittance: On (75%) Off (67%)
Haze Coefficient: On (7%) Off (87%)

Jag tolkar det som att 87% mörkläggning och 7% mindre ljus när den är "öppen"? Eller betyder det att i OFF-läget så kan man se igenom filmen utan problem (visibilitet = 87%) och när den är på så ser man inte nästan något alls utifrån in (7% visibilitet)?

Det jag inte fattar i specen är att "Light transmittance" bara hoppar mellan 75% i ON-läget och 67% i Off-läget?
 
@ Borgs

Du skulle behöva ladda upp en bild på regeln som du har idag så kanske någon kan komma på en ide.
Som jag ser det borde du kunna lägga en tidsfördröjning innan lampan får tillstånd att blinka när dörr öppnas eller bygga en regel som inte fungerar första gången dörren öppnas utan bara andra gången.
 
  • Gilla
Borgs
  • Laddar…
Så här kanske. Inget jag har provat men visst borde detta fungera så att regeln inte fungerar första gången.

Skärmavbild 2015-04-03 kl. 11.59.13.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomas Andersson skrev:
eller bygga en regel som inte fungerar första gången dörren öppnas utan bara andra gången.

Något sådant jag skulle vilja ha, men hur gör man det? en regel som aktiveras andra gången något inträffar, inte första gången något inträffar.

På resande fot i påsk, skall ladda upp lite exempel regler när jag är åter på hemma plan.
 
Tomas Andersson skrev:
Så här kanske. Inget jag har provat men visst borde detta fungera så att regeln inte fungerar första gången.

[bild]
@Tomas

Får inte upp din bifogade fil.
 
Borgs skrev:
@Tomas

Får inte upp din bifogade fil.
konstigt jag ser den. men det har hänt förut att vissa inte ser bilder.. du kan prova en annan web läsare och jag provar att ladda upp bilden igen

Skärmavbild 2015-04-03 kl. 11.59.13.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomas Andersson skrev:
Jo här är jag igen och funderar på något nytt. Jag har helt enkelt för mycket fritid under denna påsk. Jag ser att [länk] har 11% som påskerbjudande och undrar om någon har testat denna [länk] och får man ut varje ingång som en egen del i rule så man kan använda dom till annat än larm?
@Tomas

Jo en sån har jag :)

De sex ingångarna är separata från varandra, om man kan använda dem till annat än larm har jag inte reflekterat över ännu men borde ju gå. Tyvärr är det ganska dåligt implementerat i det nya web interfacet än så länge (=går inte att göra några inställningar alls) man måste göra inställningar på ingångarna i det gamla web interfacet innan man kan använda dem i det nya gränssnittet vilket är lite omständigt men förhoppningsvis fixas snart.
 
Tomas Andersson skrev:
konstigt jag ser den. men det har hänt förut att vissa inte ser bilder.. du kan prova en annan web läsare och jag provar att ladda upp bilden igen

[bild]
@Tomas

Nu såg jag bilden! Det skall ju fungera tror jag, måste prova så snart jag kommer hem igen!

Tack för hjälpen! Återkommer med rapport om det fungerar för mig...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.