30 620 läst · 193 svar
31k läst
193 svar
Tips mottages angående NY vedpanna!
Eftersom med huset kom det en frånluftsvärmepump. Den klarar bra av att tillverka bruksvatten utan elpatron. Men eftersom jag valde att värma garaget också så byggde vi ett pannrum. Hellre elda för värmen än att betala elen
Jag köpte min ETA sh 40 för ca 2 år sedan. Då gav jag 75 kkr för den hemkörd på gården. Vet inte priset idag men hela familjen är helnöjd och t.o.m barnen gör upp en brasa när det behövs. Tändlucka, spaksotning och lambdastyrning gör dem otroligt lätta att sköta.
Hargassner HV, Fröling S4 och ETA SH är nog i en klass för sig på den svenska marknaden. Kvalitet rakt igenom. Tex är keramiken gjord med kiselkarbid som inte går att jämföra med de enklare gjutmassorna som finns i andra pannor. Har för mig att Frölings förbränningskammare anses hålla i ca 10 år.
Lite billigare och enklare men ändå bra pannor är bla Effecta lambda, CTC-V40 och Baxi solo inova. För att en vedpanna ska fungera bra med varierande vedkvalitet är det viktigaste att primärluften tillsätts lågt, strax ovanför glödbädden. Detta minimerar risken för övertändning av vedmagasinet. Lösa "varma plåtar" på väggarna gör att veden inte hänger sig. Det är betydligt billigare och enklare tillverkning att göra som tex på Calmarpannorna eller Maga, blåsa in primärluften via hål under vedluckan. Men då riskerar man istället övertändning av hela vedmagasinet och ojämn okontrollerbar förbränning.
Hargassner HV, Fröling S4 och ETA SH är nog i en klass för sig på den svenska marknaden. Kvalitet rakt igenom. Tex är keramiken gjord med kiselkarbid som inte går att jämföra med de enklare gjutmassorna som finns i andra pannor. Har för mig att Frölings förbränningskammare anses hålla i ca 10 år.
Lite billigare och enklare men ändå bra pannor är bla Effecta lambda, CTC-V40 och Baxi solo inova. För att en vedpanna ska fungera bra med varierande vedkvalitet är det viktigaste att primärluften tillsätts lågt, strax ovanför glödbädden. Detta minimerar risken för övertändning av vedmagasinet. Lösa "varma plåtar" på väggarna gör att veden inte hänger sig. Det är betydligt billigare och enklare tillverkning att göra som tex på Calmarpannorna eller Maga, blåsa in primärluften via hål under vedluckan. Men då riskerar man istället övertändning av hela vedmagasinet och ojämn okontrollerbar förbränning.
Jag har ungefär likamaghall skrev:
Har från början en nibe310 men det blev så mycket elpatron.
Nu har jag att antingen kör jag vedpanna eller nibe.
Man sparar ju nog lite på att låta veden ta även varmvattnet och stänga av kompressorn till frånluften.
Hur har du kopplat ihop niben och vedpanna? Jag kör som separata system, veden för värmen och niben till bruksvatten. Man borde kanske docka ihop dem istället och använda veden "istället för elpatron" när niben behöver värme?D09 skrev:
Jag vore också glad om frugan skulle elda mer. första året gick men denna säsong inget alls. Och jag accepterar det med pannan vi ha, samt att man inte kan lämna två små barn ininomhus medan man gör upp eld som kräver inlägg i cirka fyra timmar frframåt, skit panna!Jannez69 skrev:Jag köpte min ETA sh 40 för ca 2 år sedan. Då gav jag 75 kkr för den hemkörd på gården. Vet inte priset idag men hela familjen är helnöjd och t.o.m barnen gör upp en brasa när det behövs. Tändlucka, spaksotning och lambdastyrning gör dem otroligt lätta att sköta.
Är du nöjd med etan? Använder du alla funktioner? Min ouman sköter styrningen av shunten från ackumulatortanken, inte direkt från pannan.finns ju en hel del funktioner i Etan som jag inte hade nytta av egentligeN.
Jag ville inte docka min nibe just för att det skulle bli en jäkla dyr ersättning till elpatronen.maghall skrev:
Istället är det två separata system oberoende av varandra ( exl frånluften som niben kör ) och som jag ser det så kan jag växla till vilket som om något går sönder och alltid ha värme och tappvatten.
Likaså är det billigare att ha niben igång om man skulle resa bort en längre tid istället för elpatron på pannan.
Bakom niben finns ett bypass system så när niben självcirkulerar pumpen typ1 gång i veckan eller om det nu är mer sällan så går det bara ut och vänder tillbaka.
Jag väljer med olika vred om det är vvb etc från panna eller nibe.
Har gjort en fusk komihåg lapp för lite meck är det. Tar ca 10-15 min att ändra allt eftersom jag har så taskigt minne
Sen tänkte jag att om man någon gång säljer så skrämmer man inte bort ev köpare med enbart en vedpanna och tvärtom.
Redigerat:
Vill lägga in en röst på Baxi Solo Innova 30 kW. Jag gick igenom hela marknaden förra året och av premiumpannorna så hade denna störst vedmagasin (om jag minns rätt). Min far har en sådan och lovordar den varje dag. Jag själv har införskaffat en likadan förra året, men inte hunnit koppla in den (eller bygga färdigt huset för den delen). Den ska köras mot minst 4 x 750 liters acktankar. Jag har dock en idé om att förlänga tankarna så att de rymmer 1000 liter var (har fått ett bra pris på en lokal verkstad). Tanken är att jag ska kunna ladda tankarna på 2 ilägg björkved.
Jag är helnöjd med min ETA https://www.byggahus.se/forum/biobransle/216823-eta-sh-40-perfektion-aus-leidenschaft.htmlmaghall skrev:Jag vore också glad om frugan skulle elda mer. första året gick men denna säsong inget alls. Och jag accepterar det med pannan vi ha, samt att man inte kan lämna två små barn ininomhus medan man gör upp eld som kräver inlägg i cirka fyra timmar frframåt, skit panna!
Är du nöjd med etan? Använder du alla funktioner? Min ouman sköter styrningen av shunten från ackumulatortanken, inte direkt från pannan.finns ju en hel del funktioner i Etan som jag inte hade nytta av egentligeN.
Har läst igenom tråden och fint bygge du gjort! Etan verkar nog super, men dyr när man egentligen inte har de pengarna, visst är de på lång sikt "billigt" men iallafall. Jag behöver nog överväga andra pannor före jag gör ett beslut. En bekant avrådde mig från dyra pannor med massa elektronik =mera krångel och dyr servic, det var hans åsikt..Jannez69 skrev:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Det verkar vara en klok bekant lyssna på honom om ni har ont om pengar. Ved är så billigt att det inte finns någon ekonomi i att köpa sig en "riktig panna". Om man vill ha en rolig högteknologisk leksak kan man kosta på sig en "riktig panna", men om man "egentligen inte har de pengarna" så är det i alla fall bra att veta att det ekonomiskt bästa beslutet är en lågteknologis budgetpanna. Av just de skäl som din bekant nämnde och några till.maghall skrev:Har läst igenom tråden och fint bygge du gjort! Etan verkar nog super, men dyr när man egentligen inte har de pengarna, visst är de på lång sikt "billigt" men iallafall. Jag behöver nog överväga andra pannor före jag gör ett beslut. En bekant avrådde mig från dyra pannor med massa elektronik =mera krångel och dyr servic, det var hans åsikt..
Bland annat att jag gillar den nära kontakten med elden som min panna ger
Redigerat:
Om du inte förmår de mer extrema och mycket fina "Österikarna" bör du som också nämnts titta på tex Baxi, Effecta m.fl då kommer man långt för betydligt mindre pengar. Att ta steget ytterligare ner i rena budgetmodeller skulle jag verkligen avråda från det är inga trevliga bekantskaper, om de så i stort vore gratis, viket de inte är, skulle jag inte vilja ha någon sån.
Och se även till systemet i stort med ackumulering, varmvattenberedning osv, främst lämplig tankvolym och fullgod närmast överdriven isolering så har man en bra start. Så startar man sparbössan som ev i framtiden ger utrymme för ett premiumköp om man känner för det.
Och se även till systemet i stort med ackumulering, varmvattenberedning osv, främst lämplig tankvolym och fullgod närmast överdriven isolering så har man en bra start. Så startar man sparbössan som ev i framtiden ger utrymme för ett premiumköp om man känner för det.
Klokt skrivet. Håller på att bli tokig, minst sagt! Sömnlösa nätter och koncentrerar mig enbart på vedpannor nu Har fått pris på Maga 30kw. 30 000kr. En bekant betalade 40 000kr för Maga 49kw med laddomat laddomt, men Maga har vel inte lamda eller?GK100 skrev:Om du inte förmår de mer extrema och mycket fina "Österikarna" bör du som också nämnts titta på tex Baxi, Effecta m.fl då kommer man långt för betydligt mindre pengar. Att ta steget ytterligare ner i rena budgetmodeller skulle jag verkligen avråda från det är inga trevliga bekantskaper, om de så i stort vore gratis, viket de inte är, skulle jag inte vilja ha någon sån.
Har du inte riktigt budgeten så fundera länge så du inte sätter dig i en onödig sits med ansträngd ekonomi.maghall skrev:Har läst igenom tråden och fint bygge du gjort! Etan verkar nog super, men dyr när man egentligen inte har de pengarna, visst är de på lång sikt "billigt" men iallafall. Jag behöver nog överväga andra pannor före jag gör ett beslut. En bekant avrådde mig från dyra pannor med massa elektronik =mera krångel och dyr servic, det var hans åsikt..
Du må få en fin panna som sköter sig själv men ditt batteri där du lagrar volymen är fortfarande i samma storlek
Mitt tips är att släppa taget och låta all information etc att landa. Sen kommer du att ta rätt beslut för dig man stirrar sig lätt blind annars.
Redigerat:
Ibland får man inte som man vill, måste ha råd att leva också.Hyltran från Veglemyren skrev:Det verkar vara en klok bekant lyssna på honom om ni har ont om pengar. Ved är så billigt att det inte finns någon ekonomi i att köpa sig en "riktig panna". Om man vill ha en rolig högteknologisk leksak kan man kosta på sig en "riktig panna", men om man "egentligen inte har de pengarna" så är det i alla fall bra att veta att det ekonomiskt bästa beslutet är en lågteknologis budgetpanna. Av just de skäl som din bekant nämnde och några till.
Bland annat att jag gillar den nära kontakten med elden som min panna ger